V kronike motoristického športu značky Mercedes-Benz sú pre apríl a máj zaznamenané dôležité jubileá.
9. marec 1997 – pred 25 rokmi: prvé víťazstvo nového strieborného šípu
Spojenectvo medzi McLaren a Mercedes, ktoré pretrvávalo od roku 1995, čakalo na tento úspech dva roky: 9. marca 1997 zvíťazil David Coulthard vo Veľkej cene Austrálie, pričom porazil Michaela Schumachera vo Ferrari a okrem neho aj svojho vlastného tímového kolegu Miku Häkkinena. Výrazná farba monopostu McLaren-Mercedes MP4/12: strieborno-biela farba, ktorá nahradila dovtedy používanú bielo-červenú farbu, nadväzuje na skoršie úspešné obdobia strieborného šípu Mercedes-Benz.
Krátko predtým, na konci sezóny 1996, navštívil šéf tímu McLaren Ron Dennis po sľubných testovacích jazdách s pretekárskym vozidlom, ktoré bolo skonštruované pre Adriana Neweyho, v Stuttgarte člena predstavenstva Mercedes-Benz profesora Jürgena Hubberta a vedúceho divízie motoristického športu Norberta Hauga so zámerom stanoviť ciele pre novú sezónu. „Už sa to blíži, cítim to,“ predpovedal Brit podľa neskorších slov Hubberta, ktorý k tomu dodal: „A čo sa stalo? David Coulthard zvíťazil v Austrálii hneď v prvých pretekoch.“ V rokoch 1998 a 1999 získal Mika Häkkinen v monoposte McLaren-Mercedes dva tituly majstra sveta za sebou, tretí titul majstra sveta pre tento tím s jednobodovým náskokom vybojoval Lewis Hamilton v roku 2008 – v roku 2007, keď prvýkrát nastúpil do Formuly 1, mu majstrovský titul unikol o jeden bod. Norbert Haug si spomína: „V 90. rokoch minulého storočia a krátko po roku 2000 v pretekoch Formuly 1 okrem Ferrari neexistovali tímy jednej značky, ale len motoristické partnerstvá. Táto éra je mimoriadne dôležitou súčasťou histórie motoristického športu značky Mercedes-Benz, ktorá umožnila aktuálny zlatý vek závodného strieborného šípu.“
15. apríl 2012 – pred desiatimi rokmi: prvé víťazstvo mladého závodného tímu v pretekoch Formuly 1
V sezóne 2010 znovu vstúpila značka Mercedes-Benz do pretekov Formuly 1 so svojím závodným tímom – 55 rokov po stiahnutí strieborného šípu na konci sezóny 1955. Pretekármi boli rekordný majster sveta Michael Schumacher a Nico Rosberg. Do prvého víťazstva ubehli viac ako dva roky, no pred desiatimi rokmi nastala tá očakávaná chvíľa: 15. apríla 2012 zvíťazil Nico Rosberg za tím AMG Petronas F1 Veľkú cenu Číny v Šanghaji pred tímovými kolegami McLaren-Mercedes Jensonom Buttonom a Lewisom Hamiltonom. Tak sa na pódium dostali vodiči troch pretekárskych vozidiel s pohonom od značky Mercedes-Benz – spoločne so šéfom divízie motoristického športu Norbertom Haugom, ktorý za celý tím prevzal prvý pohár pre strieborné šípy v novej ére.
Čo tomu predchádzalo: v roku 2009 vyhral tím Rossa Brawna s monopostom Brawn GP01 a s motorom od značky Mercedes-Benz majstrovstvá sveta konštruktérov a Jenson Button sa stal majstrom sveta. Už v tej dobe sa očakával úspech. Preto Haug v polovici roka 2009 navrhol predstavenstvu, že prevezme tím – to sa nakoniec stalo na konci roka. O niekoľko mesiacov neskôr začal tento závodný tím pretekať v strieborných farbách.
„V tom čase technici už dlho pracovali na novej generácii motorov s dvomi hybridnými systémami, ktoré sa od roku 2014 dodnes používajú ako takzvané výkonové jednotky. V mimoriadne plodnej kooperácii sa séria pritom mohla učiť od motoristického športu a naopak – je to vynikajúci príklad užitočných krokov vývoja s pretekárskym tempom,“ hovorí Haug. Po zavedení týchto systémov do Formuly 1 v roku 2014 s ročným oneskorením, keďže konkurencia ešte nebola tak ďaleko, bol závodný tím pripravený na najúspešnejšiu epochu vo viac ako 125-ročnej histórii motoristického športu značky Mercedes-Benz: do roku 2021 vyhral tím Mercedes-AMG Petronas F1 s Lewisom Hamiltonom a Nicom Rosbergom sedem majstrovstiev sveta jazdcov po sebe a dokonca osemkrát po sebe vyhral majstrovstvá sveta konštruktérov.
19. apríl 1962 – pred 60 rokmi: narodenie Ala Unsera jr.
Al Unser jr. pochádza z dynastie pretekárov. Jeho otec štyrikrát vyhral 500-míľové preteky v Indianapolise. Jemu samotnému sa to podarilo dvakrát. Medzi rokmi 1982 a 1997 dosiahol tento pretekár z Albuquerque 31 víťazstiev v americkej sérii IndyCar/Champ Car a dvakrát sa stal majstrom. 19. apríla 2022 bude mať Al Unser jr. 60 rokov.
Svoj obdivuhodný úspech dosiahol Unser jr. v roku 1994 s tímom Rogera Penskeho. Pretekárske vozidlo PC 23 bolo poháňané motorom Mercedes-Benz 500I. V súčasnosti je tento motor vystavený ako exponát v Múzeu Mercedes-Benz v miestnosti Legenda 7: strieborný šíp – preteky a rekordy. Použil sa jediný krát, avšak s pôsobivým úspechom.
Turbomotor V8 dosahuje výkon približne 752 kW (1 024 k), čo je o približne 150 kW (204 k) viac ako v konkurenčných motoroch. Potom Penske objavil medzeru v súbore pravidiel, vďaka ktorej mali sériové motory so zdvihovým objemom do 3,4 litra dostať šancu voči 2,65-litrovým pretekárskym motorom. Bola to vynikajúca výzva pre Maria Illiena, ktorý bol od roku 1993 do roku 2005 zodpovedný za motory Formuly 1 od značky Mercedes-Benz. Tento Švajčiar skonštruoval vynikajúci model 500I a Al Unser jr. zvíťazil v pretekoch Indianapolis 500. „Motor, a teda aj víťazstvo z roku 1994 je nepochybne jedným z najväčších majstrovských diel Maria Illiena a jeho partnera Paula Morgana,“ uznáva vtedajší šéf divízie motoristického športu Norbert Haug. „Hneď po pretekoch sa súbor pravidiel zmenil. Nám to však bolo jasné ešte pred štartom.“
7. máj 1952 – pred 70 rokmi: narodenie Stanleyho Dickensa
Na rozdiel od Formuly 1 si množstvo dobrých a skúsených pretekárov v seriáloch pretekov športových vozidiel a GT len zriedkavo užíva žiaru reflektorov. Ak sa však skombinuje vhodný tím a kúsok pretekárskeho šťastia, aj týmto pretekárom je dopriaty ohromný úspech. Do tejto kategórie patrí Švéd Stanley Dickens, ktorý 7. mája 2022 oslávi svoje 70. narodeniny. Keďže sa o kokpit počas 24-hodinových pretekov Le Mans najčastejšie delia traja namiesto dvoch pretekárov a keďže partner Mercedes-Benz a šéf pretekárskeho tímu Peter Sauber navyše v roku 1989 použil tri namiesto dvoch vozidiel Sauber-Mercedes C9, nasadil do pretekov aj Dickensa a Manuela Reutera. Títo pretekári budú spolupracovať so skúseným Jochenom Massom.
Strieborne sfarbené športové vozidlá s ohromne výkonným osemvalcovým turbomotorom od značky Mercedes-Benz obsadili prvé, druhé a piate miesto. Po prejdení cez cieľovú čiaru v jednej formácii boli za víťazov vyhlásení Jochen Mass, Stanley Dickens a Manuel Reuter. Na druhom mieste skončili Mauro Baldi, Kenny Acheson a Gianfranco Brancatelli a piate miesto obsadili Jean-Louis Schlesser, Jean-Pierre Jabouille a Alain Cudini. V roku 1991 pretekal Dickens v Le Mans ešte raz za tím Sauber-Mercedes, vozidlo C11 však nedošlo do cieľa. Tento pretekár sa medzi rokmi 1978 a 2010 zúčastnil presne 111 pretekov a dosiahol špičkové výsledky v Európe, Japonsku a USA. Po skončení svojej pretekárskej kariéry pracoval ako poradca pre vzťahy s verejnosťou a marketing.
11. máj 1902 – pred 120 rokmi: víťazstvo Mercedes-Lohner-Porsche v pretekoch na kopci Exelberg
Od Formuly 1 až po Formulu E – aj v motoristickom športe sa elektrická sila osvedčila v mnohých pretekárskych seriáloch. Poháňa čisto elektrické pretekárske vozidlá alebo pomáha spaľovaciemu motoru v hybridných systémoch. Tieto nápady nie sú nové, prvé úspechy siahajú ďaleko do automobilovej histórie. Priekopníkmi okolo roku 1900 boli vozidlá Lohner-Porsche, ktoré boli vybavené rôznymi spaľovacími motormi. V rámci tejto konštrukcie poháňa spaľovací motor prostredníctvom generátora elektrické motory v nábojoch predných kolies. Z tohto zmiešaného pohonného systému vznikol dodatok za názvom „Mixte“ podľa francúzskeho pojmu „voitures mixtes“. Neskôr sa od roku 1907 pod názvom Mercédès Mixte vyrábali vozidlá spoločnosti Oesterreichische Daimler-Motoren-Gesellschaft s týmto princípom pohonu.
Sám Ferdinand Porsche odštartoval 11. mája 1902 v dvojmiestnom vozidle Lohner-Porsche s motorom Mercedes s výkonom 28 k v rámci pretekov na kopci Exelberg v Dolnom Rakúsku. Tieto preteky prebiehali na trase dlhej 4,2 kilometra a konali sa od roku 1899 do roku 1904. Na štrkovej trati so stúpaniami od štyroch do ôsmich percent zvíťazil tento konštruktér, ktorý bol od roku 1906 technickým riaditeľom spoločnosti Oesterreichische Daimler-Motoren-Gesellschaft (Austro-Daimler), s vozidlom Mercedes-Lohner-Porsche v kategórii veľkých vozidiel.