6D Mark II ako nástroj na fotenie: snímač a ďalšie funkcie

Pokračujeme hodnotením snímača a ďalších fotografických prvkov.

Snímač – slušná citlivosť, slabší dynamický rozsah

Výkon snímača je ďalší kontroverzný bod hodnotenia. Je veľmi dobrý, pokrok od 6D vidno, ale mnohí čakali viac. Konkrétne očakávali rovnaký výkon v dynamickom rozsahu ako predvádza 5D Mark IV, tak nejako sa čakalo, že toto je proste nový štandard pre vysoký dynamický rozsah a nízky šum u Full Frame snímačov Canonu. Lenže nie je to tak, Canon sa snaží oddeliť svoje dva najpredávanejšie Full Frame modely čo najviac funkciami, zrejme aby 6D Mark II neukrajoval z predaja vyššieho a profesionálnejšieho 5D Mark IV. Takže realita je taká, že 6D Mark II vykazuje priebeh dynamického rozsahu a šumu takmer presne zhodný so starším 5D Mark III. Na základnom ISO má podľa toho dokonca horší dynamický rozsah než Canon EOS 80D s menším APS-C snímačom. Aspoň podľa  hodnôt nameraných expertmi (napríklad na stránkach DxOMark.com, pekné porovnanie dát si tu môžete zobraziť na grafe).


Priblížený výrez: chybou expozície som získal silne podexponovaný záber na ISO 100. Sony a Nikon Full Frame modely by ho vedeli zachrániť vytiahnutím tieňov aj bez získania šumu, tu už je redukcia šumu zjavne potrebná. Je to však extrémny prípad a viac než niečo iného moja chyba 🙂

Pre niekoho je takýto výsledok katastrofa, veď nový snímač vykazuje dynamický rozsah ako snímač minulej generácie. Osobne sa mi viac pozdáva iný pohľad na vec – 6D MkII vykazuje rovnaký dynamický rozsah ako snímač najpoužívanejšieho profesionálneho fotoaparátu (okrem iného je ním 5D Mark III aj napríklad podľa fotografií prihlásených do súťaže World Press Photo of the Year). Ďalší optimistický pohľad na vec je porovnanie s fotoaparátom Nikon D810, ktorý je známy okrem iného aj ako kráľ dynamického rozsahu spomedzi zrkadloviek a podľa dát z DxOMark to tak vyzerá. Lenže od ISO 800 vyššie ho nový 6D Mark II dorovnáva a ďalej ho dokonca prekonáva. Je samozrejme pravda, že vďaka známej vlastnosti snímačov Sony v modeloch Nikon a Sony, konkrétne že sú „ISO-invariantné“, môžete aj zábery v tme fotiť pri nižšom ISO a umelo im v post produkcii dvíhať expozíciu a vyjde vám tak výsledok s rovnakým šumom, ako by ste fotili na vyššom ISO, akurát sa vám pri tomto postupe zachová vysoký dynamický rozsah nižšieho ISO. Lenže existujú situácie, keď sa pri slabom svetle nehodí fotiť podexponované zábery s nízkym ISO a vtedy vyhráva dynamickým rozsahom Canon.

Pritom pri vysokom ISO vyzerajú fotky z nového Canonu výborne, v tomto sa zachovalo, čo platilo aj o jeho predchodcovi. Aj mnohé získané zábery s ISO 6,400 som pri vyvolávaním ponechával bez redukcie šumu, v niektorých horších prípadoch fotených vo veľmi slabom svetle (lebo slabšie svetlo znamená menej fotónov a preto vyšší šum), som predsa redukciu využil ale posuvník v Lightroom som nemusel dávať ďalej než zhruba na 20 zo 100, takže fotky nestrácali ostrosť a detaily. Aj mnohé zábery získané s ISO 12,800 a fotené v takmer nulovom svetle vyšli pekne použiteľné, dokonca aj na tlačenie.

Nočný záber premietania na pilier kruhového objazdu – ISO 12,800 – redukcia šumu v Lightroom na hodnote 30 zo 100.

Ďalšie fotografické funkcie

6D Mark II sa môže pochváliť výborne spracovanou funkciou Auto ISO, kde si môžete nastaviť maximálnu citlivosť zvlášť pre video, 4K timelapse, a samotné fotenie. A k tomu navyše môžete pri fotení zvoliť, akú minimálnu rýchlosť závierky chcete dodržiavať, pričom jednou z možností je automatická voľba minimálnej závierky podľa ohniskovej dĺžky objektívu. A aj túto rýchlosť ešte môžete prispôsobiť vo viacerých stupňoch. Keď raz vychytáte ideálne nastavenie pre vaše potreby, je to potom radosť fotiť.

Pokiaľ patríte medzi ľudí, ktorí fotia väčšinu záberov do JPEG a iba pri náročných svetelných podmienkach prepínajú na ukladanie do RAW, poteší vás, že v menu Picture Style je možné prispôsobiť vyvolávanie JPEG obrázkov o niečo detailnejšie než doteraz. Už tradične výborné canonovské farby aj decentné doostrovanie fotiek je možné vyladiť podľa chuti, položka ostrosť je napríklad rozdelená do troch častí: „strength“, „fineness“, a „treshold“. Podobné možnosti máte aj pri ručnom vyvolávaní fotiek z RAW do JPEG priamo vo fotoaparáte, okrem toho sa tu dá orezávať, zosilňovať efekt „Auto Lightning Optimizer“, ktorý zvyšuje dynamický rozsah, alebo tu môžete poupraviť expozíciu a vyváženie bielej. Možnosť úpravy tieňov a jasov separátne, ako majú napríklad modely Panasonic, tu stále chýba.

ISO 1250 – záber priamo do JPG. V mnohých situáciách nie je nutné fotiť do RAW, Canon ušetrí svojim skvelým JPG výstupom kopec času s post produkciou.

Nakoniec som si nechal bezdrôtovú konektivitu, ktorú zatiaľ využíva malé percento fotografov, ale postupne získava na dôležitosti. Systém Canonu s appkou Camera Connect funguje o niečo lepšie než Snapbridge od Nikonu, spojenie je jednoduchšie a spoľahlivejšie. Pri fotení na diaľku si môžete navoliť expozičné hodnoty vrátane ISO, navoliť pozíciu zaostrovacieho bodu ba aj zmeniť metódu zaostrovania či rýchlosť sekvenčného snímkovania, vyváženie bielej… a nakoniec samozrejme odpaľovať spúšť, okamžite ale aj s oneskorením. Samozrejme nemôže chýbať ani kopírovanie súborov do smart zariadenia.

1. strana: predstavenie Canon EOS 6D Mark II
2. strana: 6D Mark II ako nástroj na fotenie: zaostrovanie a živý náhľad
3. strana: 6D Mark II ako nástroj na fotenie: snímač a ďalšie funkcie
4. strana: 6D Mark II ako nástroj na video
5. strana: hodnotenie

9.1 Výborné

Najlepšia Full Frame zrkadlovka na tejto cenovej úrovni.

  • OBRAZOVÝ VÝSTUP 9.1
  • VYHOTOVENIE 9.5
  • VÝKON 9.7
  • VIDEO 8.1
1 2 3 4 5