Vozidlo typu SUV od spoločnosti Honda sa v Európe po prvýkrát dodáva s hybridnou technológiou. Má inteligentný pohon a hnacie ústrojenstvo sa vyznačuje elegantným a inovatívnym prístupom. Dokonca eliminuje potrebu konvenčnej mechanickej prevodovky.

Nová Honda CR-V je prvým SUV tejto značky, ktoré sa v Európe predáva s technológiou hybridného hnacieho ústrojenstva. Systém Honda Hybrid Performance sa vyznačuje inteligentnou technológiou multimodálneho pohonu (i-MMD), zloženou z dvoch elektrických motorov, benzínového motora s Atkinsonovým cyklom a inovatívnou priamou prevodovkou a dosahuje vysokú úroveň účinnosti a zlepšenia.

Hybridné CR-V je vybavené účinným 2,0-litrovým benzínovým motorom i-VTEC, výkonným elektrickým motorom a lítium-iónovým akumulátorom. Maximálny výkon je 135 kW (184 koní) s krútiacim momentom 315 Nm.

Namiesto konvenčnej prevodovky sa v ňom používa jeden fixný prevodový pomer, ktorý vytvára priame spojenie medzi pohyblivými komponentmi s následným plynulejším prenosom krútiaceho momentu. Tento formát znamená, že systém Honda je prepracovanejší ako planétové e-CVT, bežné v iných hybridných vozidlách.

Technológia i-MMD od spoločnosti Honda získala svoj názov vďaka inteligentnému a automatickému plynulému prepínaniu medzi tromi jazdnými režimami, zabezpečujúcimi maximálne možnú účinnosť.

Sú to tieto režimy:

  • EV Drive – energia odobratá z lítium-iónového akumulátora sa využíva na pohon elektrického motora a pohon kolies (pri vypnutom benzínovom motore)
  • Hybrid Drive – benzínový motor poháňa druhý motor-generátor, ktorý dopĺňa elektrickú energiu, dodávanú z akumulátora
  • Engine Drive – mechanizmus uzatváracej spojky meniča momentu vytvára priame spojenie medzi benzínovým motorom a kolesami.

Vo väčšine situácií pri jazde v meste sa hybridné CR-V z dôvodu optimálnej efektivity bude automaticky prepínať medzi režimami Hybrid Drive a EV Drive. V režime Hybrid Drive sa nadbytočný výkon z benzínového motora môže cez motor-generátor využiť na dobíjanie akumulátora. Režim Engine Drive je najefektívnejším nastavením pre rovnomernú jazdu vysokou rýchlosťou na diaľnici.

Pri jazde miernou rovnomernou rýchlosťou bude hybridné CR-V zvyčajne v režime EV Drive dlhšie ako polovicu času, pričom pri vyšších rýchlostiach bude automobil jazdiť v režime EV Drive približne jednu tretinu času. Riadiaci softvér systému i-MMD sa bez asistencie od vodiča bude rozhodovať o tom, kedy prepínať medzi týmito režimami s cieľom maximalizovať efektivitu v závislosti od situácie a prostredia.

Inžinieri programu hybridného CR-V usilovne pracovali na zabezpečení, aby prechod medzi zdrojmi energie vrátane funkcie motora štart/stop pri zastavení bol pre cestujúcich prakticky nepostrehnuteľný. Plynulý prenos krútiaceho momentu znamená, že nedochádza k trhavému pohybu hnacej sústavy alebo nežiadúcej spätnej väzbe cez pedále alebo volant. Takmer nehlučné hnacie ústrojenstvo znamená, že CR-V Hybrid sa vyznačuje minimálnou hlučnosťou.

Systém i-MMD je vyladený tak, aby zabezpečoval lineárny pocit pri akcelerácii, s optimalizovanou kalibráciou medzi vstupom od škrtiacej klapky a odozvou hnacieho ústrojenstva, čím sa zabezpečuje, že hluk motora zodpovedá očakávaniu vodiča.

Nové hybridné CR-V od spoločnosti Honda má jedinečnú obrazovku informačného rozhrania medzi vodičom a vozidlom (Vehicle Driver Information Interface DII), na ktorej sa zobrazuje aktuálny stav jazdy a vodičovi umožňuje pochopiť, ako sa zdroje energie kombinujú pri pohone vozidla. Je na nej znázornené dobíjanie lítium-iónového akumulátora, grafika aktuálneho toku výkonu a stav dobíjania systému.

Prvé kusy tohto nevšedného vozidla sa navážajú k autorizovaným predajcom Honda na Slovensku už teraz.

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.