Hybrid, mild hybrid, plug-in hybrid alebo čisto elektrické auto? Čo si vyberiete? Každý z nich pritom využíva elektromotor, ale úplne odlišným spôsobom. A so zásadne iným dopadom na to, ako budete jazdiť. Konkrétne aké pohodlie získate, ako viete využívať svoj a čas a čo zaplatíte za jazdu.

Hybridy sú medzistupňom medzi klasickými autami so spaľovacím motorom a elektromobilmi. V súčasnosti predstavujú spojenie toho najlepšieho z oboch svetov. Nie sú také drahé ako elektromobily a vybitie jej batérie neobmedzí vašu mobilitu. Pokračujete v jazde ďalej ale na spaľovací motor. Zároveň sú hybridy ekologickejšie než porovnateľné autá s čisto spaľovacím motorom, majú nižšiu spotrebu a vzťahujú sa na ne výhody podobné tým, aké platia pre elektromobily – v niektorých krajinách s nimi možno vojsť do bezemisných zón. Toto však neplatí pre všetky hybridy rovnako a na Slovensku bezemisné zóny ešte nie sú.

Z pohľadu vás ako majiteľa je však najdôležitejšie, aké budete mať s autom starosti, čo sa týka nabíjania. Kedy dobiť? Ako dobiť? Kde dobiť?

Mild hybrid

To, čo majú všetky hybridy spoločné, je výpomoc elektromotora, ktorý pomáha spaľovaciemu motoru. Tieto hybridy sa týkajú toho, aký veľký rozdiel je v miere výpomoci. V najjednoduchšom prípade elektromotor vypomáha spaľovaciemu motoru hlavne pri rozbiehaní a akcelerácii, vďaka čomu sa tento motor menej namáha a klesá aj výsledná spotreba paliva. Energiu získava takýto elektromotor rekuperáciou, teda pri brzdení sa pohybová energia mení na elektrickú a tá sa vracia späť do akumulátora. To stačí na nabitie batérie s nižšou kapacitou. Autá využívajúce takýto systém sa najčastejšie označujú ako mild hybridy. Cenovo sú takmer na rovnakej úrovni ako ich súrodenci s čisto spaľovacím motorom, prínosom pre vás je hlavne zníženie spotreby. Na tento typ hybridov sa však nevzťahujú žiadne úľavy ako na elektromobily, pretože nie sú vôbec schopné jazdy čisto na elektrinu. Elektrický motor v nich plní výlučne pomocnú úlohu.

Klasický hybrid

Rozdiel klasický hybrid a mild hybrid je v tom, že tieto autá už majú batériu s kapacitou dostatočnou na to, aby dokázali jazdiť aj na elektrinu. Aj ich batéria sa dobíja počas jazdy alebo rekuperáciou pri brzdení. To znamená, že jazdíte ako s klasickým auto, tento hybrid nedobíjate (nemá na to ani zásuvku), všetko riadi elektronika počas jazdy. Väčšia kapacita batérie značí, že elektrina pomáha počas jazdy oveľa častejšie než v mild hybridoch, takže dlhodobá spotreba je nižšia. V súčasnosti, keď je infraštruktúra, a teda možnosť nabiť čisto elektrické vozidlo kdekoľvek, nie je celkom dostatočná a nabíjanie z 230 V zásuvky veľmi zdĺhavé, je práve „full hybrid“ ideálnym riešením. Cena hybridných vozidiel je pritom porovnateľná s klasickým benzínovým pohonom. Nič netreba externe dobíjať a napriek tomu jazdíte úsporne a ste ekologickí.

Plug-in hybrid

Treťou kategóriou sú plug-in hybridy. Tieto majú dostatočne veľkú batériu na to, aby sa nabíjali „káblom“ z elektrickej rozvodnej siete. Čisto na elektrinu prejdú aj niekoľko desiatok kilometrov. Plug-in hybrid je schopný prejsť čisto na elektrinu približne 50 až 60 kilometrov. Táto kapacita a dojazd neboli vybrané náhodne – drží sa ich väčšina výrobcov, pretože prieskumy ukazujú, že priemerný európsky vodič najazdí denne do práce a späť práve túto vzdialenosť. A najväčším benefitom plug-in hybridov má byť možnosť využívať pri bežnom jazdení čisto elektrinu, takže náklady na jazdenie vám, samozrejme v závislosti od tarify, klesnú orientačne niekam k hranici 2 eur na 100 km. Samozrejme, nie vždy sa vám podarí zmestiť sa do čisto elektrického dojazdu – a práve vtedy prichádza k slovu štandardný spaľovací motor. Prepnutie z elektriny na spaľovanie je plynulé a ďalej jazdíte so spotrebou adekvátnou objemu a výkonu spaľovacieho motora.

Dôležitá vec je dobíjanie. Plug-in hybrid môžete nabíjať priamo z domácej siete z 230 V zásuvky, z wallboxu (nástennej nabíjačky) alebo iných nabíjačiek pre elektromobily, avšak s jednou dôležitou výnimkou. Väčšinu plug-in hybridov nemožno dobíjať zo superýchlych nabíjačiek, ich elektrický systém na to nie je dimenzovaný. Aj v prípade výkonných nabíjačiek, napríklad v obchodných centrách a na parkoviskách, to bude trvať o niečo dlhšie. Plug-in hybrid sa totiž bude nabíjať takou maximálnou rýchlosťou, akú mu „povolí“ jeho palubná nabíjačka. To isté platí aj pri elektromobiloch. Pri plug-in hybridoch to bude aj v rýchlonabíjačkách trvať približne tak dlho ako v domácom wallboxe. Rádovo ide o hodiny a závisí to od toho, či máte iba zásuvku chránenú poistkou napr. 8 A alebo skutočný wallbox.

Z reálnych skúsenosti a z praxe teda jasne vyplýva, že najatraktívnejšie stále vychádzajú klasické hybridné vozidlá s automatickou prevodovkou pre pohodlný pohyb v meste s bohatou základnou výbavou.

Vychádzajú stále cenovo výhodne a, ako sme už vyššie spomínali, aj tu jazdíte úsporne, ekologicky. Avšak nemusíte sa obávať toho, že neprídete k nabíjacej stanici a zostanete stáť na pol ceste, prípadne budete musieť vyraziť na cestu podstatne skôr, keďže musíte počítať s nevyhnutnou prestávkou na nabitie batérie. A to môže byť aj niekoľko hodín. V prípade hybridných vozidiel nič takéto nehrozí. 

V našej redakcii máme s hybridnou technológiou od rôznych výrobcov naozaj bohaté skúsenosti. Ak by sme mali odporučiť hybridné vozidlo, tak potom by to bola Toyota. Prečo? Technológia v modeloch je prepracovaná, veď Toyota s ňou má viac ako 23 rokov skúseností a po cestách sa pohybuje už viac ako 15 miliónov vozidiel, ktoré získavajú poprednú priečku v spoľahlivosti.

V praxi tento pohon funguje naozaj bezchybne. Pri výbere nebudete obmedzení, nakoľko hybrid ponúka Toyota naprieč celému modelovému radu a to od malého mestského Yarisa až po veľké SUV RAV 4.
A to najdôležitejšie je obstarávacia cena. V porovnaní s konvenčným motorom a to či už benzínovým, alebo dieselovým je cenový rozdiel minimálny. Čo sa nedá povedať pri porovnaní s čisto elektrickými autami.

Ak máte záujem o luxusnejšie autá práve s týmto typom pohonu, tak potom je ideálnou voľbou značka Lexus, kde pri výbere nebudete opäť obmedzení len jedným modelom. Lexus totiž ponúka až 10 z 11 modelov práve s hybridným pohonom.

 

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.