Pandémia koronavírusu a v niektorých prípadoch až niekoľkomesačné home office-y sa podpísali pod väčší počet Slovákov, ktorí vlani využívali internet. Podľa aktuálnych údajov Európskeho štatistického úradu Eurostat vlani stúpol počet užívateľov medziročne až o 6 percent na vyše 90 %. Okrem toho, že sme posielali maily, sme vo výraznejšej miere vyhľadávali na internete informácie o ochorení Covid-19, ale takisto viac sme sa zaujímali napríklad o investovanie, odklady splátok úverov, životné poistenie alebo prehodnotenie starých zmlúv. 

„Novým trendom sa stáva, že oblasti, ktoré sme si nevedeli predstaviť riešiť prostredníctvom internetu, sa čoraz viac presúvajú do online priestoru. Napríklad aktuálne čoraz viac Slovákov nakupuje potraviny online, zároveň veľa finančných záležitostí vybavujeme cez internet. Vlani až dve tretiny Slovákov riešilo hypotéku, životné poistenie či odklad splátok online,“ povedala Lenka Buchláková, ekonomická analytička FinGO.sk.

Pritom ešte v roku 2007 využilo internet počas posledných troch mesiacov iba 53 % Slovákov, najmä na posielanie emailov. Aktuálne sa do popredia dostáva aj chatovanie a využívanie sociálnych sietí, ktoré sú v čase pandémie náhradou za obmedzený sociálny kontakt. Silné zastúpenie má aj „doktor Google“, vlani až 56 % Slovákov vyhľadávalo informácie o zdraví, najmä o ochorení Covid-19. Najvyššie využívanie internetu na Slovensku je vo vekovej kategórii 16- až 19-ročných, kde dosahuje až 99 %. Naopak, zo seniorov vo veku 65 až 74. rokov využíva internet iba niečo vyše tretina.

V rámci 27 krajín Európskej únie 74  % ľudí využívalo vlani internet na odosielanie a prijímanie mailov, na vyhľadanie informácií o tovaroch a službách (69 %), na zasielanie okamžitých správ (68 %), online správy (65 %) a na telefonovanie alebo video hovory (60 %). U nás bolo využívanie internetu na telefonovanie a video hovory za vlaňajšok vyššie ako priemer EÚ, a to  na úrovni 63 %.  V rámci únie väčšina ľudí tiež využívala internet na internetové bankovníctvo (57  %),  počúvanie hudby (56%), využívanie sociálnych sietí (56  %) a na vyhľadanie informácií o zdraví (55 %).

„Kým v roku 2019 si zhruba dve tretiny Slovákov vyhľadávalo informácie o tovaroch a službách na internete, vlani to bolo takmer 80 percent ľudí. Zatvorené obchody nás prinútili viac nakupovať online. Zároveň Slováci riešili online aj svoju finančnú otázku. Do popredia sa dostali aj rôzne aplikácie, ktoré pomáhajú so šetrením a investovaním. Práve vo vypätých chvíľach mnohí z nás automaticky premýšľajú, na čom môžu v rodinnom rozpočte ušetriť a či si niektoré bankové či poistné produkty neplatia zbytočne. Keďže sú ľudia doma a majú viac času, odporúčam, aby v šuflíkoch pohľadali všetky staršie finančné zmluvy. Podľa našich skúseností je až 9 z 10 poistiek na trhu neaktuálnych a 8 z 10 úverov má zbytočne vysoké úroky,“  doplnila Buchláková.

Čo ľudia vyhľadávajú na internete vo finančnej oblasti:

  • Čo ľudí v týchto dňoch najčastejšie trápi
  • Či majú presúvať peniaze v rámci svojho investičného portfólia alebo robiť úpravy v II. pilieri
  • Či je dobré požiadať o odklad splátok, alebo radšej refinancovať hypotéku a získať nižšiu splátku
  • Ako im pomôže životné poistenie a ako riešiť poistné udalosti, napr. plnenie z pripoistenia PN
  • Či majú rušiť svoje zmluvy ohľadom sporenia alebo poistenia, aby získali peniaze a ušetrili
  • Či im pomôže kontrola a optimalizácia starších finančných zmlúv a ktoré produkty si platia zbytočne

Značky: