Honza, ako sa najradšej necháva oslovovať výkonný riaditeľ českej a slovenskej Heureky, má len 34 rokov.
Napriek tomu má za sebou niekoľkoročné skúsenosti podnikateľa, keďže vybudoval úspešnú softvérovú firmu. Tú minulý rok predal práve Heureke. Honzovi následne ponúkli pozíciu výkonného riaditeľa českej a slovenskej Heureky, kľúčového tandemu celej Heureka Group.
V rozhovore sa dozviete:
- aká náročná bola zmena prejsť od podnikania vo vlastnej úspešnej firme na pozíciu výkonného riaditeľa vo veľkej medzinárodnej spoločnosti,
- ako vníma príbeh Heureky, ktorá patrí na Slovensku medzi 10 najnavštevovanejších webov s návštevnosťou 1,9 milióna užívateľov mesačne,
- v čom ho Heureka prekvapila a ako vidí jej budúcnosť.
Prečo sa úspešný a mladý súkromný podnikateľ rozhodne stať výkonným riaditeľom vo veľkej korporácii?
Odpoveď je úplne jednoduchá. Moje podnikanie súviselo s Heurekou už od začiatku. Vznik Datawepsu bol reakciou na dopyt po niečom, čo Heureka sama nedokázala dostatočne pokryť. Ponúkali sme e-shopom cenový monitoring, nastavovanie biddingu (platby za preklik) a vo všeobecnosti sme poskytovali pomoc s automatizáciou a správou cenových porovnávačov. A aj keď si Heureka mohla takýto nástroj vybudovať sama, rozhodla sa kúpiť existujúce riešenie. Spojenie s Dataweps, ktorý bol jednotkou na trhu, dávalo absolútny zmysel. Ponuka na ďalšiu spoluprácu bola pre mňa zároveň jasným signálom, že je pre Heureku práca s partnermi a e-shopmi kľúčovou oblasťou, v ktorej sa chce posúvať a zlepšovať.
Heureka bola oproti Dataweps sedemkrát väčšia, takže procesy v nej hrajú významnejšiu rolu a trvajú dlhšie. Avšak naše firemné kultúry boli veľmi podobné, mali sme dokonca rovnaký zmysel pre humor. Obe firmy vždy kládli dôraz na vytváranie priestoru pre kreativitu a slobodu rozhodovania, keďže v tomto podnikaní sú zamestnanci kľúčom k úspechu. Z osobného pohľadu, keďže sa v česko-slovenskom e-commerce pohybujem osem rokov, som to zároveň videl ako najlepšiu možnosť rozvoja svojej práce. Navyše Heureka oslavuje narodeniny v rovnaký deň ako ja. 🙂
V čom vás Heureka prekvapila?
Poznal som Heureku už veľmi dlho a počas obdobia predaja mojej firmy som viac prenikol do firemnej kultúry i procesov. Vďaka tomu som celkom detailne vedel, do čoho idem. Tešil som sa na spoluprácu s novými kolegami z Heureky, pretože je to firma plná inšpiratívnych a schopných ľudí. Veľmi milo ma však prekvapilo, ako sa celý tím chce zlepšovať v službách a servise pre B2B partnerov a e-shopy, že to pre nich nie je len ďalší projekt zo zoznamu. A úprimne, určite máme čo doháňať…
Ako sa vám teda darí so svojim “dieťaťom” v Heureke?
Dataweps patrí k špičke v oblasti dátových nástrojov, cenového monitoringu či párovacích nástrojov. Vďaka spojeniu už dnes dokážeme obslúžiť viac zákazníkov, ponúknuť služby s vyššou pridanou hodnotou, lepšie ich škálovať. Zároveň vďaka priamemu napojeniu máme možnosť oveľa pružnejšie reagovať na konkrétne požiadavky klientov a rýchlejšie ich aj vyriešiť.
Z vývojárov Datawepsu vznikol nový vývojový tím, u nás nazývaný tribe, ktorý má na starosti dátové produkty a taktiež meranie konverzií. Je v podstate nezávislou jednotkou, ktorá neustále zlepšuje služby, vytvára synergie, kde to má zmysel a má vďaka sile Heureky skvelé zázemie.
Heureku väčšina vníma ako stránku, na ktorej vedia nájsť obľúbené produkty a vybrať si najvýhodnejšiu ponuku. Ako ju vnímate vy?
Príbeh Heureky sa začal pri hľadaní najvýhodnejšej ceny, keďže na Heureke máte 80 % lokálnych e-shopov. No dnes je Heureka úplne inde. Nakupujúci na internete vidia hodnotenia obchodov vďaka certifikácii systémom Overené zákazníkmi, čo považujem za najkľúčovejšiu hodnotu Heureky. Spravila z online nakupovania bezpečné miesto, kde je riziko podvodu minimálne. Zároveň majú nakupujúci k dispozícii zoznam najpredávanejších produktov a množstvo recenzií od používateľov. Vedia sa pozrieť na vývoj ceny ktoréhokoľvek produktu a posúdiť tak reálnosť ponúkaných zliav, prípadne si nastaviť stráženie ceny, keď klesne pod hranicu, za ktorú sú ochotní produkt kúpiť. Heureka je dnes inšpiratívny nákupný poradca, ktorý sprevádza zákazníka od výberu produktu až po platbu.
Aké sú trendy e-commerce a akú úlohu v ňom hrá aktuálne marketplace, ktorým Heureka nepochybne je?
Je jasné, že marketplace si medzi ostatnými marketingovými kanálmi buduje silné postavenie. Predaj cez marketplace sa stáva neoddeliteľnou súčasťou e-commerce. Takýto silný hráč je pre začínajúce e-shopy veľmi veľkým pomocníkom, no zároveň môže byť správnym miestom pri testovaní nových produktov.
Našim cieľom je umožniť každému e-shopu na jedno “kliknutie” zobrazovať svoju ponuku naprieč všetkými regiónmi, v ktorých pôsobíme, bez nutnosti nákladnej lokalizácie. Pre zákazníkov to znamená ponuku miliónov produktov, ktoré si môžu prehliadať v jednom známom prostredí s jedným používateľským účtom, bez nutnosti prispôsobovať sa jednotlivých e-shopom.
Čo nové Heureka v najbližšom období prinesie?
Aktuálne sa veľa venujeme inšpiratívnemu obsahu. Pripravujeme samostatné podstránky, textových i video poradcov. Kde to dáva zmysel, tam pracujeme aj na medzinárodnom prepájaní. Ide napríklad o prekladanie recenzií naprieč krajinami, v ktorých Heureka pôsobí. Alebo jednotný katalóg pre lepšie napájanie. Pre koncových zákazníkov vylepšujeme obsah a katalóg vďaka novým párovacím nástrojom. E-shopy sa môžu tešiť na nové nástroje, ktoré im uľahčia prácu.
Najväčšou výzvou je spomínané zjednocovanie skupiny, kde majú česká a slovenská Heureka vedúcu pozíciu. Mnohí netušia, že Heureka Group je najväčší cenový porovnávač v Európe a aktuálne spája 9 krajín strednej a východnej Európy s 23 miliónmi unikátnych návštevníkov mesačne a ponúka možnosť nákupu z viac než 55-tisíc internetových obchodov v danom regióne. Prepojenie zahraničných trhov vie do celého regiónu priniesť novú konkurenciu a zvýšiť tak ponuku pre nakupujúcich, ale potenciál a priority sú aj v možnosti expanzie lokálnych e-shopov s jedinečnou ponukou na trhy v celom regióne.
Očakávate, že po skončení pandémie sa časť kupujúcich vráti k nákupom v kamenných predajniach alebo je ďalší rast e-commerce v nasledujúcich rokoch nezvratný?
Určite sa časť zákazníkov do kamenných obchodov vráti, čo ale neznamená, že prestanú nakupovať na internete. Z nášho minuloročného prieskumu vyplynulo, že pre mnohých zákazníkov znamenala pandémia prvú a zároveň pozitívnu skúsenosť s online nákupom, a že online nákupy chcú naďalej využívať. Potvrdzujú to aj celoročné čísla slovenského e-commerce, kde sa dosiahol 19 %-ný medziročný rast napriek tomu, že viac ako polovica roku bola bez protipandemických opatrení.
Vidí Heureka potenciál aj v oblasti radenia vo výbere služieb?
Neuveriteľná flexibilita e-commerce poskytuje možnosti, o ktorých niekedy ani netušíme. Poradenstvo či ponuka firiem poskytujúcich služby je zaujímavou oblasťou a môžem prezradiť, že už s niektorými partnermi takéto aktivity rozbiehame. Na úvod to bude segment energií. Naša priorita je však stále katalóg či inšpirácie pre zákazníkov a poskytovanie marketingových dát pre e-shopy. Stále máme čo rozvíjať a som rád, že sme v tomto smere skutočne vysoko inovatívni.