Ružovovlasú Aitanu Lopezovú sleduje na sociálnych sieťach viac ako 200 000 ľudí. Uverejňuje selfie z koncertov, ale aj zo svojej spálne a tiež sú v jej vystúpeniach označené značky ako Olaplex (starostlivosť o vlasy) či Victoria’s Secret (predajca spodnej bielizne).

Značky jej platia zhruba 1000 dolárov za jeden príspevok propagujúci ich produkty na sociálnych sieťach. Pritom Aitana nie je živá, je to virtuálna influencerka. Vytvorená je čisto pomocou nástrojov umelej inteligencie, je súčasťou rastúcej ekonomiky tvorcov obsahu v hodnote 21 miliárd dolárov.

Jej príjmy sú však vráskou na čelách živých influencerov, konkurovať tým digitálnym je pre nich čoraz náročnejšie. Tieto obavy navyše zdieľajú aj ľudia v bežných profesiách, ich živobytie rovnako ohrozuje generatívna umelá inteligencia. Súčasná technológia totiž dokáže v priebehu niekoľkých sekúnd vytvoriť text, obrázky alebo kód programu.

Je pravdepodobné, že je to len nafúknutý trh a vychádza z toho, že živí influenceri si začali účtovať príliš vysoké ceny za svoje služby. To automaticky priviedlo firmy k myšlienke vytvoriť vlastného influencera. Podľa analýz je dnes použitie virtuálneho influencera na Instagrame asi 10-krát výkonnejšie v porovnaní s nákladmi na použitie skutočnej osoby.

Záujem ľudí o to, aby ich oslovoval skutočný človek však pretrvá, musia sa ale zreálniť ich ceny. Virtuálny influencer zatiaľ neovplyvňuje skutočné nákupy v takej miere, ako by to robil človek, ale skôr zvyšuje povedomie, priazeň a zapamätateľnosť značky. Prémiové značky sa tak rýchlo zapájajú do spolupráce s virtuálnymi influencermi ako do nového spôsobu, ako upútať pozornosť a zároveň znížiť náklady. V tomto prípade majú navyše aj úplnú kontrolu nad tým, čo sa predvedie verejnosti. Na rozdiel od skutočnej osoby, ktorá prichádza s potenciálnou kontroverziou, vlastnými požiadavkami a názormi.

Z druhej strany sa už ľudskí influenceri ozvali s požiadavkou, aby ich virtuálne náprotivky mali za povinnosť zverejniť, že nie sú skutoční, ale vytvorení v počítači. Na prvý pohľad sa to totiž vo zverejnených príspevkoch dnes už nedá zistiť.

V roku 2024 tak treba počítať s výrazným nárastom virtuálnych influencerov, ktorí nás budú stimulovať k poznaniu konkrétnych značiek.

Zdroj: Arstechnica

Prečítajte si tiež

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.