Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Bosch na bauma 2016: prinášame inteligenciu pre stavebné stroje zajtrajška

Čas sú peniaze! Kde inde to môže byť pravdivejšie, než na stavenisku. Manévrovanie okolo miesta, neočakávané oneskorenia spôsobené nehodami alebo poruchami rýpadla a nakladača – to všetko stojí čas a tým aj peniaze. „Vezmime si stroj, ktorý váži niekoľko ton a manévrujeme s ním s milimetrovou presnosťou, osem hodín denne. Aj ten najmenší detail musí byť v poriadku,“ hovorí vodič nakladača Roland Ehrensberger. To je dôvod, prečo na tohtoročnom veľtrhu bauma prezentuje Bosch kabínu vodiča vyvinutú špeciálne pre stavebné stroje.

Na pracovisku vodiča budúcnosti je možné analyzovať prevádzkové údaje vozidla na displeji tabletu s presnosťou na sekundu. A to nie je všetko: ultrazvukové a video senzory monitorujú okolie vozidla dôkladnejšie, než akékoľvek spätné zrkadlá, čím sa zabraňuje prestojom spôsobeným nehodami. Tieto priestorové senzory sú dôležitým krokom počas procesu zvyšovania inteligencie stavebných vozidiel, vďaka čomu sú ešte bezpečnejšie. „Bosch mení stavebné stroje na technologické exponáty,“ hovorí Johannes-Jörg Rüger, riaditeľ novo vzniknutej divízie Bosch pre úžitkové a terénne vozidlá. „Megatrendy v automatizácii, elektrifikácii a konektivite nekončia pred bránami stavenísk alebo baní.“ V budúcnosti budú stavebné stroje automaticky vykonávať určité úlohy, spoločne s vodičmi, ktorí ich budú plánovať pomocou pripojeného rozhrania vo svojej kabíne.

bosch_na_stavbe_3_web2016_3_nowat

Bosch prezentuje systémové riešenia pre stavebné stroje prvý krát na veľtrhu bauma 2016. Začiatkom roku zriadil dodávateľ technológií a služieb pre túto oblasť samostatnú divíziu. „Ako dodávateľ systémov chceme každému ponúknuť také riešenie, aké potrebuje,“ hovorí Rüger. Portfólio divízie zahŕňa všetky produkty a služby Bosch, ktoré sú relevantné pre stavebné stroje: „Moderné senzorové systémy, kamery a zobrazovacie technológie zlepšujú pracovisko vodiča a zvyšujú taktiež bezpečnosť a tým aj produktivitu,“ vysvetľuje Andrew Allen, vedúci oblasti stavebníctva.

Spoločnosť Bosch sa taktiež podieľa na spoločnom projekte Genius CAB

Bosch spolupracuje s partnermi na integrácii svojich výrobkov do futuristickej kabíny vodiča. Novo založený projekt Cab Concept Cluster združuje sieť renomovaných dodávateľov, technickú univerzitu v Drážďanoch a VDBUM – nemeckú asociáciu pre výstavbu, ochranu životného prostredia a strojové technológie. Cieľom projektu je ukázať výrobcom stavebných strojov, poľnohospodárskych strojov a priemyselných vysokozdvižných vozíkov, aký veľký potenciál je pre efektívnu systémovú integráciu k dispozícii. Tento koncept si už pripísal svoj prvý úspech: kabína vodiča Genius CAB získala na veľtrhu bauma ocenenie v kategórii Dizajn.

Ktoré čiastočné komponenty môžete v kabíne Bosch očakávať?

Ústredným prvkom elektronickej koncepcie je centrálna elektronika. Tá znižuje počet elektrických spojov, relé a poistiek. Tým dochádza nielen k úspore materiálu, ale taktiež k zjednodušeniu obvodov, čím sa výrazne znižuje chybovosť. Naprogramovanie centrálnej elektroniky je možné prispôsobiť tak, aby vyhovovalo použitiu každého zákazníka. V Genius CAB slúži centrálna elektronika na centrálnu kontrolu senzorových a pohonných systémov cez CAN (J1939), LIN, alebo priamo.

bosch_na_stavbe_2_web2016_3_nowat

Pohon stierača čelného skla sa bez námahy prispôsobuje rozmarom počasia – či už sneží, poprcháva alebo prší. A čo viac – pohon stierača je možné flexibilne upraviť tak, aby vyhovoval rôznym typom kabín.

Náhrada Bosch za bočné zrkadlo umožňuje vodičom digitálny pohľad cez plece. Vďaka integrácii zobrazenia do interiéru vozidla už nie je bočné zrkadlo potrebné. Najmä v pracovnom prostredí staveniska prispieva zníženie počtu mŕtvych uhlov výrazným spôsobom k zvýšeniu bezpečnosti.

Ultrazvukový senzorový systém dokáže sledovať prostredie tam, kde ľudský zrak nestačí – napríklad pri zlej viditeľnosti alebo dokonca v noci. Tieto senzory umožňujú vodičom voľný výhľad po celom okolí, čo navyše zvyšuje prevádzkovú bezpečnosť. Vodičom sa na displeji zobrazujú všetky prekážky, takže podľa toho môžu zodpovedajúcim spôsobom reagovať. Merací rozsah je možné individuálne definovať pre každý senzor.

Centrálnym používateľským rozhraním v Genius CAB jestredný displej DI4 a terminál, ktoré je možné ovládať buď pomocou tlačidiel, alebo dotykovou obrazovkou. So svojím 7 palcovým displejom predstavuje DI4 univerzálne použiteľný riadiaci systém, ktorý je voľne programovateľný s využitím vývojového prostredia Codesys V3.5.

Ďalším rozhraním je joystick 4THE5. Na rýpadlách riadi funkcie, ako napríklad pohyby lopatiek. Zároveň je joystick dôležitým rozhraním pre stredný terminál DI4, pretože jeho tlačidlá je možné využiť na aktiváciu funkcií terminálu, vrátane stieračov čelného skla, náhradného systému bočných zrkadiel a osvetlenia kabíny.

Značky: