Letná dovolenková sezóna klope na dvere a cestovné kancelárie už ponúkajú záujemcom najnovšie dovolenkové hity. Kam to bude tento rok a kde to bolo minulý rok? Po roku sme s Market Locatorom opäť pozreli ako sa zmenili reálne cestovateľské návyky Slovákov.
Novým impulzom na objavovanie cestovateľského ducha v každom z nás je rozmach nízko nákladových aeroliniek a dostupnosť jednoduchých internetových aplikácií na vybavenie ubytovania, leteniek a ďalších súvisiacich vecí, ktorými si pohodlne naplánujeme dovolenku z domu. Fenomén menom Ryanair, Wizzair, booking.com, Airbnb.com a mnohé ďalšie z nás postupne robia „self-made“ cestovateľov, ktorí nepotrebujú sprostredkovateľa a nedostávajú sa do štatistík našich ani zahraničných cestovných kancelárií. Presne pred rokom sme po prvý krát zreálnili pohľad kam Slováci za uplynulý rok najčastejšie vycestovali a aké dlhé pobyty preferujú. Tento rok sa obzrieme dozadu opäť a porovnáme si ako sa zmenili naše turistické preferencie.
Pomôžu nám tzv. Big data a populačná analytika z mobilných telefónov. Riešenie Market Lokator ponúka reálny a hlavne dynamický pohľad na cestovateľské zvyklosti obyvateľov Slovenska, ktorí vycestovali do zahraničia. Je to pohľad na roamingové zvyklosti anonymizovanej vzorky viac ako 2,9 mil. Slovákov.
Do ktorých kútov sveta smerujú túlavé nohy Slovákov?
Začneme širším pohľadom na obľúbenosť jednotlivých častí sveta slovenskými cestovateľmi. Ako príklad si môžeme zobrať uplynulú letnú 2017 aj zimnú sezónu 2018, v grafe sú znázornené sumárne štatistiky obľúbenosti jednotlivých častí sveta za obdobie 05/2017 – 04/2018.
Po očakávaných prvých dvoch priečkach, ktoré získala Európa, tretiu priečku obsadili krajiny blízkeho východu, kde najviac zabodovalo Turecko a Spojené Arabské Emiráty s mestom Dubaj.
Tento rok máme jedinečnú príležitosť porovnať si tieto údaje s predchádzajúcim obdobím 05/2016 – 04/2017 a môžeme vidieť zaujímavé zmeny preferencií. Nezanedbateľné percento turistov presunulo svoje dovolenky zo strednej a východnej Európy do západnej Európy ako aj na blízky východ.
Ktoré krajiny sú najnavštevovanejšie?
Preostrime teraz z jednotlivých regiónov na konkrétne krajiny, kde Slováci prežili svoju veľkú dovolenku. Pre tento účel sme si vybrali pobyty dlhšie ako 7 dní a kratšie ako 1 mesiac. Podľa očakávaní sú to naše susedné krajiny nasledované krajinami s veľkými pracovnými príležitosťami a dovolenkové destinácie.
Jednodňové výlety sú najobľúbenejšie
Na záver si prostredníctvom Big Data ukážeme agregovaný pohľad na jednotlivé typy výletov našincov do zahraničia. Market Locator umožňuje spresniť najčastejší účel zahraničných pobytov napríklad podľa ročného obdobia, dĺžky pobytu, destinácie a ďalších parametrov a výsledné podiely znázorňuje nasledujúci graf, opäť za obdobie 05/2017 – 04/2018.
Market Locator – Big Data vo vašich službách.
Komentár bol spracovaný na základe populačnej analytiky Market Locatora, na vzorke 2,9 mil. ľudí, ktorí poskytli súhlas k spracovaniu údajov. Big Data prezentujú výhradne anonymizované štatistické údaje napočítané zo zvyškových telekomunikačných dát, uchovávané priamo u operátora. Riešenie Market Locator prináša Market Locator SK s.r.o. v spolupráci s Instarea a mobilnými operátormi.