Je tu záver roka (pozn. redakcie – úvodník vyšiel v tlačenom dvojčísle TOUCHIT 11-12/2021), je tak načase obhliadnuť sa späť a bilancovať. Nebol to ľahký rok, veď ktorý aj bol. Viem, že bol náročný nielen pre nás v redakcii, ale aj pre vás.

Situácia s pandémiou trvá jednoducho už príliš dlho na to, aby to bolo so zdravým rozumom „prežiteľné“. Naozaj dôsledne dodržiavať predpísané protipandemické opatrenia v takto dlhom čase je dosť obťažujúce. Slovenská ekonomika navyše krváca, sme v dobe, keď sa všetko zdražuje. Veď to všetci viete a určite teraz nechcem šíriť negatívnu náladu. Prejdem teda radšej na pozitívnejšie správy.

V roku 2022 pokračujeme s tlačeným vydaním TOUCHIT, stále je o takúto formu šírenia informácií na Slovensku záujem a tlačené vydanie budeme pripravovať každý druhý mesiac. Výrazne posilňujeme našu webovú stránku a chceme ešte viac dbať na kvalitu a hĺbku informácií. Správy z IT oblasti extrémne rýchlo starnú a tento webový servis pre vás chceme ďalej posilniť.

Určite ste si na našich videách všimli, že sme popracovali na tom, ako vyzerajú a znejú. Máme aj nové štúdio, v ktorom sa dajú lepšie a rýchlejšie pripraviť dobre nasvietené a správne ozvučené videá. Máme aj školenia, na ktorých sa učíme ako správne vystupovať a ako vám priniesť informácie príťažlivým spôsobom. Chceme byť rešpektovaným médiom, ku ktorému sa pravidelne a radi vraciate.

Je tu doba, kedy YouTube a ďalšie streamovacie platformy doplnili a aj prebrali úlohu televízie. Ľudia, ktorí chcú správy zo sveta IT si radšej pozrú video vtedy, keď sami chcú, a to nezávisle od miesta, kde sa práve nachádzajú. Preto chceme videotvorbu v roku 2022 ďalej posilniť. Chceme tiež skrátiť dobu medzi tým, kedy sa veci reálne stanú, produkty sa predstavia a vy ich uvidíte u nás na našich videách. Naším ambicióznym plánom sú živé prenosy, v ktorých budete mať možnosť jednak vidieť predstavované produkty či služby naozaj rýchlo, ale zároveň budete mať možnosť položiť aj vaše otázky či vyjadriť váš postoj k nim.

Maličké svetielko na konci tunela ako východisko z nekončiacich tlačových konferencií pre novinárov usporiadaných čisto len na on-line platforme sa objavilo na konci roka 2021. Okrem toho, že som sa bol v novembri pozrieť na Huawei technológiu a EXPO 2020 v Dubaji, zúčastnil som sa aj živého predstavenia noviniek firmy OPPO v Istanbule. Áno, v oboch prípadoch boli potrebné fakt prísne protiCOVID opatrenia a skutočne sa aj dodržiavali. V Turecku som mal nasadenú skutočne dôslednú ochranu dýchacích ciest v jednom kuse zatiaľ asi najdlhšie vo svojom živote. Dávam klobúk dole pred zdravotníkmi, ktorí takto pracujú každý deň.

Pred absolvovaním týchto ciest som dostal zopár otázok, či sa neobávam cestovať v tejto dobe. Otvorene priznávam, že cestujem rád a tiež, že z duše neznášam predstavovačky cez webovú kameru. To je pre mňa nudné a nedajú sa pre vás priniesť osobné skúsenosti. Na pracovné cesty sa tak v tejto dobe naozaj teším, a to mi v roku 2019 liezli krkom hore. Teraz ich je ako šafranu. Nuž a keď to zoberiem čisto matematicky, na konci roka sme ako Slovensko boli z hľadiska výskytu potvrdených ochorení na milión obyvateľov najhorší na svete. Ak to chcem zobrať pozitívne, tak kdekoľvek by som šiel, vždy prídem do lepšej situácie, než máme doma.

Konkrétne v Turecku bola na začiatku decembra situácia zhruba taká, ako bola u nás počas augusta. Vo vnútorných priestoroch ste museli mať rúško, ale úplne všetko bolo otvorené – reštaurácie, wellness, fitness a pod. Funguje aj orientálny bazár, kde je naozaj veľké množstvo ľudí a ceny za tovary musíte s predajcom dlhšie osobne dohadovať. Je to taký kolorit, ktorý už nevyhnutne patrí k tunajším pomerom a je doslova neslušné súhlasiť s prvou ponúkanou cenou. A funguje to.

Deti chodia normálne do školy, turecké mešity sú plné ľudí, všade nájdete aj turistov. Turci nosia rúško poctivo, nie je tu také populárne nosiť ho pod nosom. Na to som prišiel pomerne rýchlo, keď ma na jeho nesprávne nosenie miestni upozornili. Na to, aby ste vstúpili do Turecka vám stačí mať na Slovensku vydaný COVID preukaz o očkovaní/prekonaní aj v aplikácii GreenPass (alebo mať PCR test) a vypísať jednoduchý vstupný formulár. Tu len uvediete, kde budete ubytovaní a kto ste. Samozrejme, že zanechávate digitálne stopy, ale dnes to tak je. Obe veci mi pri vstupe skutočne skontrolovali a nielen formálne.  

Samotné lietadlo funguje tiež zaujímavo – musíte mať na sebe respirátor stále. Konkrétne až do chvíle, pokým sa nepodáva strava. Ak máte k letenke zaplatenú aj stravu, potom jete a pijete samozrejme bez respirátora. Korona má evidentne v tejto chvíli pauzu. Nehľadajte v tom logiku, také sú predpisy, a tak to aj funguje. Nasadenie respirátora po jedle už nie je také dôsledné ako pri začiatku letu.

Mali sme aj možnosť oboznámiť sa s tým, ako to vyzerá vo fabrike na výrobu smartfónov v Turecku. Nie je to nič také, čo by sme nezvládli aj my u nás na Slovensku. Skúsenosti s výrobou elektronických zariadení u nás sú, bolo by to pre nás ekonomicky prínosné.

Dokonca si myslím, že by sme zvládli aj výrobnú fabriku pre čipy s najmodernejšou technológiou, akú majú zatiaľ len na Taiwane. Viem, že na to treba niekoľkomiliardový rozpočet, ale určite by sa to vrátilo. Hlavne v dobe čipovej krízy. Zostaňme radšej pri zemi – budem celkom rád, ak by sa na Slovensku začali vyrábať kvalitné smartfóny.

Do nového roka vám prajem veľa zdravia a zostaňte nám verní! Na papierových stránkach sa teda uvidíme pri februárovom vydaní TOUCHIT, na tých elektronických každý deň 😊

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.