A tak zostali sami, vediac že už nikto nepríde. Na potápajúcej sa lodi hrali muziku až do doby kedy už nebol nikto, kto by ju počul. Niektoré retročriepky sa veru odohrávajú aj vo fiktívnych svetoch a tvoria zabudnuté spomienky o akejsi vznešenej štrnástke, ktorá skrátka odmietla zložiť zbrane.
S úderom polnoci, 14. apríla roku 2010, mal nastať koniec. Xbox live servery, prevádzkujúce legendárnu hru Halo 2, sa mali navždy vypnúť a poslať túto starú hru z roku 2004, a jej kedysi veľmi populárny on-line multiplayer, do dôchodku.
Bol to koniec éry. Halo 2 bolo vo svojej dobe považované za jednu z najúspešnejších hier. S viac ako 8 miliónmi predaných kusov sa stala najpredávanejším titulom na prvej generácii Xboxu a v rámci on-line multiplayeru, hraného cez Xbox Live, šlo o suverénne najpopulárnejší herný titul po dobu niekoľkých rokov, až do vydania hry Gears of War.
Za dlhé roky už zástup on-line hráčov výrazne preredol. Postupne ich odlákal nielen v roku 2007 vydaný Halo 3, ale aj mnoho ďalších nových on-line multiplayerových titulov, pričom na spadnutie bolo aj vydanie nového Halo: Reach. Dávno neaktualizovaný titul v podobe Halo 2, nahradený omnoho lepšími, sa nedal hrať donekonečna.
Kedysi veľké zástupy hráčov sa postupne redukovali na tisíce, stovky a napokon len desiatky. Na začiatku februára roku 2010 tak Microsoft oznámil, že servery tejto legendárnej hry za dva mesiace vypne. Podľa jeho štatistík už hru hralo behom dňa len pár desiatok hráčov, a aj keď uznal, že táto herná legenda je stále v srdciach všetkých, jej prevádzka už bola neudržateľná a bolo načase ju ukončiť.
Stalo sa však niečo, čo Microsoft nečakal. Tá hŕstka hráčov, ju skrátka neprestala hrať…
A ČO SA STANE, KEĎ NEODÍDEM?
Posledný deň hernej legendy prilákal niekoľko stoviek hráčov. Šlo síce už len o labutiu pieseň, ktorá sa nedala porovnať s dobami najväčšej slávy v roku 2004, kedy ju hralo viac ako 100 tisíc ľudí súčasne, avšak išlo o peknú finálnu rozlúčku.
V základe malo vypnutie serverov veľmi jednoduchý plán, ktorý bol aplikovaný už mnohokrát predtým. S koncom 14. apríla, úderom polnoci, prestal server akceptovať nové prihlásenia. Login mechanizmus sa skrátka vyradil a žiadny nový hráč už na server nemal ako prísť.
Ako prichádzal večer a posledné hodiny, ich počet sa stále viac a viac redukoval. Posledná hŕstka tých najvytrvalejších si tak na noc naplánovala finálny zápas. Hrali naposledy a dávali finálne zbohom hre, ktorá bola roky súčasťou i životov.
Hodiny ubiehali, virtuálne guľky lietali, zábava pokračovala a deň sa prehupol cez polnoc. Všetkým bolo jasné, že je koniec a v okamihu ako dohrajú, sa do hry sa už nikdy neprihlásia a nikdy už jej on-line match nespustia.
Zatlačili slzu nostalgie a ako odchádzali do postelí, postupne sa odpájali. Nie však všetci. Mnohých totiž prekvapilo, že aj nad ránom, kedy bol login server vyradený, stále mohli hrať. Uvedomili si, že server bude fungovať dovtedy, dokým neodídu.
A tak sa rozhodli neodísť.
Nebolo to plánované, ako následne spomenul hráč T0 BE CONTINUED, ktorý patril medzi posledné tri desiatky hráčov, ktorí na servery zostali hrať, mnoho ľudí si muselo poradiť s tým, že mali konzolu nastavenú na automatické uspávanie pri nečinnosti.
Riešili to napríklad tak, že ovládač omotali gumičkami so stlačenými páčkami pohybu, aby ich herná postavička pokračovala v hre a konzola sa neuspala a zostala k serveru pripojená.
Niekoľko desiatok hráčov nechalo svoje konzoly stále zapnuté a prihlásené s otvoreným zápasom, pričom potom ako sa vrátili zo školy alebo z práce, pokračovali v hre aj nasledujúci večer, nasledujúci deň a napokon aj nasledujúce dni.
Kým prvý deň išlo ešte o zvláštnosť, ako pribúdali ďalšie dni, ľudia s Microsoftu si uvedomili, že sa deje niečo nezvyčajné a hráči neodchádzajú. Aj keď pravdaže vždy bola možnosť všetko násilne ukončiť, rozhodli sa skrátka počkať na koniec zápasov alebo na odpojenie všetkých hráčov.
Konzoly Xbox nikdy neboli navrhnuté s tým, aby fungovali nepretržite extrémne dlhú dobu a podobná vec sa prakticky dala povedať aj o domácich internetových linkách. Postupom času tak jednotliví hráči chtiac-nechtiac odpadávali.
Konzoly, zapnuté nepretržite po dobu 7 či 10 dni sa začali prehrievať, mnohé sa reštartovali, či zamrzli. Iní hráči zas odpadávali pri výpadkoch internetového pripojenia, alebo pri výpadku elektriny. To, ktorý hráč sa kedy odpojil začalo byť čoraz horšie sledovateľné, pretože 19. apríla prestal fungovať Bungie server poskytujúci štatistku a hráči tak zostali len s prostriedkami, ktoré videli na svojich TV.
Mnohí z nich začali na rôznych diskusných serveroch reportovať o tom, kto je ešte pripojený, pričom niektorí hráči začali svoje hranie streamovať cez službu Justin.tv (predchodca dnešného Twitchu). Tak to robili napr. aj hráč T0 BE CONTINUED, ktorého odpojenia sa udialo 23. apríla o pol tretej v noci, kedy s výkrikom jeho a jeho divákov Xbox konzola zamrzla po tom, ako sa v miestnosti rozľahol zápach spálených obvodov.
Po jeho odchode začal streamovať „Mr7ankjump“, ktorý ešte stále hral, ale z dôvodu zamrznutia routeru a jeho reštartu bol zo serveru odpojený len o deň neskôr.
V tejto dobe bolo už 14 dní po tom, ako Microsoft prihlasovanie na server Halo 2 ukončil a hra stále pokračovala. Zhodou okolností sa jej účastnilo ešte 14 hráčov, pričom dvaja z nich „Z0mbie Stench“ a „XXBooker DXX“ stále streamovali.
O celú záležitosť sa v tejto dobe začalo zaujímať niekoľko herných redakcií a o 14 hráčoch, ktorí boli pokrstení na „Noble 14“, teda vznešenú štrnástku, vyšlo niekoľko krátkych článkov.
Ako hráči uviedli, celú záležitosť nevnímali ako súťaž, o to kto vydrží dlhšie, ale skôr správu pre Microsoft, že hráči si nezaslúžia aby im hra bolo vytrhnutá z rúk, len preto že ich bolo už málo. Bol to ich odkaz „sme tu a budeme hrať svoju milovanú hru až dovtedy, dokým nepadneme“.
Po štrnástich dňoch začali byť ľudia z Microsoftu tak trochu nervózni. Na jednu stranu nechceli vznešenú 14 nasilu vykopnúť, pretože svoju hru začali ešte pred ukončením serverovej služby, avšak potrebovali už celú záležitosť ukončiť.
Samotné servery Halo 2 totiž boli posledným prvkom pôvodnej Xbox Live služby, ktorú Microsoft nahrádzal novou verziou pre svoje nové konzoly a hry, s ďaleko väčšími možnosťami, a prevádzka starého kódu všetko zdržovala.
Celej 14 tak ponúkli účasť na neverejnom testovaní pripravovanej hry Halo: Reach, ku ktorej sa mohli pripojiť namiesto Halo 2. Jeden z nich, H20 Shoagie ponuku prijal a dobrovoľne sa odpojil. Ostatní ale odmietli.
Streamer„Z0mbie Stench“ bol odpojený 29. apríla internetovým výpadkom a podobne dopadli na konci mesiaca Rob2D a Hired N00bs. V máji roku 2010 tak držalo herný server Halo 2 pri živote už len posledných 7 statočných.
POSLEDNÝ MOHYKÁN…
Ubúdajúci počet hráčov menil charakter hry.
Prvé dva týždne, kedy zostalo pripojených ešte 16 a následne 14 hráčov, sa hral predovšetkým režim Big Team Battle. Ako počet hráčov klesal na 12 a 10, postupne začali hrať rôzne custom levely ako Zombies, Tremors, Hide and Seek, či Tower of Power. Ako náhle zostalo už len 7 hráčov, hrali spolu Ruble Pit a Team Training.
Posledný streamer, xxBooker Dxx, bol odpojený v dôsledku výpadku elektrického prúdu 2. mája o trištvrte na dve v noci. Krátko po ňom takisto z dôvodu výpadku prúdu odišiel Aforegigenobject. O tri dni neskôr, 5. mája nedobrovoľné hru opustil DirtyCajun a 8. mája z dôvodu internetových výpadkov takisto xxMAKDADYxx a Lord Odysseus11.
No a napokon 10. Mája, o štvrť na päť ráno, bol z nejasných príčin z hry odpojený Agent Windex. Keď sa ráno zobudil a zistil, že jeho konzola nefunguje, prihlásil sa do herného fóra Halo hry a poslednému hráčovi na serveri, ktorým bol Apache N4SIR napísal krátku správu:
„Dobrá práca Apache, zostal si posledný“
A tak tam zostal sám. Nemal už s kým hrať a bezcieľne sa potuloval po mape, akoby hľadal súperov, ktorí už nikdy neprídu. Nie posledný mohykán, ale napokon posledný Apač. Paradoxne šlo o človeka, ktorý sa živil testovaním hier, ktorý hru neprestajne hral počas celého svojho voľného času, pred tým ako odišiel do práce alebo hneď potom ako sa z nej vrátil.
Lawrence Hryb, riaditeľ vývojárskej sekcie Xbox Live Microsoftu, ktorý celú záležitosť sledoval s k tomu vyjadril v tweete, v ktorom napísal „Nebudeme ho vyhadzovať. Necháme ho dokončiť hru, tak ako sme sľúbili“.
A tak Apache pokračoval. Nebol už nikto, kto by sa pozeral. Nikto, kto by s ním hral. Zostal sám, v hernom svete ktorý mal roky tak rád. Jeho Xbox neprestajne fungoval po dobu takmer 700 hodín, aby sa napokon 11. mája, o 1 hodine a 58 minúte v noci, zatackal a vypovedal spojenie.
APACHE N4SIR tak bol posledným človekom na svete, ktorý hral on-line Halo 2 na Xbox Live službe. Takmer 30 dní po tom, ako bola služba oficiálne zrušená.
Ďalšie drobné čriepky z IT histórie hľadajte na našom webe každý štvrtok večer a takisto pod rovnomenným kľúčovým slovom.