Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Výrobca vozidiel Mercedes-Benz je dlhoročným, uznávaným a spoľahlivým partnerom záchrannej služby. To sa ukázalo nielen pri dvadsiatom výročí štandardizovaného záchranného vozidla pre bavorský Červený kríž pred dvoma týždňami, ale aj pri každoročnej účasti na poprednom európskom veľtrhu záchranárstva a mobility RETTmobil.

Veľtržný stánok s rozlohou 340 m2 v hale 1 bol tentoraz vytvorený pod mottom „Internacionalizácia“ a poukázal na to, že značka Mercedes-Benz spolupracuje nielen s hasičskými a záchrannými zbormi v Nemecku, ale v rastúcej miere aj v celej Európe.

Táto spolupráca sa týka tak základných vozidiel, ako aj spolupráce s príslušnými výrobcami nadstavieb. Tí nielenže prinášajú vhodné riešenia karosérií, ale súčasne musia zohľadňovať aj rozdielne normy záchranných služieb v jednotlivých krajinách. V stánku boli tri exponáty: záchranka Sprinter so skriňovou nadstavbou od spoločnosti Wietmarscher Ambulanz- und Sonderfahrzeug GmbH, eVito Tourer ako pohotovostné vozidlo lekárskej záchrannej služby, ktoré prestavala spoločnosť Ambulanz Mobile, a napokon veľtržná premiéra, ktorou bol eCitan ako koncepčné vozidlo so zástavbou pre záchranné služby od spoločnosti CARS Technik und Logistik GmbH.

„Pri záchranných prácach sa počíta každá sekunda a rozhoduje spoľahlivosť, presnosť a akcieschopnosť, čo sú hodnoty, ktoré zaväzujú aj výrobcu vozidiel Mercedes-Benz. Ako celoeurópsky partner pri všetkých činnostiach chceme byť aj v budúcnosti spoľahlivým partnerom všetkých pomocníkov a záchranárov. Na tento účel prinášajú naše vozidlá flexibilné riešenia tak s akumulátorovým elektrickým pohonom, ako aj s efektívnou technológiou dieselových motorov.“

Kersten Trieb, vedúci oddelenia Direct Business & ABH Vans spoločnosti Mercedes-Benz Vertrieb Deutschland

Mercedes-Benz Sprinter ako záchranné vozidlo

Vozidlo vychádza z 5-tonového šasi Sprinter so skriňovou nadstavbou od spoločnosti Wietmarscher Ambulanz- und Sonderfahrzeug GmbH. Sprinter je vybavený štvorvalcovým dieselovým motorom s výkonom 140 kW, ktorý spĺňa aktuálnu emisnú normu Euro VI, má náhon na zadné kolesá, ako aj automatickú prevodovku 9G-TRONIC s meničom krútiaceho momentu. Asistenčná a bezpečnostná technika vozidla zahŕňa asistenta jazdy pri bočnom vetre, asistenta udržiavania v jazdnom pruhu, asistenta osvetlenia vozidla alebo aktívneho asistenta brzdenia. Komfort vodiča zvyšujú okrem iného tempomat, ako aj komfortné sedadlá vodiča a spolujazdca s bedrovou opierkou. Volant na pravej strane naznačuje, že toto vozidlo po skončení výstavy poputuje k zákazníkovi v Škótsku, čo je ďalšia indícia rastúceho významu európskeho trhu.

Skriňová nadstavba je perfektne vybavená pre pacientov, ako aj pre zdravotníckych záchranárov. Interiér ponúka dostatok priestoru na urgentné ošetrenie, zdravotnícke vybavenie je umiestnené priestorovo úsporne a funkčne a osvetlenie interiéru využívajúce výlučne technológiu LED vytvára nielen ideálne osvetlené pracovné prostredie, ale je aj energeticky veľmi úsporné. Novonavrhnuté zdvíhacie zariadenie pre pacientov má nosnosť 500 kg a uľahčuje ergonomické nakladanie a vykladanie nosidiel.

Mercedes-Benz eVito Tourer ako pohotovostné vozidlo

Model eVito Tourer od značky Mercedes-Benz ponúka prvky výbavy, ktoré sú potrebné na splnenie požiadaviek na pohotovostné vozidlo lekárskej záchrannej služby. Vozidlo vystavené na veľtrhu (eVito Tourer s využiteľnou kapacitou batérie 90 kWh: kombinovaná spotreba energie 29,8 – 27,1 kWh/100 km, emisie: 0 g/km)[[1]] má vysokoúčinný elektromotor, ktorý dosahuje výkon 150 kW (204 k) pri krútiacom momente 345 Nm. Dojazd max. 370 kilometrov (WLTP)[1] umožňuje dostatočný akčný rádius na núdzové výjazdy.

Ak je k dispozícii voliteľný maximálny nabíjací výkon 110 kW[[2]] , nabitie modelu eVito Tourer na 80 % trvá vďaka funkcii rýchleho nabíjania približne 45 minút[[3]]. Pohotovostné vozidlo lekárskej záchrannej služby vybavil dlhoročný partner – Ambulanz Mobile GmbH & Co. KG zo Schönebecku v Sasku-Anhaltsku. Vozidlo bolo okrem iného vybavené aj zadnou skrinkou na uloženie zdravotníckeho vybavenia a nástrojov, pracoviskom pre lekára záchrannej služby, skrinkou za spolujazdcom na resuscitačné pomôcky v podlahe, ako aj bočnou skrinkou pri stĺpiku C s temperovacím a chladiacim priečinkom.

Mercedes-Benz eCitan na logistické využitie pre hasičský zbor a záchranné služby

Trojicu vozidiel Mercedes-Benz na veľtrhu RETTmobil doplnila veľtržná premiéra vozidla eCitan, ktoré bolo ako koncepčné vozidlo vybavené dcérskou spoločnosťou Mercedes-Benz – firmou CARS Technik und Logistik GmbH z Wiedemaru a bude slúžiť ako logistické vozidlo na záchranárske využitie. Na tento účel vozidlo získalo nielen vnútornú zástavbu – okrem iného s výsuvom na veľké zaťaženie – ale aj fólie v dvoch farbách. Na jednej strane sa eCitan ukazuje v červenožltej farbe ako hasičské vozidlo, na druhej strane v žltooranžovej farbe na použitie v záchranných službách.

Model eCitan, ktorý je už dostupný, je k dispozícii ako skriňové vozidlo v dvoch dĺžkach 4 498 mm a 4 922 mm. Dojazd podľa WLTP sa v závislosti od typu pohybuje od 280 do 284 kilometrov[1]. Vďaka tomu je vhodný na mnohé prípady využitia v záchranárstve. Na rýchlonabíjacích staniciach sa akumulátor s kapacitou 45 kWh pomocou inštalovanej jednosmernej nabíjačky s výkonom 80 kW[2] v priebehu 38 minút nabije z 10 na 80 percent (stav nabitia)[3]. Veľká výhoda: ložný objem a prípustné zaťaženie sú porovnateľné s modelmi Citan s konvenčným pohonom. V prípade kompaktného skriňového vozidla sú to hodnoty 2,9 kubického metra a až 544 kilogramov, v prípade dlhej verzie 3,7 kubického metra a až 722 kilogramov.


[1] Spotreba elektrického prúdu a dojazd boli zistené na základe nariadenia 2017/1151/EÚ.

[2] Maximálny výkon nabíjania na nabíjacej stanici s jednosmerným prúdom a napájacím napätím 400 V, elektrickým prúdom 300 A; maximálny výkon nabíjania je závislý od rôznych faktorov, ako napríklad od teploty okolia, teploty akumulátora a stavu nabitia na začiatku nabíjania.

[3] Minimálny čas nabíjania z 10 na 80 % za optimálnych podmienok na nabíjacej stanici s jednosmerným prúdom a napájacím napätím 400 V, elektrickým prúdom 300 A; čas nabíjania sa môže líšiť v závislosti od rôznych faktorov, ako napríklad teploty okolia, teploty akumulátora a využívania prídavných vedľajších spotrebičov, ako je kúrenie.

Značky: