Písal sa rok 1992, keď svetlo sveta uzrela hra Wolfenstein 3D, ktorú si myslím, že pozná úplne každý.

Grafika hry v dnešnej dobe pripomína skôr videohru z dávnych čias. Po dlhých rokoch s príchodom Quakea grafika vyzerala o poznanie lepšie. Pre mňa závažný posun priniesli dva tituly v roku 1998. Bol to legendárny Unreal a podľa mňa doteraz najlepšia hra akú som kedy hral – Half-Life. Pamätám si ako som prechádzal tieto hry v rozlíšení 320 x 240 px na najnižších detailoch a stále nie veľmi plynulým chodom. To sa zmenilo po výmene počítača. Vrátil som sa k týmto hrám, aby som si aj ja konečne vychutnal všetky detaily, odlesky, hru svetiel a tieňov, ktoré tieto tituly ponúkali. V tejto dobe som aj viac začal sledovať vývoj 3D grafiky v hrách a najmä vývoj grafických kariet, bez ktorých si už dnešný herný svet neviem predstaviť.

Čo ma však zaujalo asi najviac boli sľuby vývojárov o fotorealistickej grafike už okolo roku 2000. Áno vývoj v tej dobe išiel veľmi rýchlo a bolo krásne sa pozerať každú chvíľu na úchvatné nové demá a prezentácie jednotlivých spoločností. Na trh prichádzali stále nové herné novinky a výkonnejší hardvér a bol poznať posun vpred. Žiaľ približovanie sa k reálnemu zobrazeniu sveta išlo pomaly a všetko pôsobilo akosi umelo. Sem-tam bol síce aj nejaký veľký skok a na niektoré tituly z minulosti sa aj dnes pozerám s obdivom, ale ešte stále tomu niečo chýbalo. Podľa môjho názoru sa udial veľký zlom až v roku 2015, keď bolo uverejnené KITE demo s takmer realistickým obrazom. Žiaľ výkon potrebný na zobrazenie tohto dema bol neskutočný a dokázali ho len najvýkonnejšie počítače danej doby.

Momentálne píšeme rok 2019 a na trhu máme grafické karty s real tracing technológiou a niekoľko titulov, ktoré sa pomaličky blížia k bájnemu fotorealizmu. Nedávno som dokonca videl video od spoločnosti Quixel s vlastnou technológiou Magascans (naskenované materiály z reálneho prostredia) na Unreal 4 Engine a použitím technológie Houdini, kde bolo naozaj ťažké povedať, či sa pozerám na video z kamery alebo real-time vykresľovanie. Technológia Megascans by mohla byť implementovaná už o niekoľko rokov v samotných hrách. Som zvedavý, ako to bude vyzerať. Verím, že už čoskoro sa naozaj fotorealizmu v hrách dočkáme. Kým to bude reálne, tak nám ostáva kochať sa krásou nových technologických videí…

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.