Umelá inteligencia už nie je konceptom neurčitej budúcnosti, ale reálnym nástrojom s každodenným využitím aj v plánovaní a riadení logistických procesov.

Poodhaliť potenciál tejto technológie bolo cieľom, ktorý si stanovil tohoročný prestížny logistický kongres SLOVLOG. O dôležitosti a aktuálnosti hlavnej témy 16. ročníka kongresu svedčí aj fakt, že počet účastníkov, ktorí sa 23. a 24. novembra 2023 stretli v priestoroch hotela DoubleTree by Hilton v Bratislave, bol rekordný. Organizátorom prestížneho kongresu SLOVLOG je spoločnosť ATOZ Group a časopis Systémy Logistiky je jeho tradičným mediálnym partnerom.

Najväčší slovenský logistický kongres SLOVLOG sa tento rok niesol v duchu inovácií. Nosná téma umelej inteligencie mimoriadne zaujala a prilákala do Bratislavy rekordný počet profesionálov z oblasti logistiky, skladovania a developmentu. O tom, že téma bola silná, svedčí aj mimoriadne pestrý program. „Myslím si, že kongres SLOVLOG tento rok opäť prekonal očakávania. Logistickí profesionáli ukázali, že umelá inteligencia ich zaujíma a sú odhodlaní ju využívať. Je skvelé, že sa nám touto témou podarilo spojiť viac ako 420 účastníkov a ponúknuť im pútavé diskusie aj inšpiratívne príklady z praxe,“ zhodnotila Tatiana Koššová, country manager spoločnosti ATOZ Group pre Slovensko. Program kongresu bol tento rok rozdelený na viacero súbežných sekcií, pričom žiadna z nich rozhodne netrpela nezáujmom účastníkov. Logistický kongres SLOVLOG tak opäť raz dokázal prekročiť vlastný tieň a stal sa jedinečnou príležitosťou načerpať neoceniteľnú inšpiráciu aj obchodné kontakty.

Robot nie je strašiak

Aj tohoročný kongres SLOVLOG sa podarilo zorganizovať vďaka podpore partnerov. V úvodnej časti konferencie preto konateľ spoločnosti ATOZ Group Jeffrey Osterroth pozval na pódium zástupcov zlatých partnerov. Tento rok nimi boli Miroslav Vajda zo spoločnosti Jungheinrich, Péter Vörös zo spoločnosti HOPI SK, Jindřich Kadeřávek zo spoločnosti Element Logic a Branislav Jendek zo spoločnosti 108 Agency. Následne už priestor na pódiu dostal tzv. motivačný rečník, popularizátor technológií a odborník na umelú inteligenciu Martin Spano.

Diskusný diel, ktorý s ním viedla country manažérka spoločnosti ATOZ na Slovensku Tatiana Koššová, sa zameral na vzájomné pôsobenie a vplyvy, ktoré má rýchly rozvoj umelej inteligencie na naše spoločnosti a ľudskú identitu. Hoci je pojem umelá inteligencia relatívne nový a prirodzene v ľuďoch vyvoláva obavy a rešpekt, v skutočnosti prináša veľké množstvo príležitostí.

„Aj keď robot už dávno dokázal poraziť veľmajstra Garryho Kasparova, ani dnes nás nebaví sledovať šachové partie medzi strojmi. Rovnako si vždy radšej pozrieme futbalový zápas medzi Ronaldom a Messim než medzi dvoma robotmi. Mnohé úlohy raz bude AI robiť lepšie. Avšak ľudský faktor, osobný kontakt a networking nestratia na význame,“ uistil Martin Spano obecenstvo, ktoré naplnilo konferenčnú sálu.

AI zlepšuje dodávateľský reťazec

Ďalším bodom predpoludňajšej diskusie bolo prvé kongresové svedectvo o implementácii nástrojov umelej inteligencie priamo do logistických procesov. Firmou, ktorá sa nezdráha prekračovať horizont technologického rozvoja a medzi prvými na trhu aktívne začleňuje inovatívne riešenia do svojich procesov, je globálny líder na trhu výroby počítačov, spoločnosť Lenovo. Slova sa preto ujala Ivana Baňáková, logistická manažérka spoločnosti Lenovo Slovakia pre región EMEA.

Spoločnosť Lenovo ročne distribuuje viac ako 800-tisíc zásielok počítačov, tabletov a mobilných telefónov. Na ich doručenie koncovým zákazníkom využíva leteckú, námornú aj cestnú dopravu. Vďaka digitalizácii má logistické operačné centrum spoločnosti vždy k dispozícii aktuálne dáta na úrovni každej zásielky aj prepravnej jednotky.

„Platforma Project 44 využíva AI a automatizované riadenie. Dokáže predvídať zdržanie v námornej doprave a vypočítať predpokladaný čas dodania tovaru do prístavu. Klientom zasiela automatizovaný report vrátane aktuálnej GPS polohy tovaru na lodi. Neprestajné sledovanie umožňuje proaktívne informovať zákazníka o prípadnej zmene dodacieho termínu,“ vysvetlila Ivana Baňáková. Lenovo neustále skúma nové príležitosti v oblasti logistiky. Od technológie Digital Twin, ktorá poskytuje zrkadlenie operácií v reálnom čase, až po Big Data Warehousing, ktorý im umožňuje robiť rozhodnutia založené na presných údajoch.

Človek verzus umelá inteligencia

Účastníci veľkej predpoludňajšej panelovej diskusie sa na problematiku umelej inteligencie pozreli z iného uhla pohľadu. Výzvou bolo rozlúsknuť otázku, ktorá trápi mnohých, – či AI skutočne nahradí ľudskú prácu, alebo aspoň zmierni kritický nedostatok pracovnej sily na trhu. V diskusnom paneli, ktorý moderovala legenda slovenského HR biznisu a bývalá CEO spoločnosti Profesia Ivana Molnárová, sa stretli tiež Ivana Budinská z Ústavu informatiky Slovenskej akadémie vied, Veronika Bezáková zo spoločnosti Alza.sk, Martin Záhradník zo spoločnosti Dedoles, Péter Vörös zo spoločnosti HOPI SK a Ivan Pastier z CTP Slovakia. Aktuálnejšou témou sa však ukázalo byť to, že vzhľadom na narastajúcu úlohu AI v logistike je potrebné investovať do odbornej prípravy pracovníkov.

Poludňajšia prestávka kongresu SLOVLOG už tradične patrí chutnému obedu a neformálnym stretnutiam. Okrem nich však ponúka možnosť cielených rýchlych obchodných rokovaní v rámci sekcie BizLOG. Krátke desaťminútové stretnutia spájajú za jedným stolom používateľov logistických služieb s potenciálnymi poskytovateľmi riešení. Je to ideálny čas navzájom spoznať svoje podnikanie, vymeniť si vizitky, predstaviť ponuku a v prípade záujmu sa dohodnúť na ďalšom stretnutí.

Cesty sú plné prekážok

Popoludňajší program bol tento rok rozdelený na tri samostatné časti, pričom každá z nich ponúkala iný pohľad na aktuálne výzvy spojené nielen s nástupom nových technológií. Prvou časťou bola sekcia Doprava a špedícia. Jej úvodného slova sa ujal Pavol Piešťanský, predseda združenia autodopravcov ČESMAD Slovakia. V jeho vystúpení, žiaľ, neostalo veľa času na dobré správy. Prezentoval aktuálne hrozby, ktorým cestná doprava na Slovensku čelí. Sú nimi napríklad dopravcovia z Ukrajiny, ktorí pôsobia na hranici zákona a nízkymi cenami ohrozujú stabilitu trhu. Rezonovali tiež dáta o akútnom nedostatku vodičov na pracovnom trhu, čo je dlhodobý problém s riešením v nedohľadne.

Dávku optimizmu, naopak, do programu vniesli ďalší rečníci. Martin Godora zo spoločnosti Horti a Viktor Balog zo spoločnosti Rinkai prezentovali prípadovú štúdiu nasadenia optimalizačného systému na zvýšenie efektivity distribúcie. Spoločnosť Horti, ktorá je významným dovozcom a distribútorom čerstvého ovocia a zeleniny, zvládla rýchle tempo nárastu zákazníkov aj vďaka digitalizácii plánovania a kontroly trás. Prehľadné používateľské rozhranie umožňuje vodičom neomylnú navigáciu po ideálnej trase rozvozu a dispečerom dáva kontinuálny prehľad o polohe a vyťaženosti vozidiel. Výsledkom je lepšie plánovanie dodávateľského reťazca, väčšia flexibilita a v neposlednom rade aj úspora nákladov.

Zvŕšením sekcie Doprava a špedícia bola panelová diskusia. Jej účastníci, Petra Janšíková zo spoločnosti C&T, Kamil Ďuračka z PTV Logistics, Jozef Holota z Agrana Beteiligungs-AG a Tomáš Panenka z Rohlig Suus Logistics, začali debatou o tom, ako trh cestnej dopravy ovplyvnia aktuálne zmeny v spoplatnení mýta v Nemecku a v Rakúsku. Zhodli sa, že vzorec, ktorým sa do ceny mýta započítajú aj vyprodukované emisie, výrazne zdvihne ceny prepráv, na čo trh zatiaľ nie je pripravený. Diskusia následne viedla k správnym postupom pri zavádzaní digitálnych nástrojov v doprave a špedícii. Účastníci panelovej diskusie načrtli, že AI do plánovania prinesie nové možnosti, ako je prediktívna údržba, automatizácia riadenia dopravy či personalizované dopravné služby.

Alternatívny program bol určený pre manažérov ľudských zdrojov z logistiky a dopravy. Pri okrúhlom stole s moderátorom Romanom Molekom zo spoločnosti Transearch International mali možnosť diskutovať o aktuálnych témach na trhu práce aj o tom, aké výzvy a príležitosti prináša umelá inteligencia a aké sú najlepšie príklady a osvedčené postupy jej využitia z praxe.

Päť príkladov skvelých riešení v praxi

Rovnako nabitý bol aj program súbežnej sekcie Skladovanie a development. Tá bola ešte bohatšia na osobné skúsenosti so zavádzaním nových riešení do praxe. Na pódiu sa v pätnásťminútových blokoch postupne vystriedalo päť dvojíc rečníkov, vždy zložených zo zástupcu poskytovateľa aj používateľa služby. Ako prví prezentovali Ladislav Funtík zo spoločnosti Pretolog a Peter Kolarovszki z GS1 Slovakia. Ich prezentácia bola zameraná na využitie štandardov GS1 v oblasti logistiky a vysledovateľnosti prostredníctvom 2D kódov. Ukázali, ako efektívne je možné 2D kódmi označiť produkt, skupinové balenie alebo samotnú paletu a aký to má vplyv na automatizáciu celého procesu.

Začiatkom roka 2022 spoločnosť HOPI Holding spustila projekt postupnej automatizácie v rámci copackingových služieb pomocou kolaboratívnych robotov s rôznou kapacitou a dosahom. Výzvy implementácie týchto technológií, vplyv na existujúce procesy a ďalšie možnosti využitia do budúcnosti prezentovali Jan Ječmínek z AD FineDine a Martin Košč so spoločnosti HOPI SK.

Ako môže nasadenie modernej Li-ion technológie a unikátnych produktov radu POWERLiNE s certifikátom Zero Emission či presadzovanie princípu udržateľného rastu a ekologickej zodpovednosti v strategickom partnerstve s dodávateľom manipulačnej techniky prispieť k naplneniu týchto náročných cieľov? To bola otázka, ktorú v tretej prípadovej štúdii zodpovedali Ivan Kozmon z DHL Supply Chain Slovakia a Pavol Weisenpacher z Jungheinrich. Zníženie emisií CO2, dosiahnuté týmto projektom, zodpovedá záchrane 15-tisíc stromov ročne.

V roku 2022 implementovala Packeta vo svojich distribučných centrách v mestskej časti Praha-Štěrboholy a v obci Rudná pri Prahe triediace riešenie v podobe automatizovaných, samostatne sa pohybujúcich triediacich robotov. Ako v ďalšej prípadovej štúdii ukázali Ondřej Hronček zo spoločnosti Packeta a Ivan Moderdovský z Printec Slovakia, v porovnaní s predchádzajúcim modelom, kde zásielky triedili ľudia, roboty dokážu spracovať až dvojnásobok zásielok za hodinu.

Piatu prípadovú štúdiu prišli prezentovať Miroslav Klena z dm drogerie markt Slovensko  a Jakub Randa z Prologis. V roku 2022 Prologis pre dm drogerie markt postavil novú budovu. Pri sťahovaní do nového skladu, ktorý je pripravený na implementáciu komplexných automatizačných riešení, poskytoval Prologis zákazníkovi plnú súčinnosť, aby celý proces neovplyvnil jeho logistickú prevádzku.

Aj sekciu Skladovanie a development zavŕšila atraktívna panelová diskusia. Budúcnosť skladovania a developmentu totiž prináša mnoho inovácií a trendov, ktoré transformujú spôsob, akým sa skladovacie priestory navrhujú, riadia a využívajú. Tieto trendy a inovácie smerujú k zvýšeniu efektivity, flexibility, presnosti a udržateľnosti. O ich efektívnom využití diskutovali Alexandra Gačevičová z BHM Group, Martin Poláček zo spoločnosti Muziker, Jindřich Kadeřávek z Element Logic a Branislav Jendek z 108 Agency.

Zlatých klincov bolo hneď niekoľko

Večerná prednáška potešila predovšetkým milovníkov čísel a grafov, ktorých v odvetví logistiky rozhodne nie je málo. Makroekonomický analytik Slovenskej sporiteľne Matej Horňák v pútavom rozprávaní vysvetlil, v akej kondícii je aktuálne slovenská ekonomika. Pripomenul, že priemysel drží výkon automobilového priemyslu a rast HDP poháňa zahraničný dopyt. Načrtol aj vyhliadky do budúcna, podľa ktorých sa rast HDP v budúcom roku zrýchli, inflácia bude naďalej klesať a reálne mzdy sa vrátia k rastu.

Následne sa Matej Horňák posunul do pozície moderátora. Na pódium k sebe pozval Gabrielu Nastišinovú zo spoločnosti BILLA, Patrika Križanského zo Slovenskej asociácie pre elektromobilitu, Tadeáša Kosa z FM Logistics, Erika Ivanička z Panattoni, Mariána Jančíka z Jungheinrich a Jakuba Pelikána zo spoločnosti Mountpark. Lídri v pestrej zostave diskutovali o efektivite, inováciách, budúcnosti dodávateľských reťazcov a kľúčových otázkach spojených s logistikou v ekonomickom kontexte. Predmetom diskusie boli aj stratégie a opatrenia, ktoré môžu firmy prijať na zníženie logistických nákladov a minimalizáciu negatívneho vplyvu na cenovú stabilitu.

Obľúbeným vrcholom kongresového dňa je Logistický Business Mixer. Je to vhodné miesto na nadviazanie nových obchodných kontaktov či posilnenie existujúcich. Účastníci kongresu si užili pivnú degustáciu spoločnosti Plzeňský Prazdroj a skvelú hudbu. Táto ideálna kombinácia umožnila účastníkom vstrebať všetky získané informácie a zvyšnú energiu minúť na tanečnom parkete.

Druhý kongresový deň už tradične patril exkurziám v rámci programu SEELOG, ktorého cieľom je predstaviť „logistiku v praxi“ a sprostredkovať informácie o zaujímavých projektoch na Slovensku. Tentoraz mali účastníci kongresu možnosť navštíviť moderný sklad poprednej siete drogérií dm. Svoje brány pootvorili aj predajca elektroniky NAY a výrobca pneumatík Continental.

Budúci SLOVLOG sa bude konať 28. a 29. novembra 2024 v Bratislave. Konkrétnu tému zvolí organizačný tím na jeseň, už teraz ale debatuje o inováciách v podobe štruktúry a podania jednotlivých tém. Očakávať možno napríklad väčší priestor na diskusie a posilnenie formátu tzv. okrúhlych stolov. Novinky z príprav kongresu je môžete sledovať vďaka newsletterom, na ich odber sa zaregistrujte na webe www.atozregistrace.cz/slovlog/.

Článok bol uverejnený v rámci mediálnej spolupráce.

Prečítajte si aj:

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.