Prieskum značky Toyota, ktorý na vzorke 1 000 vodičov realizovala agentúra MNForce, odhalil nepríjemnú realitu: S agresívnym správaním na cestách sa stretávajú takmer všetci vodiči.

Medzi najčastejšie prejavy patria riskantné predbiehanie na poslednú chvíľu, prekračovanie povolenej rýchlosti a nepoužívanie smeroviek. Dopravný psychológ, Mgr. Karol Kleinmann, zdôrazňuje, že najlepšou reakciou na agresívnych vodičov je zachovať pokoj a nadhľad.

Agresivita sa stáva čoraz viditeľnejším problémom

Agresivita za volantom je narastajúci negatívny fenomén, ktorý sa môže prejavovať aktívnymi alebo pasívnymi znakmi. „Aktívna agresivita sa prejavuje napríklad úmyselným znepríjemňovaním jazdy iným vodičom alebo nebezpečnými manévrami. Pasívna agresivita, naopak, zahŕňa blokovanie jazdných pruhov, používanie mobilného telefónu alebo jazdu pod vplyvom alkoholu,“ vysvetľuje Karol Kleinmann.

Ofenzívnym správaním za volantom sa zaoberá aj najnovší prieskum značky Toyota. Výsledky ukázali, že agresivita sa vyskytuje naprieč všetkými skupinami vodičov, no jej prejavy sa líšia v závislosti od veku a pohlavia.

Muži častejšie priznávajú, že na cestách nedodržiavajú bezpečnú vzdialenosť, ignorujú dopravné značenie alebo zabúdajú používať smerovky. V porovnaní so ženami takmer dvojnásobne často predbiehajú na poslednú chvíľu. „Rozdiely v správaní mužov a žien na cestách môžu byť čiastočne ovplyvnené biologickými faktormi. Muži sú pre vyššiu hladinu testosterónu viac orientovaní na rýchlosť a výkon, zatiaľ čo ženy sú opatrnejšie, čo môže súvisieť aj s tým, že častejšie prepravujú deti,“ vysvetľuje Karol Kleinmann.

Čo nás za volantom najviac „vytočí“?

Prieskum tiež odhalil päť situácií, ktoré vodičov za volantom dokážu najviac nahnevať:

  1. Chodci, ktorí im na poslednú chvíľu vbehnú na priechod.
  2. Vodiči, ktorí nedávajú prednosť podľa pravidiel cestnej premávky.
  3. Zbytočne pomalá jazda iných vodičov.
  4. Keď vidia vodičov používať počas jazdy mobilný telefón.
  5. Nerešpektovanie dopravných predpisov.

Aj tu sa ukazujú rozdiely medzi pohlaviami. Ženy za volantom viac hnevajú situácie, ktoré narúšajú bezpečnosť premávky, ako napríklad vbehnutie chodca na priechod či nedanie prednosti v jazde, a mužov situácie, ktoré ich spomalia.

Agresivita na cestách vedie k nepozornosti

Viac ako 80 % vodičov a vodičiek priznalo, že na agresívne správanie iných účastníkov cestnej premávky reagujú. Najčastejšie si za volantom ponadávajú, pričom ženy reagujú slovne ešte viac ako muži. Tí zas oproti ženám viac trúbia alebo preblikávajú svetlami, aby dali najavo svoju nespokojnosť. Dopravný psychológ Karol Kleinmann varuje, že aj reakcia na agresívne správanie vodičov môže byť ohrozením.  „Na nebezpečnú, agresívnu jazdu iného vodiča je najlepšie reagovať defenzívne a vyhnúť sa eskalácii situácie. Dôležité je udržať si plnú sústredenosť na cestu a nenechať sa rozptýliť. Vodiči by sa nemali snažiť „vychovávať“ iných účastníkov premávky – najlepšou reakciou je teda vôbec nevenovať agresívnemu vodičovi pozornosť. Mnohí ju totiž svojím správaním vyslovene vyhľadávajú.“

Až 64 % vodičov v prieskume uviedlo, že ak sa na nich nejaké vozidlo zozadu nepríjemne „lepí“, radšej ho pustia pred seba, aby sa vyhli ďalším nepríjemnostiam. A presne tak by to podľa dopravného psychológa malo byť. V danej situácii lepšie riešenie nie je.

Mladí sa nechajú vyprovokovať častejšie

Výsledky prieskumu ukazujú, že starší vodiči sú na cestách pokojnejší a menej náchylní nechať sa vyprovokovať. Čím sú vodiči starší, tým viac im nervozitu spôsobujú najmä nepriaznivé podmienky v súvislosti s počasím či nečakané krízové situácie. Naopak, mladších vodičov viac stresuje časová tieseň. „Mladí vodiči nie sú takí skúsení v organizovaní svojho času, a preto ich časová tieseň často núti k rýchlejšej a možno aj agresívnejšej jazde, aby chýbajúci čas dohnali. Ďalším faktorom, prečo ich stresujú nepriaznivé externé faktory menej ako starších vodičov, môže byť ich znížené vnímanie rizika. Skúsenejší vodiči lepšie predvídajú správanie sa iných vodičov, a sú preto aj opatrnejší,“ vysvetľuje odborník Karol Kleinmann. 

Práve mladí vodiči sú cieľovou skupinou, na ktorú sa už druhý rok sústredí projekt Bezpečne s Toyotou. Policajné štatistiky totiž jasne ukazujú, že najviac smrteľných nehôd spôsobujú vodiči, ktorí majú vodičský preukaz iba 1 až 5 rokov. Toyota preto tejto rizikovej skupine ponúka  bezplatné kurzy, ktoré vedú skúsení inštruktori z CENTRA BEZPEČNEJ JAZDY na Slovakia Ringu v Orechovej Potôni. Cieľom je nielen znížiť počet nehôd, ale aj naučiť mladých vodičov riešiť stresové situácie na cestách s chladnou hlavou. Prihlásiť sa na ne môže zdarma každý, kto má vodičské oprávnenie 1 až 5 rokov a na kurz príde s vlastným autom akejkoľvek značky. Prihlásenie je dostupné na stránke bezpecnestoyotou.sk.

Ako pracovať s vlastným hnevom?

Karol Kleinmann odporúča vodičom, aby v prvom rade nesadali za volant, ak už sú nahnevaní alebo v strese a radšej nechali šoférovať niekoho iného, prípadne zvolili inú formu dopravy. Na zmiernenie hnevu a stresu pomáha fyzická aktivita či dychové cvičenia – tie sa dajú vykonávať aj za volantom. Stačí pár hlbokých nádychov a výdychov. „Keď sa v premávke stretnete s agresívnym vodičom, namiesto hnevu sa radšej skúste zamyslieť nad tým, že ho k nevhodnému správaniu na cestách vedie pravdepodobne frustrácia z iných oblastí jeho života a prejavte mu zhovievavosť. Najlepšie, čo pre seba môžete v danej situácii urobiť, je udržať si nadhľad,“ uzatvára Kleinmann.

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.