Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Výskum, na ktorom sa zúčastnilo 11 000 dospelých respondentov, ukázal, že 90 % ľudí umelú inteligenciu do istej miery chápe, ale len 15 % ju vie v bežnom živote používať

Podľa používateľov by sa umelá inteligencia mala zamerať predovšetkým na zábavu, upratovanie a šetrenie času

Respondenti by boli radi, keby umelá inteligencia pomáhala k účinnejšiemu prepojeniu prístrojov v inteligentnej domácnosti (42 %)

Len zlomok Európanov verí, že dokáže využívať umelú inteligenciu v bežnom každodennom živote. Dokazujú to výsledky nového prieskumu, ktorý dnes zverejnila spoločnosť Samsung Electronics.

Výskumu sa zúčastnilo viac ako 11 000 respondentov v desiatich európskych krajinách. Podľa výsledkov viac ako polovica ľudí (53 %) túži po tom, aby im umelá inteligencia uľahčila každodenné fungovanie, vylepšila možnosti zábavy a celkovo zvýšila kvalitu života.

Len 15 % Európanov však uviedlo, že vedia využívať výhody umelej inteligencie v každodennom živote a 38 % sa v súčasných debatách o umelej inteligencii podľa vlastných slov príliš neorientuje.

Na otázku, do akej miery novú technológiu chápu, odpovedali s najväčšou sebadôverou respondenti v Poľsku (23 %), zatiaľ čo najmenšiu sebadôveru dali najavo Briti (11 %). To svedčí o výraznom vplyve kultúrneho prostredia a vzdelania na prístup obyvateľov.

Závery prieskumu publikované v článku Intelligent Living: How AI is Enhancing Everyday Experiences tiež naznačujú, že si ľudia všeobecne prajú, aby umelá inteligencia vylepšovala a obohacovala každodenný život. Z prieskumu je jasné aj to, v akých oblastiach by si používatelia predstavovali pomoc umelej inteligencie.

Z umelej inteligencie sa v poslednej dobe stáva bežná súčasť mnohých aspektov bežného života, od algoritmov, ktoré ovplyvňujú naše voľby v oblasti zábavy, až po inteligentné zariadenia predvídajúce naše domáce potreby. Viac ako polovica Európanov (53 %) by si priala, aby im technológie AI uľahčovali život, predovšetkým prostredníctvom fyzických úkonov, napríklad upratovaním. Na ďalších miestach sa ocitla okrem iného pomoc s úsporou nákladov na domácnosť (21 %).

Nádejným predstavám však príliš nezodpovedá nadšenie používateľov pre nové technológie – len niečo cez tretinu respondentov (38 %) uviedlo, že na rastúcu úlohu umelej inteligencie pozerajú so skutočným záujmom.

Dr. Chris Brauer, riaditeľ pre inovácie na Goldsmiths University of London a hlavný riaditeľ pre inovácie v spoločnosti Symmetry, to komentoval slovami: „Skutočný prísľub umelej inteligencie spočíva v tom, že dokáže zmeniť naše rutinné pracovné povinnosti tak, aby sa stali jednoduchým doplnkom činnosti, ktorá nás naozaj baví a nezaberali nám väčšinu času. Umelá inteligencia sa stáva súčasťou mnohých prístrojov a používatelia budú jej prínos hodnotiť podľa toho, ako veľmi uľahčuje bežnú každodennú prácu a zvyšuje kvalitu života, namiesto toho, aby ho komplikovala.“

Umelá inteligencia v domácnosti

Podľa prieskumu je pre Európanov veľkou prioritou konektivita – 42 % respondentov uviedlo, že by umelá inteligencia mala prispieť k lepšiemu prepojeniu prístrojov v domácnosti. Rovnaký počet ľudí (42 %) sa domnieva, že im umelá inteligencia domáci život vylepší a skoro štvrtina (24 %) považuje za najdôležitejšiu vlastnosť AI riadenie inteligentnej domácnosti.

  • Od umelej inteligencie ľudia očakávajú predovšetkým pomoc pri upratovaní a vysávaní – 33 % respondentov vyjadrilo záujem o inteligentné riešenia, ktoré by tieto práce zastali za nich.
  • Okrem toho sa 28 % respondentov zaujíma o umelú inteligenciu, ktorá by pomáhala s čistením kuchynských spotrebičov a 25 % hľadá pomoc s umývaním riadu.
  • 23 % respondentov má záujem o inteligentné funkcie pri varení a nakupovaní.
  • Tieto funkcie majú v predstavách používateľov prednosť pred tradičnejšími úlohami, ku ktorým patrí napríklad správa rodinných účtov a financií – tam by pomoc umelej inteligencie privítalo len 21 % respondentov.

Zároveň používatelia prejavujú obavy o zabezpečenie nových technológií. Pre 37 % respondentov sú zásadnou požiadavkou pravidelné bezpečnostné aktualizácie, pre 34 % nepretržitý aktívny monitoring hrozieb a pre 27 % je najdôležitejšou funkciou umelej inteligencie kompletná ochrana, pokiaľ sa inteligentné systémy majú stať skutočnou súčasťou každodenného života. Z používateľského hľadiska je teda nutné, aby technológie s umelou inteligenciou neboli len inovatívne, ale aj bezpečné.

Timothy Hospedales, riaditeľ výskumného centra Samsungu pre umelú inteligenciu v Cambridge, vyhlásil: „V Samsungu sme presvedčení, že by nám umelá inteligencia mala uľahčovať každodenný život ako neviditeľný pomocník, ktorý za nás rieši niektoré úlohy a pritom nevyžaduje žiadnu pozornosť. Chceme aj naďalej vytvárať technológie, ktoré sú nielen účinné a výkonné, ale aj maximálne intuitívne, aby sa stali súčasťou každodennej rutinnej činnosti a používatelia sa tak mohli sústrediť na to, čo ich naozaj zaujíma.“

Umelá inteligencia, vďaka ktorej sa môžeme venovať tomu, čo máme radi

Zhruba dve tretiny (66 %) Európanov by chceli tráviť viac času činnosťami, ktoré ich bavia a tešia a 37 % z nich si myslí, že im v tom môže pomôcť umelá inteligencia. Pre 41 % je potom inteligentná technológia možnosťou, ako vylepšiť kreatívnu činnosť.

Používatelia túžia po vylepšení obľúbených zážitkov, medzi ktoré patrí cestovanie, hranie alebo sledovanie televízie. To sa prejavuje aj vo výsledkoch prieskumu – medzi najžiadanejšie funkcie umelej inteligencie patrí prekladanie a tlmočenie v reálnom čase (23 %) alebo inteligentné režimy optimalizujúce rozlíšenie obrazu (27 %), prípadne umožňujúce odhaliť ruchy v pozadí a prispôsobiť tomu kvalitu zvuku pri sledovaní filmov či ďalšieho obsahu (27 %).

Dôležitým trendom je aj personalizácia, najmä v oblasti zdravia a wellness. Polovica respondentov (50 %) by radšej chorobám predchádzala, než ich následne liečila. Konkrétne 32 % respondentov prejavilo záujem o úpravu jedálnička na mieru pomocou umelej inteligencie, 24 % by si prialo personalizované plány cvičenia a 34 % túži po úprave životného štýlu na základe zdravotných údajov. Podobný počet ľudí (31 %) sa zaujíma o využitie umelej inteligencie pri sledovaní a vylepšovaní spánkových návykov.

Napriek rastúcemu záujmu o zdravotné funkcie s umelou inteligenciou zostáva medzi ľuďmi, ktorí v súčasnosti inteligentné technológie nevyužívajú, istá skepsa – len 17 % z nich uviedlo, že uvažujú o využití zdravotných monitorovacích funkcií s umelou inteligenciou v každodennom živote. Podobne to vyzerá aj v oblasti domácej zábavy – napriek všeobecnému záujmu o inteligentné vylepšovanie obrazu a zvuku televízorov vyhlásilo 28 % respondentov, že ich žiadne funkcie umelej inteligencie v tomto ohľade nezaujímajú, čo zrejme svedčí o nedostatku informácií o potenciáli nových technológií.

Tieto čísla svedčia nielen o význame neustáleho vývoja inteligentných technológií, ale aj o potrebe lepšej komunikácie o ich prednostiach a spoľahlivosti, najmä v zdravotnom odbore. Zároveň sa preukázal význam robustných bezpečnostných opatrení, pravidelných aktualizácií a transparentnej komunikácie, ktorá je nutná pri budovaní a udržiavaní dôvery zákazníkov. Už spomínaný inovačný riaditeľ Chris Brauer zo spoločnosti Symmetry uzavrel svoj komentár slovami: „Budúcnosť umelej inteligencie závisí od toho, ako veľmi sa nám ju podarí nenápadne zapojiť do každodenného života – nielen v domácnosti, ale aj v mestskom prostredí. V ďalšom vývoji bude nesmierne záležať aj na etických aspektoch – umelá inteligencia nemá len podporovať spoločenskú rovnosť, ale aj vytvárať inteligentnejšie a udržateľnejšie prostredie pre každého. V celom odvetví by sme mali dôkladne počúvať zákazníkov, dbať na zabezpečenie, inkluzivitu aj praktické prednosti. Len tak sa umelá inteligencia môže stať skutočným katalyzátorom globálnych zmien.“

Značky: