Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

  • V roku 2014 predstavil Lexus model RC
  • Išlo o prvé kupé značky s hybridným pohonom
  • Extrémna verzia RC F s atmosférickým motorom V8
  • Závodné vozidlo Lexus RC F GT3 s úspechom na okruhoch po celom svete

Od ekonomického, luxusného kupé cez športové vozidlo s legendárnym atmosférickým motorom V8 až po verziu GT3, ktorá bola úspešná na pretekoch po celom svete – Lexus RC bol absolútne unikátnym modelom v ponuke značky. Vozidlo, ktorého názov je skratkou pre Radical Coupe, sa začalo predávať v roku 2014.

RC bolo prvým sériovo vyrábaným kupé značky s pevnou strechou od roku 2000, kedy bola dokončená montáž prvej generácie modelu SC. V roku 2018 prešlo vozidlo faceliftom, ktorý sa inšpiroval dizajnom väčšieho modelu LC a o päť rokov neskôr bol prerobený interiér, aktualizované bezpečnostné systémy a vylepšený podvozok. Za 10 rokov od spustenia výroby bolo na cestách 91 132 exemplárov Lexusu RC.

Prvé hybridné kupé

RC je prelomovým modelom v histórii značky Lexus. Ide o prvé kupé výrobcu, ktoré dostalo hybridný pohon. Pod kapotou modelu RC 300h sa nachádza 2,5-litrový agregát so štyrmi valcami, kombinovaný s elektromotorom a bezstupňovou prevodovkou. Celkový výkon 223 koní sa prenášal na zadné kolesá.

Vytvorením takéhoto vozidla predstavil Lexus radikálne odlišný prístup ku konštrukcii športových kupé. Priemerná spotreba paliva 5,9 l/100 km vo vozidle tohto typu sa predtým zdala nemožná. Tento krok však určil smer, ktorým sa značka neskôr vydala a vytvorila model LC 500h – najdynamickejšie hybridné vozidlo vo svojej histórii, ktoré zrýchli z 0 na 100 km/h za päť sekúnd. Hybridný Lexus RC si zakúpilo takmer 14 000 zákazníkov.

V prípade RC však nie je dôležitý len pohon. Model sa do histórie zapísal aj vďaka svojmu mimoriadnemu dizajnu a svalnatej siluete, ako aj vďaka prepracovaným detailom, ako sú pohyblivé hodiny podľa vzoru ikonického Lexusu LFA. RC má tiež príjemný interiér umožňujúci pohodlné cestovanie na dlhé vzdialenosti, ako aj špičkové materiály a najlepšie spracovanie.

RC F s atmosférickým motorom V8

Okrem hybridnej verzie bol Lexus RC dostupný aj s 2,0-litrovým preplňovaným štvorvalcom a 3,5-litrovým motorom V6, no skutočný potenciál tohto kupé priniesol vtedajší model RC F. Od svojho debutu v roku 2014 malo vozidlo najvýkonnejší motor V8 v histórii značky Lexus – vtedy s atmosférickým motorom s výkonom 477 koní a objemom päť litrov. Okrem toho je tu aktívny diferenciál, 8-stupňová automatická prevodovka, systém launch control a výsuvný zadný spojler z uhlíkových vlákien. Tento Lexus inšpirovaný motoristickým športom spájal extrémny výkon s každodenným komfortom a zákazníci na celom svete si kúpili 12 000 kusov.

Verzia Track Edition predstavila všetky schopnosti Lexusu RC F. Táto verzia má najbližšie k vysokovýkonným pretekárskym vozidlám a je najľahšia v celom modelovom rade RC F. Interiér je vyrobený z čiernej Alcantary s modrými prvkami a lišta pri odkladacej schránke spolujazdca a výplne dverí sú dotvorené uhlíkovými vláknami. Vozidlo má 19-palcové ráfiky BBS Track Edition, karbón-keramické kotúčové brzdy Brembo, výfukový systém s titánovými prvkami a pevný spojler z uhlíkových vlákien. Vo verzii Track Edition zrýchli z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy a maximálna rýchlosť je 270 km/h.

Závodné vozidlo Lexus RC F GT3

Lexus RC F GT3 je skutočné pretekárske vozidlo navrhnuté tak, aby vyhrávalo na najslávnejších tratiach po celom svete. Tento model sa rýchlo stal jedným z najkonkurencieschopnejších v najpopulárnejšej globálnej kategórii GT3. RC F GT3 dosiahlo také významné úspechy, ako sú víťazstvá v pretekoch 24 hodín Daytona, majstrovstvách sveta Blancpain GT World Challenge America a japonskej sérii Super GT a v roku 2024 debutovalo v ikonických 24 hodín Le Mans.

Lexus RC F GT3 vychádza z cestného modelu RC F a na požiadanie sa ponúka súkromným pretekárskym tímom. V súlade s predpismi FIA si zo sériového Lexusu RC F zachoval okrem iného podlahovú dosku a pohonný systém s vpredu umiestneným motorom poháňajúcim zadné kolesá. Karoséria je vyhotovená z uhlíkových vlákien a objem atmosférického motora V8 bol zvýšený z piatich litrov na 5,4 litra. Výkon stúpol na viac ako 500 koní, pričom presný štartovací výkon je upravený podľa predpisov danej pretekárskej série. Šesťstupňová sekvenčná prevodovka sa ovláda pomocou pádiel za volantom a výkon sa prenáša na zadné kolesá. Použitie ultraľahkých materiálov na karosériu, spojlery a konštrukčné prvky, zníženie hmotnosti interiéru na nevyhnutné minimum a ľahké pretekárske komponenty spôsobili, že Lexus RC F GT3 váži len 1 300 kg.

Špeciálna edícia Takumi Edition – Len 3 kusy pre Slovensko

Lexus v roku 2023 predstavil RC F Takumi Edition, model špeciálne zostavený remeselnými majstrami Lexus Takumi, špeciálne vyškolenými technikmi, ktorí sú zárukou kvality montáže a finálnej úpravy. Každé vyrobené vozidlo má na dverách vodiča číslovanú identifikačnú plaketku limitovanej edície, kde je aj špecifický kryt motora s logom majstra Takumi. Takumi Edition je postavená na modeli RC F Track Edition, ktorý spája zlepšenú aerodynamiku, nižšiu hmotnosť a upravený podvozok. Pod kapotou je plod toho najlepšieho konštrukčného umenia: nepreplňovaný vidlicový osemvalec 5,0 litra s výkonom 341 kW/464 k a dokonalým chodom, do ktorého sa tiež premietli postupy Takumi.

Cena pre slovenský trh bola 119 900 Eur a prvé vozidlá sa  na Slovensku objavili v lete 2023.

Špeciálna Takumi Edition bola určená iba pre európsky trh a dodávala prémiovému športovému kupé exkluzivitu a precízne technické spracovanie. Pre európskych zákazníkov (a teda celosvetovo) vznikol iba obmedzený počet 15 exemplárov. Týchto 15 kusov RC F Takumi Edition jazdí iba v 3 krajinách Európy – v Českej republike, Veľkej Británii a na Slovensku.

Model RC F v nelimitovanej edícii je aktuálne na Slovensku dostupný v troch stupňoch výbav, pričom jeho cena začína na sume 99 900 eur. Pod kapotou pracuje najsilnejší motor V8 v histórii Lexusu a jeho jediným účelom je produkovať úžasný výkon.

Ultimate edition

Aktuálne je však na Slovensku dostupný model RC F vo výbave Ultimate Edition a to v limitovanom počte 3 kusy.

Vozidlá sa už nachádzajú u autorizovaných predajcov značky Lexus v Bratislave, Žiline a Košiciach.

Cena do konca roka je stanovená na 115 000 eur. Ak sa rozhodnete zadovážiť si model od januára 2025, zaplatíte 117 900 eur.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.