ZSSK vyhlasuje verejné obstarávanie na ekologické veľkokapacitné jednotky
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) vyhlásila verejné obstarávanie na nákup dvoch moderných elektrických jednotiek pre linku Bratislava – Žilina s možnosťou uplatnenia opcie na ďalšie dva kusy. Predpokladaná hodnota zákazky je 102 milióna eur bez DPH. Tento projekt predstavuje významný krok v modernizácii železničnej dopravy na Slovensku a bude financovaný prevažne z európskych fondov prostredníctvom Plánu obnovy a odolnosti a Operačného programu Slovensko. Plné nasadenie jednotiek do prevádzky sa očakáva v rokoch 2026 až 2028.
„Financovanie z eurofondov je kľúčovým nástrojom pre realizáciu takýchto projektov, ktoré podporujú ekologickú a udržateľnú dopravu. Investície do modernizácie železničnej dopravy umožňujú nielen zvýšenie kvality služieb pre cestujúcich, ale aj výrazný pokrok v environmentálnej oblasti. Nové elektrické jednotky ponúknu nielen lepší komfort pre cestujúcich, ale zároveň prispejú k modernizácii celej železničnej siete na Slovensku, čím podporia prechod na ekologickejšie formy dopravy. Tento projekt je súčasťou dlhodobého úsilia o zlepšenie mobility a zvýšenie atraktivity verejnej dopravy, ktorá bude šetrná k životnému prostrediu a pripravená na výzvy budúcnosti,“ uviedla Denisa Žiláková, štátna tajomníčka Ministerstva dopravy SR.
Trasa Bratislava – Žilina: Kľúčová spojka Slovenska
Trasa Bratislava – Žilina patrí medzi najvyťaženejšie železničné linky na Slovensku. Prognózy ukazujú, že do roku 2030 dôjde k nárastu dopytu o 6 %, najmä vďaka predpokladanému zvýšeniu počtu obyvateľov Bratislavy o 23 %. Tento rast posilňuje význam tejto trasy ako kľúčového spojenia medzi západným a severným Slovenskom. Napriek miernemu poklesu populácie medzi Pezinkom a Žilinou (-12 %), stabilný záujem o železničnú dopravu na celej trase Bratislava – Žilina naznačuje potrebu ďalšieho rozvoja a modernizácie. Posilnenie kapacít a kvality vlakovej dopravy je nevyhnutné na efektívnu reakciu na potreby cestujúcich a na zabezpečenie komfortného, ekologického a efektívneho dopravného riešenia.
Projekt modernizácie a udržateľnosti
Navrhované elektrické jednotky budú vybavené modernými technológiami, ktoré zvyšujú komfort cestovania a efektivitu prevádzky. Ich kapacita bude minimálne 560 miest na sedenie, pričom maximálna prevádzková rýchlosť dosiahne 160 km/h. Energetická efektivita jednotiek je výrazná – spotreba energie by mala dosahovať maximálne iba 12 kWh na vlakový kilometer, čo predstavuje približne o 25 % nižšiu spotrebu oproti starším vozidlám. Nízka podlažnosť zabezpečí jednoduchý nástup a výstup pre všetkých cestujúcich vrátane osôb s obmedzenou pohyblivosťou.
Moderné informačné systémy, ako digitálne panely a zvukové hlásenia, zlepšia orientáciu a komfort počas cesty, čím prispievajú k vyššej spokojnosti cestujúcich. Tento projekt reflektuje potrebu nielen technologickej inovácie, ale aj posilnenia železničnej dopravy ako ekologicky šetrného riešenia pre budúcnosť.
Podpora udržateľnosti a elektromobility
„Obnova vozového parku je pilierom našej vízie modernej a udržateľnej dopravy. Nové jednotky, ktoré chceme zabezpečiť na slovenské koľaje, musia spĺňať kritériá nielen aby zvýšili komfort a spokojnosť cestujúcich, ale aj naplnili našu ambíciu držať Slovensko v pohybe ekologicky a efektívne. Tieto inovatívne vozidlá by mali znížiť spotrebu energie na 12 kWh na vlakový kilometer, čím významne prispejú k zníženiu emisií skleníkových plynov. V štúdii realizovateľnosti odhadujeme, že nové jednotky by mali zabezpečiť ročnú úsporu emisií v odhadovanej hodnote najmenej 18-tisíc eur, čo je jasný krok k zelenšej budúcnosti. Nové jednotky navyše podporia rozvoj udržateľnej dopravy a elektromobility stávajúc sa symbolom ekologických riešení, ktoré menia kvalitu života a posúvajú železničnú dopravu na novú úroveň,“ povedal Peter Helexa, generálny riaditeľ ZSSK.
Inšpirácia zo zahraničia
Podobné moderné elektrické jednotky s porovnateľnými parametrami prevádzkuje aj ZSSK. Úspešne sa využívajú aj v krajinách ako Švajčiarsko (Stadler FLIRT, KISS), Nemecko (Bombardier Talent 2), Rakúsko (ÖBB Cityjet), Holandsko (NS Sprinter) a Švédsko (Alstom Coradia Nordic). Tieto vlaky sú známe vysokým komfortom, nízkou spotrebou energie a modernými technológiami. Ich úspešné nasadenie ukazuje, že modernizácia železničnej dopravy prostredníctvom inovatívnych technológií prináša nielen ekologické benefity, ale aj vyššiu spokojnosť cestujúcich a zlepšenie kvality služieb.
Analytické hodnotenie a odporúčania
Útvar hodnoty za peniaze Ministerstva financií SR (ÚHP) potvrdil prínosy projektu pre kvalitu dopravy, efektívnosť a udržateľnosť. „Nové elektrické jednotky zlepšia kvalitu dopravy na linke Bratislava – Žilina, skrátia jazdný čas a zvýšia komfort cestovania. Projekt zároveň pomôže znížiť prevádzkové náklady a emisie skleníkových plynov vďaka nižšej energetickej náročnosti. Jeho návratnosť je vyššia, než pôvodne uvádzala štúdia, a prinesie významné benefity aj v podobe efektívnejšieho využitia uvoľnených vozidiel na iných trasách. Odporúčame zosúladiť kapacitu vozidiel s počtom cestujúcich, čo môže ešte viac zvýšiť ekonomickú efektivitu celého projektu,“ uviedol Matej Petroci, analytik ÚHP. Odporúčanie analytikov ohľadom zváženia obstarania súprav s nižšou kapacitou miest ZSSK zvážila, avšak rozhodla sa pre vyššiu kapacitu kvôli plánom zvyšovať počet cestujúcich na tejto trati.
Dokumentácia projektu:
- Štúdia uskutočniteľnosti – Obstaranie štyroch elektrických jednotiek
- Hodnotenie Útvaru Hodnoty za peniaze
- Obstaranie ekologických veľkokapacitných ucelených jednotiek (zverejňuje ÚVO)
Dve desaťročia ZSSK – symbol stability
Rok 2025 je pre ZSSK výnimočný. Spoločnosť oslavuje 20 rokov od svojho vzniku v januári 2005 ako jeden z troch nástupcov pôvodných železničných podnikov. Toto jubileum zdôrazňuje stabilitu a neustály rozvoj ZSSK, ktorá do budúcnosti zameriava svoje aktivity na digitalizáciu, modernizáciu a ekologické riešenia.