Výsledky 7. ročníka Veľkého audioknižného prieskumu ukazujú, že si ľudia stále častejšie volia ako formu čítania audioknihy a počúvaním hovoreného slova trávia čoraz viac času.
Veľký audioknižný prieskum, ktorý každoročne usporadúva spoločnosť Audiolibrix, si kladie za úlohy zmapovať audioknižný trh aj návyky samotných poslucháčov. Minulého ročníka sa zúčastnilo takmer 4 tisíc účastníkov, čím si udržuje pozíciu najväčšieho audioknižného prieskumu ako u nás, tak i v Európe. Rastie povedomie o audioknihách aj čas, ktorý s nimi ľudia trávia.
Súčasná svetová situácia nás uzavrela v domovoch a nútila objavovať nové spôsoby trávenia voľného času, zábavy aj kultúry. Aj o tom vypovedajú výsledky prieskumu. Celých 12% respondentov sa s touto formou čítania prvýkrát zoznámilo v roku 2020.
Z minuloročného prieskumu vyplýva, že ľudia začali počúvať častejšie a počúvaním trávia viac času ako v predchádzajúcich rokoch. 20% poslucháčov trávi s audioknihami viac ako 11 hodín týždenne. Zároveň vzrástol aj počet audiokníh, ktoré si respondenti počas roka vypočuli. 27% z nich počúvalo 6-10 audiokníh, v tesnom závese sa s 25% drží 11-20 audiokníh za rok.
Počet respondentov počúvajúcich počas šoférovania, či cestovania MHD vzhľadom k situácii pochopiteľne klesol. Audioknihy si však našli svoje miesto aj v domácnostiach, kde 18% respondentov počúva audioknihy pri vykonávaní domácich prác. Audioknihy však pre poslucháčov neznamenajú len zvukovú kulisu pri iných činnostiach. 14% opýtaných ich počúva ako formu odpočinku, či pri ich počúvaní zaspáva.
“Obzvlášť v dobe, keď sme všetci doma, je úloha audiokníh neoceniteľná. Na jednej strane môžete vyšetrovať zločiny pri obyčajných činnostiach ako je varenie obeda, na druhej strane sú skvelým pomocníkom pre rodičov. Zabavia celú rodinu, pomôžu so vzdelávaním a sú skvelou alternatívou namiesto celodenného vysedávania pri televízii,” doplňuje Michal Kočí, CTO spoločnosti Audiolibrix.
Bez mobilných aplikácií sa nezaobídeme
Ani čas strávený doma neotriasol pozíciou mobilných aplikácií. 71% poslucháčov počúva cez mobilné aplikácie, z toho 50% používa aplikácie určené priamo na audioknihy. Jedným z dôvodov je určite aj fakt, že v dobe zatvorených kníhkupectiev sa digitálny download stal hlavnou formou konzumácie audiokníh – v minulom roku dalo prednosť sťahovaniu audiokníh celých 81% opýtaných.
Fantasy šliape na päty detektívkam a thrillerom
Rok 2020 bol plný prekvapení a zamiešal aj obľúbenosť žánrov. Zatiaľ, čo v roku 2019 uviedlo detektívky a thrillery ako svoj obľúbený žáner 41% poslucháčov, v roku 2020 tak urobilo len 18%. Na preferenciách žánrov sa samozrejme môže odrážať aj túžba uniknúť do iných svetov a baviť sa, nakoľko druhé miesto obsadil fantasy žáner a pomyselnú bronzovú medailu získala v minulom roku kategória humor a satira.
Audiolibrix je jedným z najväčších digitálnych distribútorov audiokníh, ktorý prevádzkuje rovnomenný e-shop s možnosťou výhodného predplatného a komplexným vernostným programom. Veľký audioknižný prieskum realizuje už od roku 2014.