Značka Xiaomi je top značkou v globálnom meradle a známa je aj na Slovensku.

Za posledné roky sa dostala do povedomia nielen so svojimi smartfónmi, ale aj ďalšími zariadeniami od elektrickej kanvice ovládateľnej cez aplikáciu až po kolobežky. Svoj podiel na známosti tejto značky majú aj fitness náramky Mi Band.

O tom, čo je Xiaomi a ako sa značke darí, nám porozprával Andrzej Gladki, zástupca generálneho riaditeľa Xiaomi CEE & Nordic regiónu.  

Zdroj: Xiaomi
Andrzej Gladki, Xiaomi

TI: Ako sa darí značke Xiaomi na Slovensku?

AG: Xiaomi je v top 3 pozícii na svetových trhoch. Je to globálna značka a podľa Canalys sa v prvom štvrťroku 2022 umiestnila na Slovensku na 2. mieste. Je veľa trhov, kde sme prví alebo druhí. Na niekoľkých sme v Top 3 alebo Top 5, všetko záleží od segmentu používateľov.

TI: Čo taký Apple, je pre vás konkurencia?

AG: Je pravda, že trh so smartfónmi je mimoriadne konkurenčný. Naše produkty sú určené najširšej skupine ľudí. Každý si môže vybrať. Dnes patrí značka Xiaomi medzi prémiové segmenty, bola to ale dlhá cesta a vstup do prémiového segmentu sa nestane zo dňa na deň. Dnes už máme produkty ako séria Xiaomi 12, ktoré ľudia poznajú a majú svoju hodnotu v prémiovom segmente.

Veľa značiek muselo prejsť dlhou cestou, kým si pozíciu v top zaslúžili. A to nielen z pohľadu čísiel a predajov, ale aj z pohľadu kvality a najmä dôveryhodnosti značky. Keď sa pozriete na iné značky v segmente smartfónov, tiež to nemali na začiatku jednoduché a ľudia im najprv neverili. Svoju dôveru si museli zaslúžiť.

TI: Ako sa v tom vyznať – je tu nejaké Redmi, Xiaomi, potom Poco?

AG: Produkty Xiaomi ponúkajú prémiový zážitok s využitím špičkových technológií. Produkty Redmi prinášajú inovácie za dostupnejšie cenu a sú zamerané na mladých ľudí. POCO má svoju vlastnú filozofiu. Je založený na koncepte: „Všetko čo potrebujete, nič, čo nepotrebujete.“ POCO ide ďalej v spájaní výkonu a nákladovej efektívnosti, a preto je obzvlášť obľúbený medzi mladými ľuďmi a fanúšikmi hier.

TI: Dobre, ale nie je tých značiek a najmä telefónov už príliš? Vyzná sa v tom zákazník?

AG:  Máme na to ale dobrý dôvod. Každý, naozaj každý zákazník, si môže dovoliť náš telefón na základe toho, že má z čoho vyberať. A teraz mám na mysli cenu. Od toho sa odvíjajú aj možnosti a technické parametre, ale vyrábame zariadenia tak, aby sme pokryli každú cieľovú skupinu.

Keď sme sa bavili o názvoch a značkách Xiaomi. Redmi telefóny sú dostupnejšie zariadenia s veľmi dobrou cenou a výbavou. Nie, že by to ostatné smartfóny nemali. Ale je jasné, že máme drahšie aj dostupnejšie zariadenie. Napríklad také Poco je síce naše, no je viac oddelené. Jednoznačne mieri na mládežníkov a špecializujeme sa aj na herný segment.

Máte radi zjednodušovanie? To mnohí z nás, ale potom by sme vynechali množstvo zákazníkov, ktorí by si náš produkt chceli vybrať, avšak nemôžu si ho dovoliť.

TI: Naozaj by sme si nevedeli vybrať, keby ste mali menej telefónov?

AG: Ide skôr o to, že výrobcovia sledujú trendy na trhu a musia sa prispôsobiť moderným výzvam. V tomto čase pozorujeme, že si ľudia radi vyberajú značku, s ktorou sa ako osoba stotožňujú, a ktorej sú blízke jej hodnoty a presvedčenia. Napr. Generácia Z je v tomto ohľade obzvlášť pozorná. Takto môžeme každému spotrebiteľovi navrhnúť niečo špeciálne a pokryť tak každý segment.

TI: Keď už sme pri cenách, Xiaomi za posledné roky zdraželo.

AG: Pre všetkých spotrebiteľov máme rôzne značky a zariadenia.Dnes môžeme povedať, že Xiaomi je súčasťou svetových prémiových značiek. A nebol to jednoduchý spôsob, pretože nejde len o výrobu telefónov. Na to, aby ste sa mohli stať rešpektovanou značkou, zákazníci vám musia veriť. My dnes máme dôveru našich zákazníkov.

TI: Až takú, že prejdú „Applisti“ na Xiaomi?

AG: Našu energiu smerujeme na našich fanúšikov Xiaomi, ich potreby a požiadavky. Trh má určite veľa výziev, no my pracujeme na tom, aby sme si získali srdcia spotrebiteľov našou jedinečnou filozofiou. 

TI: Je súčasťou cesty rozpoznateľnosť produktov? Videl som vašu elektrickú kanvicu, či iný produkt mimo smartfónov, a ihneď som vedel alebo minimálne tušil, že by mohlo ísť o produkt Xiaomi.

AG: Je to tak a u nás tomu hovoríme dizajnový jazyk. Je to nielen o tom, ako produkt vyzerá, ale aj o zapojení do celého ekosystému. To znamená mať rôzne cenové varianty a aj typy produktov. Na začiatku máme vždy pripravený návrh produktov  po vzhľadovej aj funkčnej stránke. V celom spektre musia byť zodpovedajúce aktuálne technológie.

TI: Čo operátori? Sú pre vás dôležití, alebo sa sústreďujete hlavne na predaj cez internet. Xiaomi je známe tým, že pre tzv. early birds dáva telefón ešte lacnejšie, ako bude jeho cena v dostupnosti predaja v bežných obchodoch.

AG: Táto záležitosť závisí od regiónu. Zoberte si takú Českú republiku. Tam je voľný predaj značný a tzv. open market je dominantou. Na Slovensku sú to zase operátori. Spolupracujeme so všetkými štyrmi operátormi. Také Bulharsko absolútne dominuje v predajoch cez operátora.

V Číne je ale on-line predaj kľúčový. Ako hovorím, vždy sa to deje v závislosti od regiónu. Európsky región má svoje špecifiká, rovnako tak aj ten ázijský. Musíme vedieť, aký spôsob predaja je pre daný región majoritný. Od toho závisí aj naše cielenie a forma kampane na zákazníkov.

Za TOUCHIT sa rozprával Michal Reiter.

Prečítajte si aj: