Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Možnosť slobodne prekročiť hranice republiky s cieľom cestovať, pracovať, navštíviť svojich blízkych, či nakupovať v pohraničí nebola pred rokom 1989 samozrejmosť. Je to sloboda, ktorú sme si vybojovali 17. novembra 1989. Aby sa odkaz týchto udalostí nestratil u najmladšej generácie, operátor O2 tak, ako minulý rok pripomína hodnoty 17.novembra viacerými aktivitami. 

Každý deň sa v zahraničí nachádza okolo 100-tisíc zákazníkov O2

Denne prekročí slovenskú hranicu takmer 50-tisíc ľudí len spomedzi zákazníkov O2. V zahraničí sa ich každý deň nachádza v priemere okolo 100-tisíc. Práca, či bývanie v zahraničí sa stalo samozrejmosťou.

„V priemere 2,3 dňa do mesiaca strávia zákazníci O2 v zahraničí. Bezbariérovou sa stala aj komunikácia. Denne sa podľa našich štatistík pošle vyše 50-tisíc SMS do zahraničia, či uskutoční viac ako 5-tisíc hodín hovorov odchádzajúcich za naše hranice. Medzi prvými štyrmi krajinami, kam najviac smerujú odchádzajúce hovory, sú práve krajiny niekdajšieho kapitalistického západu ako Rakúsko, Veľká Británia a Nemecko. Najviac sa prirodzene komunikuje s Českou republikou,“ hovorí šéfka komunikácie O2 Tereza Molnár.

Možnosť cestovať si s novembrom spája 80% mladých

Slobodu slova a prejavu ako aj možnosť cestovať považuje viac než 80 % mladých ľudí do 30 rokov za aspekty, ktoré sa najviac spájajú s novembrovými udalosťami. Možnosť pracovať v zahraničí si uvedomuje 74 % z nich. Pre 69 % z nich priniesol november 1989 možnosť „kúpiť si, čo chcem“. Vyplýva to z prieskumu realizovaného nezávislou agentúrou IPSOS pre spoločnosť O2 na reprezentatívnej vzorke respondentov vo veku 16 až 30 rokov v období od 8. do 11.11.2017. Z prieskumu tiež vyplynulo, že mladí sa intenzívne nezaujímajú o tému 17. novembra (34%). Dôležitejšie sú pre nich témy životného prostredia (79 %), vzdelávania (77 %) alebo korupcie (65 %)

Sedemnásty november v O2

Aj na základe výsledkov prieskumu, O2 považuje za potrebné hodnoty 17. novembra neustále pripomínať. Preto si aj v tomto roku pripomenie 17. november viacerými aktivitami. O2 opäť na jeden deň vytvorí virtuálnu železnú oponu a zdôrazní, že sloboda nie je samozrejmosť. V tento deň sa pri načítaní zahraničných webových stránok zobrazí upozornenie, pripomínajúce železnú oponu a upozorňujúce na prekročenie hranice. Návštevníci si samozrejme môžu zvoliť možnosť „slobodne pokračovať ďalej“ alebo získať viac informácií o 17.novembri 1989.

Pre posilnenie myšlienky môže ľudí zastaviť aj množstvo ďalších pomyselných hraníc, ako napr. upozornenie pred zahraničnou hudbou na YouTube o tom, že „počúvanie hudby z kapitalistického západu mohlo byť pred rokom 1989 považované za provokáciu“. Rovnako digitálna železná opona upozorní návštevníkov na sekciách so zahraničným spravodajstvom portálov Sme.sk, Dennikn.sk a Topky.sk, že pred rokom 1989 bolo získavanie informácií zo zahraničia priťažujúcou okolnosťou.

Špeciálnu SMS správu môžu očakávať zákazníci O2  pri prekročení hraníc. Aké doklady na to kedysi potrebovali cestujúcim O2 pripomenie v špeciálnych nahrávkach aj v autobusoch smerujúcich na viedenské letisko Schwechat. Hlásenia pred dopravným servisom na FUN Rádiu zas upozornia, že nákupná turistika, ktorá sa dá očakávať práve 17. novembra, tiež nebola samozrejmosť.

Symbolicky v tento deň hranice prekročí aj náš olympionik Matej Tóth, na mieste, ktoré bolo pred rokom 1989 obohnané ostnatým drôtom v Devínskej Novej Vsi. Dnes tu stojí cyklistický Most slobody, ktorý denne využívajú chodci či cyklisti na prechod do Rakúska.

„Kampaň k 17. novembru sme sa rozhodli vytvoriť, pretože cítime zodpovednosť za miesto, v ktorom pôsobíme,“ vysvetľuje šéfka marketingovej komunikácie O2 Lucia Petrášová.

Na tieto aktivity budú nadväzovať články na online magazíne Sóda, ako aj príspevky na sociálnych médiách. K iniciatíve sa pripoja aj iné osobnosti z rôznych oblastí, ktoré sa s touto myšlienkou stotožňujú. Okrem Mateja Tótha to bude Matej Sajfa Cifra,  Ján Gordulič, youtuber Selassie a mnohí ďalší. Partnerom iniciatívy bude aj operátor Tesco Mobile a tento rok sa pridá aj O2 Česká republika.

Značky: