Dôležité je správne načasovanie.
Táto pomerne obľúbená (pre mnohých možno otrepaná) fráza všetkých marketérov sa dnes stáva oveľa aktuálnejšou ako kedykoľvek predtým. Čokoľvek dnes vypustíme von, musí zasiahnuť cieľovku v ten správny čas. Ak náš obsah nenaskočí na ten správny vlak, už ho nikdy nedobehneme. Špeciálne, ak ide o mladé publikum, ktoré je neustále atakované rôznymi marketingovými odkazmi.
Obzvlášť to platí v prípade miléniovej generácie a jej nástupcov, ktorí konzumujú informácie okamžite a ktorých očakávania sa menia každou sekundou. Ideálnym konceptom je pre nich komunikácia v reálnom čase – živé a nezostrihané atakovanie informáciami ešte „za horúca“. Bonusom je možnosť interakcie – mladí chcú byť vtiahnutí priamo do diania, majú potrebu vyjadriť sa k témam, ktoré sa ich týkajú, obzvlášť ak ide o ich obľúbené brandy. Responzívna brandigová komunikácia je trendom, na ktorý musia byť značky pripravené, ak nechcú zaostať.
Nakoniec, tento trend sa začína čoraz viac objavovať v médiách a komunikačných aktivitách značiek. Živé blogy, live streaming, komunikácia na sociálnych sieťach sa stávajú bežnou súčasťou komunikačných mixov.
Podľa prieskumu magazínu Elite Daily má pre až 43 % miléniálov oveľa väčšiu hodnotu autenticita správy pred samotným obsahom. V praxi to znamená, že značky často obetujú kvalitu správy a možnosť kontroly nad obsahom, len aby mohli sprostredkovať živé a nezostrihané príbehy.
Správy tu a teraz
Spravodajské redakcie vydávajú dennej nadľudské výkony, aby sa ako prví dostali k správe dňa. Organizované tlačové podujatia, starostlivo naprogramované informovanie a niektoré ďalšie rutinné komunikačné aktivity, sa presúvajú na druhú koľaj. Živé blogovanie, hon na tie najoriginálnejšie správy, agregátory publikovaných informácií a komentáre predstavujú dnes nové formy odovzdávania obsahu. Konzumenti sa stávajú často sami editormi správ, sami si koncipujú obsah.
Čo sa týka transparentnosti majú vydavateľstvá k dispozícií nevídané množstvo potenciálnych zdrojov informácií. Je len na nich zorientovať sa v tom množstve a vybrať si ten najdôveryhodnejší. Skvelým príkladom je živý blog britského vydavateľstva The Guardian, ktorý v súvislosti s udalosťami okolo útokov v Paríži dosiahol neuveriteľných 14,4 milióna unikátnych impresií, pričom slúžil ako zdroj informácií pre žurnalistov z celého sveta.
Nové technológie a viac „user-friendly“ softvér umožňujú dnes reportérom spracovávať obsah jednoduchšie a oveľa zaujímavejšie s možnosťami obohatiť text o vkladané videá, príspevky zo sociálnych sietí, obrázky, zvukové nahrávky. Správy tak získavajú určitú nadstavbu v podobe živého a interaktívneho obsahu.
Streaming, streaming, streaming…
Rok 2016 bol prelomovým z pohľadu rozvoja streamingových platforiem. Live streaming (živé vysielanie) sa stalo bežnou súčasťou komunikácie medzi používateľmi aj vďaka stúpajúcej popularite nástrojov Facebook Live alebo Periscope. Spoločnosti sa tak vedia dostať k streamovanému obsahu v reálnom čase, avšak bez možnosti filtrácie.
Živé vysielanie (live streaming) otvára značkám a spoločnostiam nové možnosti ako komunikovať obsah k cieľovým skupinám v reálnom čase, sprostredkovať im tie najhorúcejšie novinky v sekunde ich zverejnenia, napr. v podobe živého vysielania z predstavenia nového produktu. Fanúšikovia tak budú mať prístup k čerstvým novinkám a navyše, budú môcť reagovať a zdieľať svoje pocity, budú sa cítiť angažovaní a priamo zapojení do diania. Značky tak získajú okamžitú a cennú spätnú väzbu. Live streaming sa bude čoraz viac považovať za jeden z najefektívnejších nástrojov komunikácie so zákazníkmi (B2C).
Spoločnosti, ktoré chcú ostať IN, by mali okamžite zahrnúť tieto živé komunikačné nástroje do svojich marketingových kampaní a naučiť sa priamo komunikovať so svojimi zákazníkmi tak, ako nikdy doteraz.
#7for17 (alebo 7 trendov pre rok 2017):
#1 Ja, moje ja a AI
Hranice v prístupe k jednotlivcom sa posunuli. Produkty a služby sú vytvárané na mieru individuálnym potrebám ľudí tak, aby s nimi boli v neustálom kontakte. Pozornosť sa sústreďuje na generáciu Z, ktorá sa formuje v dobe náročných inteligentných platforiem a osobných asistentov, ktorí im splnia všetky želania – rýchlo a bez obmedzení.
Pozn.: AI = Artificial Intelligence – umelá inteligencia
#2 Živé a nezostrihané
Mladé publikum dnes potrebuje mať neustály prehľad o aktuálnom a autentickom dianí vysielanom v reálnom čase. Práve tu vznikol nový priestor, kde môžu značky osloviť svojich potenciálnych zákazníkov. Vlastníci médií a vydavateľstvá našli nový zdroj príjmov v živých blogoch, streamingových platformách a na sociálnych sieťach.
#3 Faktor neistoty
V snahe zorientovať sa v množstve informácií a vplyvov neustále atakujúcich rozhodovacie procesy v týchto neistých časoch, sa spotrebitelia spoliehajú na úsudok a názory uznávaných biznis lídrov. Spoločnosti, ktoré si nevšimli tento trend sa skôr či neskôr vystavujú riziku. Vyhrávajú tí, ktorí majú vo vedení vizionárov schopných inšpirovať a presvedčiť spotrebiteľov vlastnými skúsenosťami. Tým získajú obrovskú. konkurenčnú výhodu.
#4 Nové talenty
Komunikačné plány dnes musia počítať s novou primárnou cieľovou skupinou, ktorú tvoria tzv. komunitné celebrity – po väčšine šikovní mladí ľudia, ktorí využívajú internet na prezentáciu seba, svojich postojov, talentu či zručností. Ich vplyv na sociálnych sieťach je nespochybniteľný, čo sa premietlo aj do marketingových rozpočtov. Vznikli silné obchodné partnerstvá medzi marketérmi a vlastníkmi sociálnych sietí. Najúspešnejší a najsledovanejší influenceri si získavajú pozornosť firiem a stávajú sa efektívnym nástrojom na komunikáciu značiek.
#5 Objavovanie nových území
V túžbe po úspechu v preplnenom priestore internetu hľadajú marketéri stále nové bojové polia – v ideálnom prípade nikým neobjavené miesta. Neexistujú limity – internet je zatiaľ ešte stále plný príležitostí, od AirBnb až po Kickstarter – tam všade dokáže preniknúť neviditeľná ruka marketingu, samozrejme pokiaľ to znesie obsah.
#6 Hybridná realita
Technológie prenikajú čoraz viac do našich životov, hranice medzi digitálnym a fyzickým sa postupne stierajú. Realita v našom doterajšom ponímaní stráca význam, ľudia s radosťou využívajú ponúkané možnosti a žijú v dvoch paralelných svetoch – v tom virtuálnom žijú život bez obmedzení a hľadajú únik z toho skutočného.
#7 Nové spojenectvá
Riešenie tých najpálčivejších svetových problémov si vyžaduje spojenectvo viacerých strán. Do popredia sa dostávajú partnerstvá viacerých zainteresovaných subjektov (MSP – multi-stakeholder partnership), ktoré spojili sily pre dosiahnutie spoločného cieľa. V tomto zohráva významnú úlohu úroveň know-how a dostupné zdroje, ktoré sú ochotné korporácie vložiť do riešenia.