Štatutári majú ešte 7 týždňov na to, aby sa pripravili na štátne elektronické schránky.
IT odborníci z občianskeho združenia Slovensko.Digital predstavili službu GovBox, pomocou ktorej štatutári dostanú zásielky priamo na email, aj bez elektronického občianskeho preukazu a bez potreby prihlasovať sa na Slovensko.sk. Služba je pokračovaním snahy odborníkov prinášať zjednodušenia pre občanov, tak ako tomu bolo v prípade aplikácie Volby.Digital.
Od 1.7.2017 budú úrady doručovať zásielky právnickým osobám do elektronickej schránky na Slovensko.sk. Pre štatutárov to znamená nutnosť vybaviť si elektronický občiansky preukaz a čítačku, nainštalovať si k nim softvér a začať používať schránku na Slovensko.sk. Z celkového počtu viac ako 200 000 stále ostáva takmer 100 000 štatutárov, ktorí na elektronické zásielky nie sú zatiaľ pripravení.
GovBox umožňuje jednoduchý prístup k správam v štátnej schránke cez email, bez občianskeho preukazu a bez potreby prihlasovať sa na Slovensko.sk. Podstatou služby je aplikácia, ktorá na základe splnomocnenia automaticky kontroluje schránku a posiela elektronické zásielky na email, ktorý si štatutári zvolia. Systém posiela samotné zásielky, nielen informáciu o tom, že sú v schránke. GovBox rovnako dokáže zabezpečiť doručovanie do vlastných rúk bez potreby prihlasovať sa na Slovensko.sk.
“Dá sa to zjednodušene predstaviť ako elektronický poštár. Akonáhle príde zásielka do štátnej schránky, náš softvér ju automaticky pošle na email zvolený používateľom. Navyše, štatutári na spustenie služby nepotrebujú eID. Stačí, aby sa zaregistrovali, podpísali splnomocnenie u notára a všetko ostatné vybavíme za nich,” priblížil službu Ján Suchal zo Slovensko.Digital.
“Dôraz sme kládli aj na bezpečnosť a spoľahlivosť riešenia. Aby podnikateľom naozaj nič neušlo, budeme im zasielať týždenný sumár všetkých doručených správ a máme zavedené interné postupy pre prípad, že by používateľom nefungoval ich mail. Zodpovednosť za preberanie a čítanie mailov však samozrejme zostáva na nich” uviedol Ľubor Illek zo Slovensko.Digital.
Slovensko.Digital dnes spustilo prihlasovanie pre prvých záujemcov na stránke www.govbox.sk. Najbližšie týždne budú zisťovať záujem o službu a začiatkom júna začnú pripájať používateľov tak, aby čo najviac z nich malo 1.7. prístup k štátnym zásielkam zriadený.
GovBox bude spoplatnený a príjmy z neho prispejú na náklady a financovanie aktivít Slovensko.Digital. Aktivačný poplatok je 9 EUR a mesačná platba 8 EUR. V prípade, ak používateľom neprídu žiadne správy, služba bude v tom mesiaci zadarmo.
Zelená pošta
V rovnakom čase prišla aj ďalšia iniciatíva zo súkromného sektoru. Zelená pošta zistila, že v skutočnosti netreba vybavovať takmer nič, a prináša inovatívny spôsob, ako si e-schránku aktivovať a prijímať správy z nej rýchlejšie a jednoduchšie. Žiadne vybavovanie nového občianskeho preukazu, čítačky kariet ani inštalácie programov.
Aby si totiž štatutár dokázal e-schránku aktivovať, podľa štátom určeného postupu k tomu potrebuje občiansky preukaz (OP) s čipom a tromi číselnými prístupovými kódmi. Potrebuje tiež elektronickú čítačku a do svojho počítača si musí nainštalovať až tri softvérové programy (ovládač na čítačku OP, program na komunikáciu s čítačkou a OP a program na elektronické podpisovanie správ). To však stále nie je všetko. Na to, aby si človek konto dokázal prostredníctvom OP aktivovať, potrebuje vlastniť nový elektronický OP. V prípade vlastníctva starého tak bude musieť podstúpiť ďalší krok, a to jeho výmenu za nový – elektronický s čipom a bezpečnostným kódom BOK. Nevyhnutná je teda cesta na najbližšie Okresné riaditeľstvo Policajného zboru.
“Po vlastných skúsenostiach s ergonómiou a používateľským komfortom štátnej elektronickej schránky a celého procesu aktivácie a používania sme hľadali a našli riešenie ako jednoduchšie sprístupniť správy prijaté do elektronickej schránky,” uviedol CEO Zelenej pošty Adrián Csuba.
V Zelenej pošte človek nepotrebuje pre prijímanie správ doručených do e-schránky ani jednu z vyššie menovaných vecí. “Musí sa len zaregistrovať na našej stránke a stiahnuť si splnomocnenie, ktoré pred notárom podpíše a pošle späť na adresu Zelenej pošty. Následne obdrží notifikačný email o aktivácii. Potom už bude prijímať správy doručené do štátnej elektronickej schránky do schránky na Zelenej pošte,” prezradil Adrián Csuba.
S pomocou Zelenej pošty tak bude spravovanie e-schránky výrazne jednoduchšie a po jej aktivácii už používateľ nebude potrebovať prakticky nič viac. Dokumenty a správy, ktoré firma do e-schránke dostane, nájde vždy automaticky vo svojom konte Zelenej pošty. Navyše si bude môcť aktivovať tiež automatické poštové zasielanie správ.
“Ústredný portál slovensko.sk, nový občiansky preukaz a elektronickú čítačku by štatutár potreboval len v prípade, že by chcel z elektronickej schránky správy aj odosielať. Zelená pošta má implementovaný príjem správ z elektronickej schránky,” upozornil Adrián Csuba.