Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Oddelenie BMW Motorsport GmbH vytvorilo pred 35 rokmi novú kategóriu vozidiel. Prvý vysoko výkonný sedan kombinoval jazdnú dynamiku športového vozidla s komfortom a úžitkovými vlastnosťami špičkového 4-dverového sedanu. Dostal označenie BMW M5 a poháňal ho radový 6-valcový motor zo športového vozidla BMW M1 s motorom v strede. Nový model odštartoval vynikajúcu kariéru, v ktorej momentálne pokračuje model BMW M5 Competition (kombinovaná spotreba paliva: 10,6 – 10,5 l/100 km; kombinované emisie CO2: 241 – 238 g/km).

Dnes je BMW M5 najúspešnejší vysoko výkoný športový sedan a pokračuje v tom, že stále čerpá fascináciu zo skúseností z motoristického športu, ktorý dnes v rámci spoločnosti zastrešuje BMW M GmbH. BMW M GmbH oslávi toto výročie špeciálnou edíciou modelu BMW M5. Vozidlo dostane pod kapotu najsilnejší motor v histórii s výkonom 460 kW (625 k) a k tomu aj viacero príťažlivých prvkov zameraných na dizajn a výbavu. Z modelu BMW M5 Edition 35 Years vznikne iba limitovaný počet 350 kusov a po celom svete bude dostupný od júla 2019.

Dynamický potenciál modelu BMW M5 v priebehu šiestich generácií neustále rástol, no vysoko výkonný sedan si stále zachovával svoj charakter. Ako nezávislý model vychádzajúci z BMW radu 5 vždy ponúkal vyššiu extra dávku výkonu a originálne vyjadroval vášeň pre preteky. Vysoko otáčkové zameranie motora, odlišné nastavenie podvozka dokonale zladené s vysokým výkonom motora a špecifické dizajnové prvky zlepšujúce prístup chladiaceho vzduchu ako aj upravená aerodynamika sa podpisujú pod maximálny dynamický výkon, ovládateľnosť a precíznosť. To sú typické prvky modelu BMW M5.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Výročná edícia s exkluzívnymi doplnkami BMW Individual.
Výsledný M pocit a exkluzívny charakter vysoko výkonného športového sedanu mimoriadne intenzívne ožíva aj v modeli BMW M5 Edition 35 Years. Základom špeciálnej verzie je model BMW M5 Competition. V tomto sedane stúpa športová výkonná duša do nových výšin. Pomáha k tomu motor V8 s technológiou M TwinPower Turbo, maximálnym výkonom 460 kW (625 k) a krútiacim momentom 750 Nm. Pridáva sa aj mimoriadne pevné uchytenie motora, upravené nastavenie podvozka, pohon všetkých kolies M xDrive a aktívny M Diferenciál v zadnej rozvodovke. Jazdný zážitok, ktorý vychádza z modelu BMW M5 Competition, sa vyznačuje výrazným ťahom, optimálnou trakciou, výnimočnou stabilitou a ovládateľnosťou, ktorá je za každých okolností pod dokonalou kontrolou. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá iba 3,3 sekundy, rýchlosť 200 km/h je záležitosťou 10,8 sekundy.

Exteriér aj interiér modelu BMW M5 Edition 35 Years sú rovnako impozantné ako hodnoty jeho dynamických vlastností. Vozidlo poľahky získa postavenie vyhľadávaného zberateľského kúska. Prispievajú k tomu vysoko kvalitné prvky M design vyvinuté špeciálne pre tento model a rovnako tak aj doplnky z portfólia BMW Individual. Príťažlivý vzhľad zabezpečuje špeciálna matná sivá metalíza Frozen Dark Grey so špeciálnymi pigmentmi, ktoré vytvárajú hladký matný povrch. Novo tvarované M disky kolies z ľahkých zliatin v tvare Y sivej farby Graphite Grey vznikli špeciálne pre model Edition. Navyše štandardne dodávaný M brzdový systém dostal strmene lakované vysoko lesklou čiernou farbou. Na požiadanie sa dodáva M karbón-keramický brzdový systém so zlatými strmeňmi. Okrem M multifunkčných sedadiel a celokoženého čalúnenia Merino s béžovým prešívaním z ponuky BMW Individual dodávajú interiéru punc exkluzivity aj lišty s hliníkovo-karbónovou štruktúrou a zlatistou povrchovou úpravou, ktorá sa prvý raz predstavuje práve v tomto vozidle. Trblietavé povrchy s jemnou štruktúrou sa nachádzajú na prístrojovej doske, na obklade výplne dverí a na stredovej konzole. Ďalšími poznávacími znakmi vozidiel s označením Edition sú lišty na prahoch dverí, ktoré nesú nápis M5 Edition 35 Jahre a laserom gravírovaný nápis M5 Edition 35 Jahre 1/350 na kryte držiakov na poháre na stredovej konzole.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

BMW M5: 35 rokov na špičke segmentu.
So svojimi technologickými výdobytkami a dizajnom je BMW M5 Edition 35 Years mimoriadne autentickým zosobnením filozofie, z ktorej vychádza koncept vysoko výkonného sedanu. Motor, prenos výkonu, podvozok a dizajn. BMW M5 vždy tvorilo starostlivo zladený celok. Konštantný nárast výkonu v širokom pásme otáčok je rovnaký poznávací znak ako obratné a bezpečné jazdné vlastnosti vozidla na ceste, jeho vzrušujúca jazdná dynamika na pretekárskom okruhu a jeho nenapodobiteľný štýlový vzhľad.

Prvá generácia modelu BMW M5 bola skoro neviditeľná a takmer na nerozoznanie identická s bežným modelom. O to viac vynikala motorom. Radový 6-valec s ľahkými úpravami prevzatý z modelu BMW M1 dodával výkon 210 kW (286 k), čo bolo o 6,6 kW (9 k) viac ako legendárne športové vozidlo s motorom v strede. O tento rozdiel sa postarala úprava riadiacej jednotky motora. Podvozok musí byť vždy rýchlejší ako motor. To bol základný princíp, ktorým sa vtedy riadil vývoj automobilov značky BMW s označením M. Práve preto dostalo BMW M5 tvrdšie športové odpruženie a vysoko výkonný brzdový systém. Tejto výbave sekundovali zosilnená 5-stupňová prevodovka a samosvorný zadný diferenciál s 25-percentnou svornosťou.

Aj druhá generácia BMW M5 dostala štýlový vzhľad. Na začiatku prišla s výkonom 232 kW (315 k), ktorý od roku 1992 stúpol na 250 kW (340 k). Model obsahoval aj prvky ako odpruženie s automatickým udržiavaním svetlej výšky zadnej nápravy, čo zabezpečovalo charakteristické vyváženie medzi výkonom na okruhu a vynikajúcim každodenným komfortom. Tretia generácia BMW M5 sa predstavila v roku 1998 a prvý raz predstavila dnes už typické dve dvojité koncovky výfukového potrubia, ktoré naznačovali výnimočný výkon vozidla. Navyše motor V8 s výkonom 294 kW (400 k) si vyžiadal značné rozšírenie predných otvorov na vstup vzduchu. Štvrtá generácia dostala očarujúci motor, ktorý bol ešte veľkolepejší než kedykoľvek predtým: 10-valcovú pohonnú jednotku odvodenú z vývoja pre Formulu 1 s maximálnym výkonom 373 kW (507 k). Motor V10 posunul vysoko otáčkový charakter motorov M na novú úroveň. Do oblasti 8 000 ot./min., kde zároveň vydával aj nezabudnuteľný zvuk.

V roku 2011 sa pod kapotu piatej generácie vrátil motor V8, avšak priniesol so sebou turbo technológiu. Dve turbodúchadlá umiestnené v priestore medzi radmi valcov a výfukové potrubie umiestnené na vonkajšej strane valcov patrili medzi najväčšie novinky vysoko otáčkového motora s výkonom 412 kW (560 k). Jeho výkon smeroval cez 7-rýchlostnú dvojspojkovú prevodovku a aktívny samosvorný diferenciál na zadné kolesá. Šiesta a zatiaľ ostatná generácia BMW M5 opäť využíva motor V8. V novej pohonnej jednotke narástol výkon na 441 kW (600 k), v modeli BMW M5 Competition je to až 460 kW (625 k). Inteligentný pohon všetkých kolies M xDrive sa stará o to, aby sa výkon motora preniesol na vozovku čo najúčinnejšie. Predstavuje tak úplne novú úroveň jazdnej dynamiky a zaručuje, že aj najnovší člen rodiny BMW M5 zostáva vždy plne ovládateľný a pod kontrolou. A to aj pri športovej jazde na plný výkon.

Značky: