Po novej Mazde 6, ktorá ma doslova pohltila (recenziu nájdete – TU), ma čakal test Mazdy CX-5 v najvyššej výbave Revolution TOP, na ktorú som sa po šestke úprimne tešil.  

Nastal deň „D“, ja čakám na auto a hľa, zrazu predo mnou stojí nádherná, snehovo biela Mazda CX-5, ktorej srdcom je (nezvyčajne) najvýkonnejší naftový agregát. Potešenie na mojej strane, hovorím si. Ako som už spomínal, červená Mazde sekne, ale určite si pozrite naživo túto bielu perleť. Je neskutočná! Waw, a tak sadám a beriem si túto krásku na šesť dní, aby sme sa viac spoznali. Nedá mi to a musím už na začiatku povedať, že opäť ide o veľmi podarený model, po každej stránke, ktorý si vás omotá okolo prsta. Milujem nemecké autá, ich technológie a spracovanie, ale Mazda ma tento rok veľmi prekvapila.

Rovnými nohami skočím k dizajnu, ktorý je vo svojej podstate známy, ale inovácie a vylepšenia sú podstatné. Tento prepracovaný dizajn druhej generácie ma extrémne baví, je iný, svojrázny a dotiahnutý do detailov. V prvom rade je to veľká predná maska chladiča, ktorú tvorí mreža z lesklého plastu, v ktorej je osadený veľký znak automobilky. Vo vnútri znaku je zakomponovaný radar adaptívneho tempomatu. Zostatok prednej časti patrí mohutnému nárazníku, v ktorom je elegantne osadená minimalistická svetelná LED technika. LED hmlovky v spodnej časti takmer nevidieť, sú pekne zakomponované v čiernej lište, ktorá pokračuje až na samý spodok nárazníku, pričom ho chráni – biela metalíza by na tomto mieste dostávala zabrať. Preto je aj celá spodná časť auta lemovaná plastovými ochrannými lištami, vrátane lemov blatníkov. Na dverách to má ešte benefit navyše, nakoľko tieto lišty kryjú prahy dverí, vďaka čomu sa vyhnete špinavým nohaviciam a nahnevanej manželke.

Bočná línia auta je čistá a praktická, bez zbytočných prelisov. Ocenil som veľké spätné zrkadlá, vďaka ktorým máte dokonalý prehľad o dianí za autom. Ich veľkosť však cítiť pri rýchlejšej jazde – aerodynamický odpor je znateľný. Bočná silueta pekne klesá smerom k zadnej časti, čomu sú pekne prispôsobené bočné okná s chrómovým lemom na spodku, a tiež sklon batožinového priestoru. Hovorí sa, že Japonci sú precízny detailisti, tu to skutočne vidieť, tie línie sú vydarené. Zadná časť vyniká mohutným nárazníkom, užšími LED svetlami a v tomto prípade iba jednou koncovkou výfukového systému. Z exteriérových prvkov, ktoré prispievajú komfortu, treba spomenúť bezkľúčový vstup (tlačidlá v kľučkách predných dverí) a praktické centrálne uzamykanie, ktoré reaguje na odchod od auta, pričom ho automaticky uzamkne. Na toto sa veľmi ľahko zvyká a ťažko odvyká :).

Teraz poďme dnu. Interiér je na tom veľmi podobne ako v prípade Mazdy 6. To znamená, že je do detailu prepracovaný, nájdete tu najmä kvalitné materiály a všetko do seba zapadá ako origami. Testovaný model (v najvyššej výbave – Revolution TOP) má kvalitne spracované kožené sedadlá s výrazným prešívaním, kožený volant a kožu nájdete aj na palubovke, stredovom tuneli a vo výplniach dverí. Tento materiál dopĺňajú hliníkové lišty a lemy výduchov ventilácie, drevený dekor a použité sú aj lišty s čiernym klavírnym lakom. Ako celok to pôsobí veľmi elegantne a prémiovo. Predné sedadlá sú o niečo užšie ako v Mazde 6, ale stále poskytujú max. komfort a pohodlie aj počas dlhých ciest. Samozrejmosťou je elektrické nastavovanie s pamäťou na 2 polohy a nechýba ani vyhrievanie. Bočné vedenie sedadiel je optimálne a ani objemnejšie postavy sa tú nebudú cítiť nekomfortne.

Výhodou je aj vysoký stredový tunel s dostatkom odkladacích priestorov a lakťovou opierkou, v ktorej sa nachádzajú porty „drôtovej“ konektivity (2 x dátový a nabíjací USB-A vstup, 3,5 mm audio konektor, slot pre SD kartu a 12V zásuvka). Chválim aj neagresívne zakomponovaný LCD displej v palubnej doske a praktické rozloženie ovládacích prvkov. Zadní pasažieri neutrpia žiadnu ujmu. Sedadlá sú aj tu veľmi pohodlné, vyhrievané, posed je mierne hlbší a dostatok priestoru je nad hlavou, ako aj pred kolenami. Záleží však na množstve a objemnosti posádky. Za plus považujem to, že si dokážem sadnúť sám za seba, čo sa pri mojej výške nestáva často. Vzadu sú k dispozícii aj výduchy ventilácie, ISOfix kotviace body a pohodlná lakťová opierka s ovládaním vyhrievania sedadiel a dvomi USB-A portami na nabíjanie zariadení.

Zadné operadlá sú sklápateľné a delené v optimálnom pomere 40:20:40, vďaka čomu môžete v strede prenášať dlhé predmety, napr. lyže, čo sa pri tomto type rodinného auta hodí. Objemný batožinový priestor má v základe 506 L. Po sklopení operadiel získate až 1620 L. Veko batožinového priestoru je elektricky ovládané, ale chod je príliš spomalený. Tu by to chcelo upgrade. Toto auto využije nepochybne aj jednotlivec, ale najviac ho ocenia aktívne rodiny.

Motor, prevodovka, podvozok a pohon všetkých kolies 

Srdcom testovaného modelu je preplňovaný 2,2-litrový naftový 4-valec s výkonom 135 kW (184 ps) a max. krútiacim momentom 445 Nm. Tento agregát spolupracuje so 6-stupňovou automatickou prevodovkou. Asi netreba hovoriť, že najvýkonnejší naftový agregát ma dostatok pary na to, aby vás odviezol kdekoľvek a kedykoľvek v úplnej pohode. Výkon je k danému vozidlu a jeho veľkosti adekvátny a počas testu som nepociťoval jeho absenciu. Ale jednu výčitku predsa len mám – automatická prevodovka pracuje precízne, radí hladko a nepostrehol som žiadne nedokonalosti, ale dlhšiu odozvu po stlačení akcelerátora cítiť. To som vyčítal viacerým autám, ale v prípade Mazdy som to pociťoval asi najviac.

Je to však iba o zvyku a keď sa s touto podarenou kombináciou zžijete, tak sa naučíte kedy reagovať, aby bolo všetko podľa predstáv. Po zošliapnutí „pupáka“ (pedál na podlahu + prešliapnutie) vie celkom slušne vystreliť a ani pri predbiehaní sa nebudete cítiť menejcenný, agilita a pružnosť je na výbornej úrovni. Zvážil by som však aj najvýkonnejší benzínový agregát, ktorý má o niečo viac výkonu, režim sport a vo výsledku aj veľmi podobnú spotrebu. V tomto prípade sa pohyboval priemer počas celého testu v okolí 7,5 až 8 l/100km, čo je na rozmery a váhu dobrý výsledok. Mazda si v tomto prípade k splneniu prísnych emisných noriem zavolala na pomoc AdBlue.

„Systém pohonu všetkých kolies i-ACTIV AWD sa aktivuje len vtedy, keď je potrebný. Na základe údajov z 27 senzorov 200-krát za sekundu reguluje v záujme ideálneho kontaktu kolies s povrchom prenos hnacej sily“

Ale nie je to iba o motore, CX-5 má aj výborný podvozok a inteligentný pohon všetkých kolies. V prvom rade – nie je to žiadny Off-Road, ale určite by som išiel do 4-kolky, ktorá pracuje veľmi pekne a počas rôznych výletov na hory a pod. to oceníte. A nie len tam, aj obyčajné sneženie a poľadovicu zvládnete so 4-kolkou o niečo lepšie. Systém i-ACTIV AWD zabezpečuje udržanie stopy v náročnejších podmienkach a pomocou 27 senzorov prepína pohon dvoch a štyroch kolies podľa zmien vozovky a počasia. Prítomný je aj systém G-Vectoring Control, ktorý sleduje pohyb volantu, ako rýchlo sa vozidlo pohybuje a v akej polohe je plynový pedál, podľa čoho dokáže za pár milisekúnd zareagovať v záujme zlepšenia ovládateľnosti.

Konštruktéri si zaslúžia pochvalu aj za nastavenie podvozku, ktorý je príjemne komfortný, do kabíny sa prenáša iba minimum rázov, čo znamená, že efektne filtruje všetky nerovnosti našich ciest. Je komfortný, ale nie plavný! S CX-5 viete jazdiť aj svižným tempom, pričom si zachová chladnú hlavu a podvozok vás v zákrutách elegantne podrží bez pocitu neistoty. CX-5 sa hrnie do zákrut s radosťou, začo si zaslúži pochvalu. Ku komfortu prispievajú aj pneumatiky s vyšším profilom (255/55/R19), ktoré sú obuté na zaujímavých 19“ diskoch. No povedali by ste, že má obuté 19“ disky? Toto je ideálna kombinácia, ale na leto by zhltla aj efektné dvadsiatky, či?

Adaptívne LED svetlomety

K bezpečnosti a celkovému komfortu napomáhajú výborné adaptívne LED svetlomety. Každý svetlomet (hlavný/predný) disponuje 20 svetelnými blokmi, o ktoré sa stará elektronika. Disponujú funkciou automatického prepínania tlmené/diaľkové, a tiež slušne tieňujú ostatné autá v premávke. Mazdu rozpoznáte aj podľa špecifického svetelného podpisu denných LED svetiel. Minimalistické hmlové svetlomety sú zakomponované v spodnej časti nárazníku. Obrysové svetlomety, ako aj väčšina svetelnej techniky patrí LEDkám. Dizajn svetlometov sa mierne pozmenil, ale svetelný podpis ostal zachovaný, čo je dobre.

Komfort a technológie

K najvyššej výbave sú prispôsobené aj komfortné prvky a celková výbava, vrátane pokročilých asistenčných systémov. Základom spokojnosti je 2-zónová automatická klimatizácia a vyhrievané predné aj zadné sedadlá. Tie predné sú v „elektrike“ a šoférove s pamäťou na 2 pozície. Samozrejmosťou je kožený multifunkčný a vyhrievaný volant, 4 elektrické okná s automatickým doťahovaním a bezkľúčový vstup/štartovanie.

Centrom nastavení a multimédií je systém MZD Connect, ktorý sa ovláda cez 7“ dotykový LCD displej v strede palubnej dosky. Taktiež sa ovláda aj pomocou ovládacích prvkov v stredovej konzole (kruhový ovládač + tlačidlá rýchleho prístupu k dôležitým funkciám). Hlavnému displeju sekunduje menší digitálny prístrojový panel pred vodičom (kruh vpravo), a dva analógové ukazovatele – rýchlomer a otáčkomer. Celé zobrazenie je veľmi prehľadné, ale ovládanie systému cez združený prístrojový panel (ovládanie na volante) je „v plienkach“. Zobraziť sa toho dá dosť, čo je výhoda, ale nastaviť takmer nič.

Ak by vám tieto zobrazovacie plochy nestačili, tak je k dispozícii aj veľký projekčný HeadUp displej, ktorý vyniká dobrou grafikou. Vidíte na ňom všetky dôležité informácie o systémoch vozidla, navigácii a pod. K multimédiám prislúcha aj konektivita, ktorá má bohaté zastúpenie. Chýbať nesmie Bluetooth, 2 dátové a nabíjacie USB-A porty vpredu, 2 nabíjacie USB-A porty zvadu, CD mechanika, SD slot, 3,5 mm audio konektor a 12V zásuvka – vpredu.

Prítomný je aj integrovaný navigačný systém, ktorý funguje bez väčších problémov, ale radšej by som prial podporu aplikácií Apple Car Play a Android Auto. Napokon spomeniem aj možnosť vytvorenia Wi-Fi hot-spotu pre zvyšok posádky a podporu aplikácií Stitcher/AHA, ktoré umožňujú prepojenie na určité sociálne siete alebo pomocou nich spustíte internetové rádio a pod. Nechýba ani výborne odladené audio s 10 reproduktormi, vrátane subwoofera, od spoločnosti BOSE.

Asistenčných systémov je hojne, čo zabezpečí nie len pocitovú, ale aj reálnu bezpečnosť pre všetkých pasažierov. Prejdime teda k samotným systémom s označením i-ACTIVSENSE. Bežným prvkom v tejto triede je adaptívny tempomat a sledovanie jazdných pruhov s aktívnym vedením v pruhu. Aktívne vedenie vám vie pomôcť skôr na rovných úsekoch, ale musím poznamenať, že nie vždy sa tento systém správal tak ako by mal. Funguje, ale chcelo by to zlepšenie.

Výborne však funguje čítanie dopravných značiek, sledovanie vozidiel v mŕtvom uhle, ako aj aktívne monitorovanie okolia vozidla s autonómnym brzdením v prípade núdze, resp. nepozornosti vodiča. Systém sleduje aj pozornosť šoféra. Na záver nechýba ani parkovací asistent, ktorý zoskupuje 4 kamery a osem PDC senzorov v okolí auta (prial by som ešte po jednom kuse na lemy blatníkov). Pracuje výborne, ponúka 360° pohľad okolo auta, a tiež možnosť zmeny pohľadu. Rozlíšenie kamier by sa však mohlo zlepšiť, v dnešnej dobe je takéto rozlíšenie veľmi priemerné. Za výhodu považujem zobrazenie natočenia kolies v reálnom čase, vďaka čomu sa dá lepšie vyparkovať, ale aj zaparkovať.

Hodnotenie TOUCHIT

 „Céikspeťka“ je na tom veľmi podobne ako šestka, zanechala vo mne veľmi dobré pocity. A nie len vo mne, toto auto ocenili aj iní ľudia, ktorí s ním mali kontakt. CX-5 druhej generácie je viac prepracovaná, zmeny sa dotkli správnych miest, výborne jazdí, ponúka dostatok priestoru a komfortu, čo z nej robí to, čím je – výborným SUV. Ak sa obzeráte po novom SUV, tak Mazdu určite nevynechajte, na prvý pohľad sa nemusí páčiť každému, ale za vyskúšanie určite stojí. Verím, že budete rovnako prekvapení ako ja.

Základná technická špecifikácia: Mazda CX-5 Revolution TOP

  • Motor: 2191 cm3 / 4-valec
  • Prevodovka: 6-stupňová automatická
  • Výkon: 135 kW (184 ps) – 4500 rpm / 445 Nm – 2000 rpm
  • Poháňaná náprava: i-ACTIV AWD / pohon všetkých kolies
  • Rozmery: dĺžka 4550 mm / šírka – 1840 mm / výška – 1680 mm / rázvor – 2700 mm / svetlá výška – 200 mm / polomer otáčania – 12 m
  • Pohotovostná hmotnosť: 1674 kg
  • Objem batožinového priestoru: 506 / 1620 litrov
  • Objem nádrže: 58 litrov
  • rýchlosť: 208 km/h
  • Zrýchlenie: 0-100 km/h – 9,6 sekundy

Automobil do testu zapožičala spoločnosťMazda Slovensko

Cena testovaného modelu: od 38 400 Eur

Fotogaléria: Mazda CX-5

Prečítajte si aj:

VIDEO TOUCHIT: BMW X3 (G01) 2.0d xLine: Do tretice všetko dobré! (Doplnené o video)