Nové modely Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC a EQE 53 4MATIC+ s akumulátorovým elektrickým pohonom
Affalterbach. Mercedes-AMG konzekventne dláždi cestu budúcnosti jazdného výkonu a rozširuje svoje portfólio produktov s akumulátorovými elektrickými vysokovýkonnými modelmi. Novinkou v programe sú oba sedany pre podnikateľov Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC (kombinovaná spotreba elektriny WLTP: 22,5 – 19,7 kWh/100 km; kombinované emisie CO2 WLTP: 0 g/km; dojazd WLTP: 462 – 533 km) [1] a Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ (predbežné údaje kombinovanej spotreby elektriny WLTP: 23,2 – 20,3 kWh/100 km; predbežné údaje kombinovaných emisií CO2 WLTP: 0 g/km; predbežné údaje dojazdu WLTP: 444 – 518 km)[2]. Sú založené na elektrickej a exkluzívnej architektúre luxusnej a vyššej triedy Mercedes (EVA2). Riešenia špecifické pre AMG, najmä v oblasti pohonu, podvozka, bŕzd, zvuku, dizajnu exteriéru a interiéru, ako aj prvkov výbavy, garantujú dynamický a emocionálny jazdný zážitok AMG.
„S dvoma novými modelmi rozširujeme našu ponuku čisto elektricky poháňaných vysokovýkonných vozidiel a oslovujeme tak ďalšie cieľové skupiny. Model EQE 43 4MATIC je vstupom do elektrického jazdného výkonu od značky Mercedes-AMG. EQE 53 4MATIC+ sa naopak zameriava na ešte športovejšie vlastnosti a ešte vyššiu dynamiku jazdy. A pokiaľ ide o budúcnosť jazdného výkonu, ešte stále to nie je všetko: po vysokovýkonných hybridných vozidlách a plnoelektrických derivátoch AMG založených na platforme EVA2 budú v pomerne blízkej budúcnosti nasledovať samostatné elektrické vozidlá AMG. Tie sú založené na našej novej platforme AMG.EA, ktorá bola vyvinutá kompletne interne,“ tvrdí Philipp Schiemer, predseda vedenia spoločnosti Mercedes-AMG GmbH.
„Kompaktný formát EQE je dokonalým východiskovým bodom na vytvorenie vysoko agilného a veľmi emocionálneho jazdného zážitku s našimi riešeniami špecifickými pre AMG. Týka sa to najmä oblastí pohonu, podvozku, bŕzd a predovšetkým zvuku. Týmto spôsobom sa staráme o to, aby sa naši zákazníci aj s naším druhým plnoelektrickým konštrukčným radom tešili na jazdné výkony typické pre našu značku,“ hovorí Jochen Hermann, technický riaditeľ spoločnosti Mercedes-AMG GmbH.
Oba nové modely Mercedes-AMG EQE ponúkajú koncepciu pohonu orientovanú na výkon s dvoma elektromotormi. Výkonné elektrické hnacie ústrojenstvo (eATS), ktoré obsahuje jeden motor na prednej náprave a jeden motor na zadnej náprave, ponúka zároveň plne variabilný náhon na všetky kolesá, ktorý prenáša hnaciu silu na vozovku vo všetkých jazdných podmienkach. Výkonové spektrum siaha od 350 kW (476 k) v modeli EQE 43 4MATIC až po 505 kW (687 k) v modeli EQE 53 4MATIC+ s voliteľným balíkom AMG DYNAMIC PLUS a funkciou zvýšenia výkonu. Maximálny krútiaci moment sa pohybuje od 858 do 1 000 Nm.
AMG EQE 43 4MATIC | AMG EQE 53 4MATIC+ | |
Maximálny celkový výkon (bez/s balíkom AMG DYNAMIC PLUS) | 350 kW (476 k) | 460 kW (626 k)/ 505 kW (687 k) |
Maximálny celkový krútiaci moment (bez/s balíkom AMG DYNAMIC PLUS) | 858 Nm | 950 Nm/1 000 Nm |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (bez/s balíkom AMG DYNAMIC PLUS) | 4,2 sekundy (min. 50 % stav nabitia) | 3,5/3,3 sekundy (min. 70 % stav nabitia) |
Maximálna rýchlosť (bez/s balíkom AMG DYNAMIC PLUS) | 210 km/h | 220 km/h/240 km/h |
ZVUKOVÝ ZÁŽITOK AMG: emocionálne zvukové spektrum pre jedinečný jazdný zážitok
Vozidlá Mercedes-AMG sú od nepamäti symbolom emocionálneho zážitku. Zvuk vozidla bol a je dôležitou súčasťou jazdného zážitku, ktorý je typický pre AMG – aj pre plnoelektrické vozidlá AMG Performance. Ozvučovací systém pomocou špeciálnych reproduktorov, basového aktuátora a generátora zvuku vytvára osobitný zvukový zážitok. K dispozícii sú programy „Autentický“ a na želanie „Výkonnostný“ (iba model EQE 53 s balíkom AMG DYNAMIC PLUS). Oba sú dostupné v troch variantoch: „Vyvážený“, „Športový“ a „Výkonný“. Tento exkluzívny ZVUKOVÝ ZÁŽITOK AMG sa generuje vnútri aj vonku a svojou tonalitou a intenzitou je prispôsobený konkrétnemu jazdnému stavu, zvolenému jazdnému programu alebo želaniu vodiča.
Elektromotory špecifické pre AMG pre dokonale vyvážený jazdný výkon
Elektromotory na prednej a zadnej náprave, ktoré sú špecifické pre AMG, sú synchrónne motory s permanentnými magnetmi (PSM). Charakteristika, ktorá je dôsledne orientovaná na výkonnosť, je zrejmá už z hodnôt výkonu a krútiaceho momentu. Okrem toho sa elektrické stroje vyznačujú optimálnou rovnováhou medzi zvýšením výkonu, účinnosťou a zvukovým komfortom. Elektromotory modelu EQE 43 4MATIC sú nastavené a riadené špecificky pre AMG. V prípade modelu EQE 53 4MATIC+ disponujú elektromotory špecifické pre AMG prispôsobenými vinutiami a balíkmi plechov, vyššími elektrickými prúdmi a špecifickými invertormi. To umožňuje vyššie otáčky motora, a teda ešte vyšší výkon, ktorý je citeľný najmä pri zrýchľovaní a v maximálnej rýchlosti.
Elektromotor na zadnej náprave je mimoriadne výkonný vďaka šesťfázovému vyhotoveniu, ktoré je založené na dvoch vinutiach, pričom každé z vinutí má tri fázy. Stator s priťahovacím vinutím zabezpečuje mimoriadne silné magnetické pole.
To všetko dopĺňa vysokozaťažiteľná tepelná koncepcia, ktorá umožňuje opakované zrýchľovacie manévre s nemenným vysokým výkonnom. Základom prepracovanej konštrukcie je takzvaná vodná kopia v hriadeli rotora, ktorá zabezpečuje chladenie rotora. Ďalšími chladiacimi prvkami v okruhu chladenia, ktoré sú špecifické pre AMG, sú špeciálne rebrá na statore a ihlicová štruktúra kolíkových rebier na invertore, ktorý je vyrobený z vysokovýkonného keramického materiálu. K tomu sa pridáva výmenník tepla prevodového oleja: okrem chladenia sa pri studenom štarte olej aj predhrieva, aby sa zvýšila efektivita
Nová generácia akumulátorov s kapacitou 90,6 kWh
Nové modely Mercedes-AMG EQE sú vybavené 328-voltovým vysokovýkonným akumulátorom pohonu, ktorý sa vyrába podľa najnovších štandardov lítium-iónovej technológie. Jeho využiteľná kapacita energie je 90,6 kWh a pozostáva z desiatich modulov s celkovo 360 článkami typu pouch. Aj systém manažmentu akumulátora je v prípade modelu EQE 53 nastavený špecificky pre AMG. Jazdné programy „Šport“ a „Šport+“ sú orientované na výkonnosť, jazdný program „Komfort“ je orientovaný na dojazd. Generácia akumulátora sa vyznačuje vysokou energetickou hustotou a vysokým nabíjacím výkonom. Novinkou je aj možnosť inštalácie aktualizácií vzduchom pre systém manažmentu akumulátora pre priebežné zlepšovanie počas životného cyklu. Model EQE 53 4MATIC+ okrem toho disponuje zväzkom vedení špecifických pre AMG, ktorý je prispôsobený vyššiemu výkonu. Veľký krok vpred z hľadiska trvalej udržateľnosti sa dosiahol v oblasti chémie článkov: obsah kobaltu sa znížil na desať percent. Optimalizovaný aktívny materiál pozostáva z niklu, kobaltu a mangánu v pomere 8:1:1.
Krátke časy nabíjania vďaka inteligentnému teplotnému manažmentu
Ďalšou výhodou novej generácie akumulátorov sú krátke časy nabíjania. Akumulátor energie možno nabíjať jednosmerným prúdom do 170 kW na rýchlonabíjacích staniciach. V tomto prípade možno nabiť vozidlo na 180 kilometrov (WLTP) za 15 minút[3]. Vďaka palubnej nabíjačke možno elektrifikované vozidlo AMG nabiť výkonom 11 kW alebo voliteľne striedavým prúdom do 22 kW celkom komfortne doma alebo na verejných nabíjacích staniciach. V Japonsku bude možné aj obojsmerné nabíjanie, teda nabíjanie oboma smermi. Túto možnosť dopĺňajú inteligentné programy nabíjania, ktoré možno automaticky aktivovať podľa lokality. S funkciami ako nabíjanie, ktoré je mimoriadne šetrné k akumulátoru, sú procesy ešte efektívnejšie.
Podiel na skrátení časov nabíjania má aj efektívny teplotný manažment. Keď je Navigácia s Elektrickou inteligenciou aktivovaná, akumulátor sa počas jazdy predhreje alebo ochladí, aby na mieste nabíjania dosiahol optimálnu teplotu na rýchle nabíjanie. Želaný teplotný rozsah akumulátora sa dosahuje pomocou okruhu chladenia a v ňom integrovaného prihrievača PTC (Positive Temperature Coefficient).
Konštrukcia akumulátora je orientovaná na zabezpečenie optimálnej prevádzkovej teploty zásobníka energie vo všetkých podmienkach používania. Hliníkové zväzkové profily rámu akumulátora majú určené chladiace dutiny, cez ktoré prúdi chladiace médium. Inteligentný teplotný manažment a manažment nabíjania sa celkovo stará o to, aby boli po dlhú dobu zachované vysoké nabíjacie prúdy.
Akumulátor sa vyznačuje aj dlhou životnosťou. Podstatnou mierou k tomu prispieva funkcia Nabíjanie ECO: inteligentné riadenie zmierňuje zaťaženie akumulátora počas nabíjania, čím spomaľuje prirodzený proces starnutia akumulátora. Výhody pre zákazníka prináša aj funkcia prerušenia nabíjania: nabíjanie je možné pozastaviť vo voľne voliteľných časoch, napríklad na neskoršie využitie výhodnejšieho nočného prúdu. Dokladom o dlhej životnosti vysokovoltových akumulátorov je certifikát akumulátora. Tento certifikát platí do desiatich rokov alebo do jazdného výkonu 250 000 kilometrov.
Inteligentná rekuperácia pre efektívne spätné získavanie energie
Akumulátor možno nabíjať aj efektívnym spätným získavaním energie pomocou rekuperácie. Rekuperačný výkon pritom dosahuje hodnotu až 260 kW[4]. Vodič môže nastaviť intenzitu rekuperácie v troch stupňoch pomocou radiacich páčok na volante, pričom mu v závislosti od situácie môže optimálne pomáhať asistent ECO. Pri stupňoch rekuperácie D a D- je možné jazdenie s použitím jedného pedála a kombinované brzdenie až do úplného zastavenia. V programe DAuto sa dosahuje spomalenie 5 m/s², z toho 3 m/s² rekuperáciou (2 m/s² pomocou vysokovýkonnej brzdovej sústavy AMG). Pomocou funkcie DRIVE PILOT (na želanie) vozidlo automaticky spomalí pred rozpoznanými vozidlami idúcimi vpredu až do úplného zastavenia, napríklad pred svetelnou križovatkou.
Plne variabilný náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC a 4MATIC+
Sériový, plne variabilný náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC (EQE 43) alebo 4MATIC+ (EQE 53) prenáša silu motorov na cestu. Na rozdiel od minulosti znamená „+“ v 4MATIC+ nielen plne variabilný náhon na všetky kolesá, ktorým disponujú EQE 43 a EQE 53, ale aj celkové plus v oblasti výkonu a dynamiky, ktoré EQE 53 ponúka. V oboch modeloch systém plynule rozdeľuje hnacie momenty medzi prednou a zadnou nápravou podľa jazdnej situácie: v porovnaní s mechanickým náhonom na všetky kolesá špecifický elektrický systém zabezpečuje výrazne rýchlejšiu reakciu. Krútiaci moment sa kontroluje 160-krát za sekundu a je k dispozícii podľa potreby. Momenty sa rozdeľujú v závislosti od zvoleného jazdného programu: program Komfort je orientovaný na maximálnu efektívnosť, v programe Šport a Šport+ sa sila rozdeľuje s ťažiskom za stredom rázvoru v zmysle vyššej priečnej dynamiky.
Podvozok AMG RIDE CONTROL+ s adaptívnym nastaviteľným tlmením
Podvozok AMG RIDE CONTROL+ so vzduchovým pružením a adaptívnym nastaviteľným tlmením je založený na prednej náprave so štyrmi ramenami a zadnej náprave s priestorovým zavesením kolies. Oba modely sú optimalizované pomocou strmeňov kolies špecifických pre AMG, ramien podvozka a priečnych stabilizátorov s vyššou tuhosťou. V základných črtách zodpovedá podvozku modelu AMG EQS a štvordverového kupé AMG GT, no naladenie bolo prispôsobené modelu AMG EQE. Nosník zadnej nápravy je spojený s holou karosériou ložiskami tuhšími o 50 percent, pričom vôla v ložiskách bola zredukovaná s cieľom vytvoriť ešte bezprostrednejší kontakt s vozovkou. Inžinieri AMG cielene vyladili všetky komponenty tak, aby spĺňali osobitné požiadavky zákazníkov AMG. To platí pre komfort jazdy, ako aj pre jazdnú dynamiku.
Pri adaptívne nastaviteľnom tlmení sú použité dva takzvané obmedzovacie ventily tlaku. Pomocou týchto plynulo regulovateľných ventilov umiestnených mimo tlmičov možno silu tlmenia ešte presnejšie prispôsobiť rôznym jazdným podmienkam a jazdným programom: jeden ventil riadi ťažný stupeň, teda silu, ktorá vzniká pri vypružení kolesa. Druhý ventil ovláda tlačný stupeň, ktorý vzniká pri zapružení kolesa. Regulácia ťažného a tlačného stupňa sa prebieha nezávislé od seba. Táto technológia umožňuje na jednej strane zvýšiť úroveň komfortu a na druhej strane poskytnúť ešte športovejšiu dynamiku jazdy.
Riadiaca jednotka regulácie podvozku prispôsobuje v závislosti od situácie tlmiacu silu pre každé koleso v priebehu niekoľkých milisekúnd na základe analýzy údajov, ktoré pochádzajú okrem iného zo senzorov zrýchlenia a dráhy kolies. Vývojárom AMG sa podarilo významným spôsobom zväčšiť rozpätie medzi športovými a komfortnými vlastnosťami. Okrem iného to dosiahli rozšírením charakteristiky medzi minimálnou a maximálnou silou tlmenia, ako aj ešte vyššou flexibilitou grafu charakteristiky. Použitím dvoch nastavovacích ventilov dokáže tlmič zaručiť prestavovanie sily tlmenia vo všetkých oblastiach kmitov kolesa. Vďaka špeciálnemu vyhotoveniu ventilov reaguje tlmič rýchlo a citlivo na meniace sa povrchy vozovky a jazdné situácie.
Súčasťou inteligentnej regulácie jazdnej výšky je aj efektívnosť, výsledkom čoho je lepšia aerodynamika a nižšia spotreba elektriny. V jazdných programoch S a S+ jazdia modely Mercedes-AMG EQE v zníženej výške (-15 mm) už od rýchlosti 0 km/h. V jazdnom programe C závisí regulácia od rýchlosti, pričom k zníženiu jazdnej výšky dochádza pri rýchlosti 120 km/h a k opätovnému zvýšeniu pri 80 km/h.
K potenciálu vysokej jazdnej dynamiky prispievajú aj špeciálne pneumatiky, ktoré sú špeciálne prispôsobené požiadavkám plnoelektrických vozidiel AMG Performance, okrem iného pneumatiky MICHELIN Pilot Sport EV navrhnuté pre športové vozidlá s elektrickým pohonom.
Sériovo s riadením zadnej nápravy
Oba modely Mercedes-AMG EQE sú sériovo vybavené riadením zadnej nápravy. Uhol natočenia kolies až 3,6 stupňa podporuje agilné jazdné vlastnosti. Súhra riadenia prednej a zadnej nápravy je navrhnutá tak, aby sa pri jazde v meste a mimo mesta dosahovali agilné reakcie s nízkou silou vynakladanou na riadenie. Pri rýchlostiach pod 60 km/h sa zadné kolesá natáčajú opačným smerom ako predné kolesá. Mercedes-AMG EQE vďaka tomu jazdí obratne, s ľahkosťou a agilne. To má mimoriadne pozitívny účinok pri odbočovaní, svižných zmenách smeru jazdy a manévrovaní. Od rýchlosti presahujúcej 60 km/h sa zadné kolesá natáčajú rovnakým smerom ako predné kolesá. Rázvor, ktorý sa tým virtuálne predĺži, ponúka vyššiu jazdnú stabilitu a bezpečnosť jazdy vo vyšších rýchlostiach, rýchlejšie zmeny jazdných pruhov alebo náhle vyhýbacie manévre.
Pre individuálny jazdný zážitok: jazdné programy AMG DYNAMIC SELECT
Vodič môže stlačením tlačidla zmeniť jazdné vlastnosti, čím ich prispôsobí konkrétnej situácii alebo svojej preferencii. Tieto prispôsobenia umožňuje päť jazdných programov AMG DYNAMIC SELECT „Klzká vozovka“, „Komfort“, „Šport“, „Šport+“ a „Individuálny“. Programy pokrývajú široké spektrum: od vysokého komfortu až po výrazné športové vlastnosti. Dôležité parametre ako charakteristika pohonu a výkonu, nastavenie podvozka, Dynamika AMG o.i. s krivkou závislosti krútiaceho momentu otáčania volantom a ZVUKOVÝ ZÁŽITOK AMG sú obsiahnuté v zvolenom jazdnom programe. Maximálny hnací výkon možno získať v jazdnom programe „Šport+“ alebo vo všetkých jazdných programoch podradením dorazovým spínačom. V jazdných programoch (okrem programu „Šport+“) je maximálny výkon upravený tak, aby sa zvýšila efektívnosť a znížila spotreba.
Jazdný program | EQE 43 4MATIC | EQE 53 4MATIC+ |
Klzká vozovka | 50 % výkon (= 175 kW) | 50 % výkon (= 230 kW) |
Komfort | 85 % výkon (= 300 kW) | 80 % výkon (= 368 kW) |
Šport | 90 % výkon (= 325 kW) | 90 % výkon (= 414 kW) |
Šport+ | 100 % výkon (= 350 kW) | 100 % výkon (= 460 kW) |
Funkcia PRETEKÁRSKY ŠTART bez funkcie zvýšenia výkonu | 100 % výkon (= 350 kW) | 100 % výkon (= 460 kW) |
Funkcia PRETEKÁRSKY ŠTART s funkciou zvýšenia výkonu (obsiahnutá v balíku AMG DYNAMIC PLUS) | nedodáva sa | 110 % výkon (= 505 kW) |
Vodič si môže predvoliť aj základné nastavenie podvozka prostredníctvom jazdných programov AMG DYNAMIC SELECT: stlačením tlačidla sa menia jazdné vlastnosti, napríklad od úplne dynamických v režime „Šport+“ až po pokojné plachtenie v nastavení „Komfort“. Okrem toho si možno naladenie prispôsobiť nezávisle od jazdných programov vlastným tlačidlom v troch stupňoch.
V závislosti od jazdného programu centrálna riadiaca jednotka pohonu automaticky aktivuje rôzne stratégie zníženia výkonu a chladenia: v programoch „Šport“ a „Šport+“ sa chladiaci systém aktivuje skôr a chladiaci výkon sa zvýši na to, aby bol uvoľnený výkon k dispozícii dlhšiu dobu. Vodič má možnosť prostredníctvom funkcie vypnutia ESP® zvýšiť pôžitok z jazdy, napríklad na uzatvorených tratiach.
Vysokovýkonná brzdová sústava AMG
Prvotriedne spomalenie s vysokou odolnosťou a výdržou poskytuje vysokovýkonná brzdová sústava AMG so šesťpiestikovými strmeňmi bŕzd a brzdovými kotúčmi s rozmermi 415 x 33 milimetrov na prednej náprave. Na zadnej náprave pracujú jednopiestikové strmene bŕzd a brzdové kotúče s rozmermi 378 x 22 milimetrov. V prípade keramickej vysokovýkonnej kompozitnej brzdovej sústavy AMG (na želanie) sa vpredu používajú ešte väčšie brzdové kotúče s rozmermi 440 x 40 milimetrov (iba v kombinácii s 21-palcovými kolesami). Ďalším špičkovým technickým komponentom je inteligentný posilňovač bŕzd i-Booster. Ten zabezpečuje, že brzdový systém maximálne efektívne kombinuje elektrickú rekuperáciu s hydraulickou brzdou. Na dosiahnutie autentického jazdného zážitku je funkcia i-Booster špeciálne nastavená na pocit z pedála, ktorý je typický pre AMG, a brzdovú sústavu AMG.
ZVUKOVÝ ZÁŽITOK AMG: jedinečný zvukový zážitok s väčším rozpätím
Značka, ktorá je orientovaná na výkon a športové vozidlá, prepožičiava ZVUKOVÝM ZÁŽITKOM AMG elektrickej mobilite nový hlas – je to zvuková stopa určená pre exteriér a interiér, ktorá emocionálne zosilní dynamický jazdný zážitok. Rovnako ako jazdné programy, aj zvuková kompozícia má veľké rozpätie: v sériovej charakteristike „Autentický“ môže zákazník v závislosti od jazdného stavu a zvoleného jazdného programu regulovať zvuk aj jeho intenzitu. Jazdné zvuky, ktoré sú typické pre AMG, sa vytvárajú pomocou prídavného hardvéru. Sem patria špeciálne reproduktory, budič kmitov a generátor zvuku.
Ďalší prvok výbavy pre ešte individuálnejšie prispôsobenie: pomocou tlačidiel AMG na volante alebo centrálneho displeja môže vodič v každom jazdnom programe zvoliť zvukové charakteristiky „Vyvážený“, „Športový“ a „Výkonný“. V prípade funkcie PRETEKÁRSKY ŠTART vozidlo vydáva jedinečný zvuk, ktorý je vhodne prispôsobený dynamickému zrýchľovaniu.
Balík AMG DYNAMIC PLUS dodatočne obsahuje ZVUKOVÝ ZÁŽITOK AMG s charakteristikou „Výkonnostný“, ktorá vytvára ešte emocionálnejšiu zvukovú kulisu. Na želanie sú k dispozícii charakteristiky „Vyvážený“, „Športový“ a „Výkonný“. Tá okrem jazdných zvukov obsahuje aj veľkú časť takzvaných zvukov udalostí – sú to vhodné zvuky pre všetky funkcie vozidla, ktoré vydávajú zvuky. K takýmto udalostiam patrí zamknutie vozidla, ako aj naštartovanie a vypnutie motora. Program dokonca simuluje klikanie smeroviek, pretože mnohí vodiči nechcú prísť o tento známy zvuk. Úplnou novinkou je zvuk udalosti špecifický pre AMG, ktorý zaznie pri zamknutí vozidla. Prostredníctvom nastavení multimediálneho systému je možné zvuky udalostí kedykoľvek deaktivovať – osobitne pre exteriér a interiér.
Dizajn exteriéru s charakteristickými prvkami AMG
Nové modely Mercedes-AMG EQE sa svojím vedením línií jedným oblúkom a dizajnom priestoru s predsunutou kabínou so splývajúcou zadnou časťou na prvý pohľad výrazne odlišujú od vozidiel so spaľovacím motorom. Filozofia dizajnu sa odzrkadľuje vo veľkoryso modelovaných plochách, menšom množstve škár a plynulých prechodoch. Dizajn exteriéru taktiež preberá prvky charakteristické pre AMG.
Prednej časti špecifickej pre AMG dominuje čierna maska chladiča s vertikálnymi výstuhami v chrómovej, integrovaná hviezda Mercedes a logo AMG. Sériové svetlomety DIGITAL LIGHT pri odomknutí a zatvorení vozidla premietnu projekciu špecifickú pre AMG. Jedinečná reč tvarov sa nachádza aj na prednom nárazníku, ktorý je nalakovaný vo farbe karosérie. Pod ním sa nachádza spojler predného nárazníka s dizajnom krídla v tvare A, ktorý je typický pre AMG. Je nalakovaný vo vysokolesklej čiernej farbe a má pochrómovaný ozdobný prvok. Rovnaký vzhľad charakterizuje predný rozdeľovač prúdenia vo vysokolesklej čiernej farbe s pochrómovaným ozdobným prvkom, ako aj krídelká a plutvy na otvoroch na prívod vzduchu. K tomu sa pridávajú otvory na prívod vzduchu vľavo a vpravo vo vysokolesklej čiernej farbe pre tzv. efekt prieduchu. Dynamický vzhľad dotvára bočné obloženie prahov AMG vo vysokolesklej čiernej farbe, spojler zadného nárazníka vo farbe karosérie s aerodynamicky optimalizovaným difúzorom, ako aj väčší zadný spojler. Tieto opatrenia zlepšujú dynamiku jazdy a efektívnosť: znižujú vztlak bez významnej zmeny odporu vzduchu. Všetky disky AMG z ľahkej zliatiny sú aerodynamicky optimalizované.
Dizajn interiéru s osobitným športovým nádychom
Aj v interiéri dominujú štýlové prvky AMG. Nové modely tu ponúkajú športové prostredie, okrem iného vďaka sedadlám AMG s individuálnym tvarom a špeciálnym poťahom sedadiel z imitácie kože ARTICO s mikrovláknom MICROCUT a červenými ozdobnými švami. Na želanie sa ako alternatíva dodávajú poťahy sedadiel z kože napa s grafickým stvárnením sedadla, ktoré je špecifické pre AMG. Nechýbajú ani plakety AMG na operadlách predných sedadiel, ako aj erb AMG vyrazený v predných opierkach hlavy.
Množstvo ďalších detailov, ktoré zvýrazňujú osobitný štýl interiéru:
- prístrojová doska a línia bokov v imitácii kože ARTICO vo vesmírnej sivej farbe so štruktúrou NEOTEX a červeným ozdobným švom
- stredové diely obloženia dverí a prechod stredovej konzoly do prístrojovej dosky z mikrovlákna MICROCUT v čiernej farbe s červeným ozdobným švom
- volant AMG Performance v koži napa, dole sploštený, perforovaný v oblasti uchopenia so strieborne sfarbenými hliníkovými radiacimi páčkami na nastavovanie rôznych stupňov rekuperácie, dodatočne k sériovým tlačidlám AMG na volante
- športové pedále AMG, podlahové rohože a nástupné lišty AMG s nápisom AMG (osvetlené s výmenným krytom)
Volant AMG Performance s výrazným dizajnom zdvojených ramien a hladko integrovanými dotykovými plochami kombinuje optickú stabilitu s ľahkosťou. Dolu sploštený veniec volantu potiahnutý kožou napa môže byť na želanie vyhrievaný. Sériové tlačidlá AMG na volante zaujmú brilantnými displejmi. Týmto spôsobom možno ovládať dôležité jazdné funkcie a jazdné programy bez toho, aby vodič musel zložiť ruky z volantu. Množstvo parametrov možno zvoliť priamo. Ponuky na ľavom tlačidle na volante možno individuálne dopĺňať, vymieňať alebo redukovať. Na multimediálnom dotykovom displeji alebo na voliteľnej hyperobrazovke sa na tento účel nachádza zoznam s viac ako 15 informáciami a možnosťami nastavenia pre priamu voľbu tlačidiel na volante.
Hyperobrazovka na želanie s funkciami a zobrazeniami infotainmentu MBUX špecifickými pre AMG
Oba nové modely môžu byť na želanie vybavené inovatívnou hyperobrazovkou MBUX. Táto veľká, klenutá obrazovka sa tiahne od jedného stĺpika A k druhému stĺpiku A. Tri obrazovky sú umiestnené pod krycím sklom a vizuálne sa zlievajú. Vďaka učenlivému softvéru sa MBUX úplne prispôsobuje svojmu používateľovi a ponúka mu personalizované návrhy pre množstvo funkcií infotainmentu, komfortných funkcií a funkcií vozidla. Pri takzvanej nulovej vrstve sú najdôležitejšie aplikácie zobrazené celkom hore v zornom poli, vždy podľa situácie a vo vzťahu ku kontextu.
V Európe a Číne je dynamický obsah na displeji spolujazdca dovolený aj počas jazdy. Sledovanie filmov, textových správ alebo prezentácií a surfovanie na internete je preto možné bez obmedzenia. Takzvaná funkcia zaclonenia zabraňuje tomu, aby bol vodič rušený zobrazovanými obsahmi. Displej spolujazdca zostáva aj bez dynamického obsahu atraktívnym prvkom s novým šetričom obrazovky špecifickým pre AMG.
Systém MBUX ponúka celý rad ďalších funkcií AMG, ktoré zdôrazňujú športový charakter. To platí najmä pre jedinečné ukazovatele na združenom prístroji, ako aj multimediálny displej a projekčný displej. Rýchly prístup k jazdným programom AMG DYNAMIC SELECT umožňuje príslušné tlačidlo priameho prístupu na stredovej konzole.
Balík AMG DYNAMIC PLUS s doplnkami ovplyvňujúcimi dynamiku jazdy
Balík AMG DYNAMIC PLUS, ktorý sa pre EQE 53 4MATIC+ dodáva na želanie, kombinuje doplnky ovplyvňujúce dynamiku jazdy, ku ktorým patrí výrazné zvýšenie výkonu pre PRETEKÁRSKY ŠTART, zvýšenie maximálnej rýchlosti na 240 km/h, ako aj emocionálny ZVUKOVÝ ZÁŽITOK AMG „Výkonnostný“. Zvuky, ktoré boli skomponované špeciálne pre tento zvukový svet, napríklad pre nabíjanie alebo funkcie infotainmentu, završujú zážitok AMG.
Dynamika jazdy dodržiava to, čo sľubuje zvuk: pri vhodnej teplote a stave nabitia je možné nakrátko zvýšiť maximálny výkon a krútiaci moment pre PRETEKÁRSKY ŠTART. Na zrýchlenie z 0 na 100 km/h potom model Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ potrebuje len 3,3 sekundy. Budiče kmitov a reproduktory vo vozidle už počas státia jasne ukazujú silu elektromotorov a poskytujú emocionálne nabitú zvukovú stopu pre intenzívne zrýchlenie. Grafické vyhotovenia ukazovateľov, ktoré sú špecifické pre AMG, v displejoch zdôrazňujú jazdný výkon aj vizuálne. Prostredníctvom nastavení multimediálneho systému je možné Zvukový zážitok AMG kedykoľvek deaktivovať – osobitne pre exteriér a interiér.
Ďalšie prvky pre ešte vyššiu dynamiku
Množstvo prvkov AMG na želanie posilní dynamický dojem. K týmto prvkom patria dizajnové prvky ako balík AMG Night s prvkami v čiernej a pochrómovanej čiernej farbe, červené strmene bŕzd alebo ozdobné prvky z uhlíkového vlákna AMG. Jazdnú dynamiku vysokovýkonných elektrických sedanov možno vylepšiť aj technicky, napríklad príslušným hardvérom, ako je keramická vysokovýkonná kompozitná brzdová sústava AMG. Okrem toho si zákazník môže vybrať aerodynamicky optimalizované disky AMG z ľahkej zliatiny s rozmermi 20 a 21 palcov.
Trvalo udržateľné zaobchádzanie s elektrickým prúdom vďaka Mercedes me Charge
So službou Mercedes me Charge zákazníci od roku 2021 na každej verejnej nabíjacej stanici v celej Európe nabíjajú svoje vozidlá vždy ekologickým spôsobom. Vysokokvalitné potvrdenia o pôvode sú zárukou toho, že sa do siete dostane toľko zelenej energie z obnoviteľných zdrojov, koľko sa odoberie prostredníctvom služby Mercedes me Charge. V priebehu prvých troch rokov od kúpy pri službe Mercedes me Charge, a teda aj pri zelenom nabíjaní nevznikajú pre zákazníka žiadne základné poplatky.
Mercedes me Charge je v súčasnosti najväčšou nabíjacou sieťou na svete: aktuálne má k dispozícii viac ako 500 000 nabíjacích miest s možnosťou nabíjania striedavým a jednosmerným prúdom v 31 krajinách, z čoho sa 200 000 nabíjacích miest nachádza v Európe. Súčasťou je 336 rýchlonabíjacích staníc siete IONITY s možnosťou rýchleho nabíjania, ktorú spoločne založila značka Mercedes-Benz. Okrem toho je funkcia Mercedes me Charge v systéme MBUX rozšírená o funkcie ako filtrovanie a prognóza dostupnosti nabíjacích staníc.
Aplikácia Mercedes me: jednoduché ovládanie v chytrom telefóne a na tablete
Aplikácia Mercedes me od posledného prepracovania ponúka množstvo vylepšených a nových funkcií. Patrí sem možnosť filtrovania, ktorá umožňuje triedenie nabíjacích miest podľa kritérií ako dostupnosť alebo výkon nabíjania. Predpokladanú vyťaženosť nabíjacej stanice v priebehu dňa odteraz aplikácia zobrazuje aj na základe výpočtu pravdepodobnosti.
Predvídateľné plánovanie trasy a efektívne jazdenie s Elektrickou inteligenciou
V prípade služby Navigácia s Elektrickou inteligenciou hovorí jej názov za všetko. Pretože na základe množstva faktorov plánuje najrýchlejšiu a najpohodlnejšiu trasu vrátane zastávok na nabíjanie a dynamicky reaguje napríklad na dopravné zápchy alebo zmeny spôsobu jazdenia. Elektrická inteligencia predvídavo naplánuje rýchlu a komfortnú trasu vrátane zastávok na nabíjanie na základe množstva faktorov, napríklad podľa vypočítanej spotreby energie. Systém pritom vo výpočte zohľadňuje všetky relevantné údaje od topografie a priebehu trasy cez rýchlosť jazdy až po potrebu kúrenia a chladenia.
Vďaka Elektrickej inteligencii navyše reagujú nové modely AMG EQE dynamicky na dopravné situácie na naplánovanej trase. Vozidlo AMG zaznamenáva dopravné zápchy a uzávery, ako aj meniacu sa spotrebu energie. Systém na výpočet používa informácie z cloudu, ktoré kombinuje s údajmi vo vozidle.
Plánovanú trasu je možné individuálne upraviť. Zákazník môže napríklad naplánovať dodatočnú rezervu v cieli cesty a na nabíjacej stanici (SOC, stav nabitia) – štandardným nastavením je 10-percentný stav nabitia. Keď je zvolená funkcia Nabíjanie v cieli cesty, nie je nutné dodržať nastavenú rezervu do cieľa cesty. Systém MBUX zobrazí informáciu o tom, či je dostupná kapacita akumulátora dostatočná pre návrat do východiskového bodu bez nabíjania.
Ďalšie možnosti individuálneho plánovania trasy:
- výpočet trasy uprednostňuje manuálne pridané nabíjacie stanice na trase
- vodič môže vylúčiť navrhnuté nabíjacie stanice
- vypočítavajú sa predpokladané náklady na nabíjanie počas jednej zastávky na nabíjanie
Ak by hrozilo, že vozidlo nedorazí do cieľa alebo k nabíjaciemu stojanu s určenými nastaveniami, systém MBUX vďaka Aktívnemu monitorovaniu dojazdu včas zobrazí upozornenie s výzvou na aktiváciu jazdných funkcií ECO.
Komplexná koncepcia ochrany: akumulátor je uložený v podlahe vozidla, kde je chránený pred nárazom
Akumulátor je uložený v podlahe vozidla, teda v oblasti chránenej pred nárazmi, je zakomponovaný do štruktúry holej karosérie vrátane bočného hliníkového lisovaného profilu. Počas lisovania sa zohriaty kovový blok pretláča cez dýzy a premieňa sa nekonečný profil, ktorý sa následne vhodne odreže. Vďaka tomu možno získať vysokokomplexné profily, ktoré sú presne prispôsobené požiadavkám. Teleso so štruktúrami zachytávajúcimi energiu vpredu a na strane, ako aj tuhou dvojstennou podlahovou platňou dodatočne chráni moduly. To všetko dopĺňa vlastný, viacstupňový bezpečnostný systém pre každodennú prevádzku. Jeho súčasťou je napr. monitorovanie teploty, napätia alebo izolácie. Pri výskyte chyby sa akumulátor odpojí. Aj monitorovanie nárazu počas státia (počas nabíjania jednosmerným prúdom) je súčasťou sériovej výbavy.
Kolobeh materiálov
Konštrukčné diely vážia viac ako 80 kilogramov a čiastočne sú vyrobené z materiálov, ktoré šetria zdroje (recyklované materiály a obnoviteľné suroviny). Podlahové krytiny plnoelektrického modelu AMG sú zošité z novej priadze z obnoveného nylonu. Jedna tona tejto priadze ušetrí viac ako 6,5 tony CO2 v porovnaní s novým materiálom. Oceľ pre karosériu sa do 80 percent skladá zo sekundárnej ocele, ktorá sa získava najmä z recyklovaného oceľového šrotu.
Po využití možno vo vozidle dodať druhý život aj akumulátorom: napríklad v prípade akumulátora energie siete Mercedes-Benz Energy GmbH. Táto spoločnosť spolu so svojimi partnermi už do nemeckej elektrickej siete zaviedla tri veľkokapacitné akumulátory s celkovou kapacitou približne 50 MWh z automobilových systémov akumulátorov. Prvý obnovený akumulátorový zásobník bol zapojený do siete už v októbri 2016 vo vestfálskom meste Lünen.
Technické údaje
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC | Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ | ||
Elektrické stroje | Typ | Dva synchrónne motory s permanentnými magnetmi (PSM) | Dva synchrónne motory s permanentnými magnetmi (PSM) |
Max. hnací výkon (bez/s balíkom AMG DYNAMIC PLUS) | kW (k) | 350 (476) | 460 (626)/505 (687) |
Max. hnací moment (bez/s balíkom AMG DYNAMIC PLUS) | Nm | 858 | 950/1 000 |
Pohon | Plne variabilný náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC | Plne variabilný náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC+ | |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (bez/s balíkom AMG DYNAMIC PLUS) | s | 4,2 | 3,5/3,3 |
Maximálna rýchlosť[5] (bez/s balíkom AMG DYNAMIC PLUS) | km/h | 210 | 220/240 |
Kapacita energie akumulátora, využiteľná | kWh | 90,6 | 90,6 |
Menovité napätie | Volty | 328 | 328 |
Max. rekuperačný výkon[6] | kW | 260 | 260 |
Palubná nabíjačka (sériovo/na želanie) | kW | 11/22 | 11/22 |
Max. výkon nabíjania jednosmerným prúdom | kW | 170 | 170 |
Kombinovaná spotreba elektriny (WLTP) | kWh/100 km | 22,5 – 19,7[7] | 23,2 – 20,3[8] (predbežne) |
Emisie CO2 (WLTP) | g/km | 0 | 0 |
Trieda efektívnosti | A+ | A+ | |
Dojazd (WLTP) | km | 462 – 533[7] | 444 – 5188[8] (predbežne) |
Prevádzková hmotnosť (podľa ES) | kg | 2 525 | 2 525 |
Dĺžka/šírka/výška | mm | 4 964/1 906/1 492 | 4 964/1 906/1 492 |
Objem batožinového priestoru (podľa VDA) | l | 430 | 430 |
[1] Spotreba elektriny a dojazd boli zistené na základe nariadenia 2017/1151/EÚ.
[2] Údaje o spotrebe elektriny a dojazde sú predbežné a boli zistené interne v súlade s certifikačnou metódou skúšobného postupu WLTP. Zatiaľ nie sú k dispozícii hodnoty od spoločnosti TÜV ani typové schválenie ES alebo potvrdenie o zhode s úradnými hodnotami. Medzi uvedenými údajmi a úradnými hodnotami sa môžu vyskytnúť odchýlky.
[3] Údaje o rýchlosti nabíjania na rýchlonabíjacích stojanoch s jednosmerným prúdom 500 ampérov a časoch nabíjania sú predbežné a boli zistené interne v súlade s certifikačnou metódou skúšobného postupu WLTP. Zatiaľ nie sú k dispozícii hodnoty od spoločnosti TÜV ani typové schválenie ES alebo potvrdenie o zhode s úradnými hodnotami. Medzi uvedenými údajmi a úradnými hodnotami sa môžu vyskytnúť odchýlky.
[4] Táto hodnota sa vzťahuje na elektrický výkon, ktorý sa na základe rekuperácie ukladá do elektrického akumulátora. Možno ju dosiahnuť za optimálnych podmienok okolia, okrem iného aj v závislosti od stavu nabitia a teploty. Odchýlky sú možné.
[5] Elektronicky obmedzená.
[6] Táto hodnota sa vzťahuje na elektrický výkon, ktorý sa na základe rekuperácie ukladá do elektrického akumulátora. Možno ju dosiahnuť za optimálnych podmienok okolia, okrem iného aj v závislosti od stavu nabitia a teploty. Odchýlky sú možné.
[7] Spotreba elektriny a dojazd boli zistené na základe nariadenia 2017/1151/EÚ.
[8] Údaje o spotrebe elektriny a dojazde sú predbežné a boli zistené interne v súlade s certifikačnou metódou skúšobného postupu WLTP. Zatiaľ nie sú k dispozícii hodnoty od spoločnosti TÜV ani typové schválenie ES alebo potvrdenie o zhode s úradnými hodnotami. Medzi uvedenými údajmi a úradnými hodnotami sa môžu vyskytnúť odchýlky.