Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Po uvedení modelu eActros, ktorý je určený na ťažkú distribučnú prepravu, na trh v roku 2021 divízia Mercedes-Benz Trucks dôsledne presadzuje uvádzanie ďalších akumulátorových elektrických modelov na tento a nadchádzajúce roky.

Pre dôležitý segment diaľkovej prepravy by mal byť model eActros LongHaul s dojazdom okolo 500 kilometrov na jedno nabitie pripravený do sériovej výroby v roku 2024. Prvé prototypy 40-tonového nákladného motorového vozidla už prechádzajú testami a tento rok chcú vývojári divízie Mercedes-Benz Trucks otestovať elektrické nákladné motorové vozidlo na verejných komunikáciách. Model eActros LongHaul umožní vysokovýkonné nabíjanie – takzvané megawattové nabíjanie. Okrem toho divízia Mercedes-Benz Trucks pripravuje ďalšie varianty modelu eActros – konkrétne eActros 300 a eActros 400 – a eEconic na komunálne nasadenie má zísť z montážnej linky v závode Wörth ako druhé plnoelektrické sériové vozidlo už v júli. Cieľom divízie Mercedes-Benz Trucks je zvýšiť do roku 2030 podiel nových vozidiel, ktoré sú lokálne CO2 neutrálne, v Európe na viac ako 50 percent.

Karin Rådström, výkonná riaditeľka divízie Mercedes-Benz Trucks: „Veľký záujem o naše jazdy na modely eActros vo Wörthe je ďalším dôkazom popularity, ktorú zažíva e-mobilita zo strany zákazníkov už teraz. Zákazníci tak vysielajú silný signál všetkým hráčom, aby rýchlo a spoločnými silami prinášali na cesty čoraz viac elektrických nákladných motorových vozidiel, rozšírili nabíjaciu infraštruktúru a dosiahli vyrovnanosť nákladov.“

Spolupráca s partnermi v oblasti nabíjacej infraštruktúry

Pri nabíjaní vo vozovniach spolupracuje divízia Mercedes-Benz Trucks so spoločnosťami Siemens Smart Infrastructure, ENGIE a EVBox Group. Pokiaľ ide o nabíjanie na verejných staniciach pri diaľkovej preprave podpísali spoločnosti Daimler Truck, TRATON GROUP a Volvo Group záväznú dohodu o založení spoločného podniku. Spoločný podnik sa bude sústreďovať na výstavbu a prevádzkovanie verejnej vysokovýkonnej nabíjacej siete pre ťažké nákladné motorové vozidlá na diaľkovú prepravu a zájazdové autobusy s elektrickým pohonom s akumulátormi v Európe. Nabíjacia sieť troch partnerov by mala byť k dispozícii pre prevádzkovateľov autoparkov v Európe bez ohľadu na značku.

Cieľom projektu „Vysokovýkonné nabíjanie v diaľkovej preprave nákladných motorových vozidiel“ (HoLa) s účasťou spoločnosti Daimler Truck a pod záštitou VDA je plánovanie, výstavba a prevádzka vybranej vysokovýkonnej nabíjacej infraštruktúry pre akumulátorové elektrické nákladné motorové vozidlá určené na diaľkovú prepravu. V štyroch lokalitách v Nemecku majú byť zriadené dve vysokovýkonné nabíjacie miesta s megawattovým nabíjacím systémom (MCS) a testované v reálnom praktickom nasadení. Do projektu sú zapojení ďalší partneri konzorcia z priemyslu a výskumu.

Mercedes-Benz eEconic na veľtrhu IFAT

Akumulátorový elektrický model eEconic oslávil svoju výstavnú premiéru 30. mája na podujatí IFAT, poprednom svetovom veľtrhu vodného, kanalizačného, odpadového a surovinového hospodárstva, v Mníchove. Model eEconic dosahuje mimoriadne dobré výsledky najmä pri používaní v meste v skorých ranných hodinách vďaka nižším emisiám hluku. Architektúra vozidla eEconic ťaží z globálnej stratégie platformy Daimler Truck: hnacie ústrojenstvo nízkopodlažného nákladného motorového vozidla je založené na modeli Mercedes-Benz eActros, ktorý sa sériovo vyrába v závode Wörth od októbra 2021. Spoločnosť FES Frankfurter Entsorgungs- und Service GmbH od mája 2022 používa vo Frankfurte nad Mohanom na zber komunálneho odpadu model eEconic, ktorý je takmer identický so sériovým vozidlom.

Druhá generácia systému MirrorCam pre eActros

Divízia Mercedes-Benz Trucks vybavuje eActros od apríla tohto roku zdokonalenou druhou generáciou systému MirrorCam, ktorá sa vyznačuje vylepšeniami najmä v oblasti zobrazovania a bezpečnosti. Zvonka sa skrátili ramená kamier o desať centimetrov po oboch stranách. Jednou z výhod nových rozmerov je, že vodičom sa ľahšie cúva v priamom smere v porovnaní s prvou generáciou MirrorCam, pretože perspektíva MirrorCam je teraz ešte podobnejšia bežnému sklenenému zrkadlu.

Konečný cieľ: dosiahnuť do roku 2050 prepravu na cestách, ktorá je z hľadiska emisií CO2 neutrálna

Divízia Daimler Truck sa snaží, aby do roku 2039 ponúkala na európskom, severoamerickom a japonskom trhu iba také nové vozidlá, ktoré budú počas jazdnej prevádzky (od nádrže po kolesá („tank-to-wheel“)) CO2 neutrálne. Oba akumulátorové elektrické modely Mercedes-Benz eCitaro a Mercedes-Benz eActros sa sériovo vyrábajú od roku 2018, príp. 2021. Mercedes-Benz eEconic, FUSO eCanter a Freightliner eCascadia budú nasledovať neskôr ešte tento rok a už sú v pláne ďalšie lokálne CO2 neutrálne vozidlá. Od druhej polovici dekády chce spoločnosť rozšíriť svoju ponuku vozidiel o sériové vozidlá s pohonom vodíkovými palivovými článkami. Konečným cieľom je dosiahnuť do roku 2050 prepravu na cestách, ktorá je z hľadiska emisií CO2 neutrálna.

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.