Mercedes elektrifikoval ďalší model – tentokrát veľmi obľúbenú biznis triedu „E“, v rámci ktorej sa neodpúšťajú žiadne väčšie prešľapy. Jeden deň som s novou hviezdou strávili aj ja, a toto sú moje dojmy!
Ako býva dobrým zvykom, tak v ponuke nie je iba jedna verzia, ale hneď niekoľko prevedení/vyhotovení, ktoré sa líšia nielen dizajnom, ale aj zásadne odlišnou výbavou a výkonom, resp. pohonom. Prvé zoznámenie bolo celkom intenzívne – mali sme naplánovanú veľmi peknú trasu s niekoľkými zastávkami a nepochybne aj skvelým obedom (cením výber reštaurácie – MERIDIANA Bojnice rezort). Vyskúšať som si mohol dve prevedenia tohto modelu, pričom som začínal s tým najvybavenejším a aktuálne najvýkonnejším s označením Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC a končil modelom EQE 350+.
Áno, aj elektrické modely majú prívlastok AMG a bez pochýb môžete veriť, že to nie sú iba nálepky na aute. Prvé zošliapnutie akcelerátoru v režime Sport+ bolo mierne šokujúce, nakoľko som po presadnutí z auta s konvenčným pohonom trošku pozabudol, že elektromotory reagujú okamžite a 350 kW (476ps) + 858 Nm ma veľmi pompéznym spôsobom zatlačilo do sedadla. Z pochopiteľných dôvodov, ktoré sa skladajú z písmen A-M-G, som nezačínal v režime komfort :).
Áno, výkonom je to určite AMG, rovnako tak aj možnosťami nastavenia podvozku, riadenia a stabilizačného systému, no pri zvuku treba trošku prižmúriť oči, lebo síce je efektný, avšak ide z reproduktorov a to jednoducho nie je ono. Nevadí, tie okamžité reakcie na akcelerátor a neuveriteľné naskakovanie čísiel na „tachometri“ vás prinútia na tento neduh časom zabudnúť.
K dispozícii je niekoľko dobre známych nastavení vozidla, od komfortného, cez športový až po ten najostrejší s označením Sport+, pričom sa dá čiastočne obmedziť aj stabilizačný systém. Podvozok je, samozrejme, adaptívny a funguje maximálne efektívne, či už počas bežných presunov alebo športovo ladenej jazde. Zásadne veľa informácií sa z prvých jázd získať nedá, ale počas klasického redakčného testu vám opíšeme všetky vlastnosti podrobnejšie.
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC má, pochopiteľne, pohon všetkých kolies, ako aj natáčaciu zadnú nápravu, ktorá podstatne zlepšuje všeobecnú manévrovateľnosť (prispôsobenie uhla natočenia kolies až o 10°). Tento model disponuje dvoma motormi so systémovým výkonom 350 kW/858 Nm, čo v preklade znamená zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,2 sekundy. Je to taký efektívny katapult. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 210 km/h a dosiahnete je veľmi rýchlo :). Dôležitým údajom je aj hmotnosť – v pohotovostnom režime má AMG verzia 2525 kg (max. zaťaženie 3095 kg). Hmotnosť je cítiť, ale nie je to nič, načo by sme neboli v dnešnom svete mamutích SUV zvyknutí a hlavne si s tým páni inžinieri poradili tak, že správanie auta je skôr neutrálne.
V prípade elektromobilu je asi najdôležitejším údajom kapacita batérie, nabíjanie a dojazd. Oba modely, teda 43 AMG aj 350+ disponujú 90 kWh batériou (ide o údaj využiteľnej kapacity), ktorá sa dá nabíjať max. výkonom 170 kW, čo sme si vyskúšali a „čapovanie“ energie je naozaj rýchle. Výrobca uvádza, že z 10 na 80% sa nabije za 35 minút. Samozrejmosťou je aj pomalšie nabíjanie striedavým prúdom s max. výkonom 11 kW, no neskôr bude za príplatok dostupná aj 22 kW palubná nabíjačka. Samotná batéria je zložená z desiatich modulov, ktoré sú uložené v bezpečnostnom ráme v podlahe vozidla.
Dojazd oboch modelov je ťažké po jednom dni hodnotiť, a to aj s ohľadom na to, že sme určite nejazdili extra efektívnym spôsobom, no výrobca udáva dojazd podľa WLTP na úrovni 532 km (AMG verzia). V reáliách to bude určite menej, no ak by som sa dostal na 400km a zostali by mi nejaké drobné percentá pre prípad núdze, tak by som bol spokojný. Dôležité je pracovať aj s rekuperáciou (pádlami pod volantom), ktorá má tri stupne a v tom najsilnejšom auto citeľne brzdí. V tomto režime sa dá jazdiť jednopedálovým spôsobom, čo má svoje výhody. Ak však budete využívať max. potenciál tohoto modelu, tak dojazd bude rapídne nižší, ale úsmev na tvári desaťnásobný :). V prípade modelu 350+ je dojazd podľa WLTP – 639 kilometrov, takže v reáliách môžete počítať o stovku menej, čo je však stále výborné. Ešte musím dodať, že záruka (certifikát) na batériu je úctyhodných 10 rokov alebo 250 000 km.
Pre krásu sa trpí (…ale nie v Mercedese)
Pri pohľade na tvar karosérie musí byť každému jasné, že ide predovšetkým o efektivitu, čo potvrdzuje aj veľmi nízky koeficient odporu vzduchu (0,26 AMG / 0,242 350+). No nie je to len o tom, lebo EQE je skutočne pekné auto, akurát záleží na tom, v akom vyhotovení sa naňho pozerám. Najviac mi imponuje kombinácia bielej perlete s čiernymi doplnkami v AMG verzii alebo s AMG paketom (black&white kombináciu mám rád asi na každom aute). Trošku menej sa mi pozdáva klasika, no to je vec názoru.
Mercedes EQE je z každej strany zaoblený a prepracovaný do posledného detailu. Silueta trošku pripomína model EQS, no rozdielov je aj napriek tomu veľmi veľa. Plná predná maska môže mať niekoľko podôb, či už bude čisto čierna, s hviezdičkami alebo klasika v podobe AMG (Panamericama). Páčia sa mi aj bezrámové dvere a zapustené kľučky. Efektnú siluetu novinky môžu dopĺňať 21“ disky s nádherným vzorom, ale ani 19“ disky nebudú zlou voľbou. Zaujímavosťou je, že ide o prvý model série EQ, ktorý nemá vpredu prepojené svetlomety. EQE má samostatné Multibeam LED svetlomety, ktoré majú špičkovú svietivosť. Zrak mi ešte viac pútali zadné prepojené LED svetlá s krásnou grafikou – na koncoch je efektný vzor špirály.
Po otvorení bezrámových dverí na vás žmurkne prepracovaný interiér prevzatý z triedy EQS, ktorý môže mať v TOP výbave aj hyperscreen, teda tri displeje s OLED technológiou vedľa seba + veľký projekčný head-up displej. Hlavný displej v strede palubnej dosky má 17,7“ a je skutočne gigantický. Menší displej pred spolujazdcom má 12,3“ a súčet všetkých displejov v tejto verzii činí 56“. Občas môžete mať pocit, že ste v kine a nie v aute. Bežná verzia, teda EQE 350+ má klasický, vertikálne uložený, stredový displej.
Systém MBUX netreba nijako extra popisovať, nakoľko ponúka úplne všetko, čo si dokážete predstaviť, no zároveň je prehľadný a rýchlo sa v ňom dá zorientovať. Oceňujem aj rýchle reakcie na dotyk s vibračnou odozvou, ktorá vám dá pocítiť, že ste vykonali požadované nastavenie. Musím priznať, že Mercedes to má spracované tak, že mi fyzické ovládače vôbec nechýbali, čo nehovorím často.
Z extra výbavy by som vyzdvihol špičkové asistenčné systémy, vrátane prepracovaného monitorovania pozornosti vodiča pomocou kamery v displeji a parkovacieho asistenta so štyrmi kamerami s krásnym prekresľovaním okolia. Samozrejmosťou je plná konektivita a audio systém Burmester, ktorý vás odpojí od okolitého sveta :). Za príplatok môžete mať aj filtračný systém vzduchu s filtrom HEPA, ktorý poskytuje filtračný výkon až do 99,65 %. Dokáže eliminovať prítomnosť jemných častíc prachu, peľov a zároveň neutralizuje nepríjemné pachy.
Okrem špičkovej výbavy, ktorú vám podrobnejšie predstavíme v redakčnom teste, musím spomenúť aj výborne spracovaný interiér, ktorý vás doslova objíme. Mercedes si dal záležať na takmer každom detaile. Ak sa pýtate, prečo som použil dodatok – takmer, tak je to kvôli tomu, že mám zopár výčitiek.
Dosť ma prekvapilo obloženie palubnej dosky v klasických verziách – je tu síce efektné ambientné podsvietenie, imitácia hviezdnej oblohy a pod, no to plastové obloženie pôsobí na pohľad i dotyk veľmi lacno. Všade inde sú materiály špičkové a toto dosť kazí dojem, čo ma mrzí. Z pohľadu sedenia nemám výhrady, posed je výborný a výhľad z kabíny tiež. V AMG verzii som si okamžite zamiloval aj športový multifunkčný volant s prídavnými otočnými voličmi, kde si viete nastaviť režim vozidla, podvozku a pod, jednoducho nádhera! Bežné EQE má klasický multifunkčný volant, ktorý tiež nie je zlý, no AMG je iný svet.
Sedenie v druhom rade som veľmi neskúšal, no trúfam si napísať, že by som si sadol aj sám za seba, akurát trošku stiesnene. Ak by ste náhodou nevedeli, tak EQE by malo byť o trošku priestrannejšie ako konvenčná trieda E. Pri pohľade na siluetu karosérie by som si prial, aby to nebol sedan ale liftback, ktorý by poskytol priestrannejší a praktickejší batožinový priestor. Nie je to však úplne zlé, lebo aj v takomto prevedení máte k dispozícii 430-litrový kufor s relatívne praktickým otvorom.
Elektromobily dávajú aj v tejto triede zmysel, ale určite nie sú pre každého, čo si treba uvedomiť a zachovať tak rozumný pomer medzi spaľovacími a elektrickými prevedeniami – z dlhodobého hľadiska. Na záver dodám iba toľko, nový Mercedes EQE sa podaril a ja sa teším na redakčný test, v ktorom sa naňho pozrieme ešte podrobnejšie.
Ceny testovacích modelov: Mercedes-AMG EQE 43 = 139 356 eur (základ od 91 635 eur) / Mercedes EQE 350+ = 106 716 eur (základ od 63 335 eur)
Za pozvanie na prvé jazdy ďakujeme spoločnosti: Mercedes-Benz Slovensko
Prečítajte si aj: