Mladí ľudia na Slovensku vo veku od 15 do 25 rokov sú v digitálnom prostredí sebaistí – 46% z nich je presvedčených, že pozná nástrahy online sveta a len 23% sa takýchto nástrah obáva. Až 73% mladých si myslí, že prípadné nebezpečenstvo dokáže včas odhaliť. Naopak je to u seniorov vo veku nad 65 rokov. Tí sú viac sebakritickí a svoje schopnosti nepreceňujú – len 20% tvrdí, že nástrahy online sveta pozná a každý tretí (37%) sa ich obáva. To, že prípadné nebezpečenstvo dokáže včas odhaliť, si myslí len každý druhý (51%) z nich. Vyplýva to z prieskumu agentúry STEM/MARK, ktorý zrealizovala pre mBank.
Pandémia koronavírusu ovplyvnila používanie moderných informačných technológií aj u Slovákov – až každý druhý (51%) opýtaný uviedol, že internet a moderné komunikačné prostriedky využíva častejšie ako pred pandémiou. Najväčší nárast je podľa prieskumu vo vekovej kategórii od 15 do 25 rokov, a to až o 80%. U respondentov v strednom veku (45 – 55 rokov) či seniorov (nad 65 rokov) je to približne o 40% viac.
S výrazným nárastom pohybu v digitálnom prostredí by mala vzrásť aj obozretnosť všetkých používateľov technológií a to nielen pri správe svojich financií. Aj preto mBank prichádza s edukačnou kampaňou zameranou na digitálnu bezpečnosť, v ktorej ich chce informovať o tom, ako sa chrániť a tiež im pomôcť, aby prípadné hrozby dokázali včas odhaliť.
Najčastejšie komunikujeme, nakupujeme a bankujeme
Slováci najčastejšie využívajú technologické novinky na komunikáciu s inými ľuďmi (99%), sledovanie sociálnych sietí (95%), nákupy v e-shopoch (91%), správu financií či obsluhu bankového účtu (89%) a sledovanie spravodajstva (89%). Viac ako polovica Slovákov používa internet a komunikačné technológie na vzdelávanie a sťahovanie filmov alebo hudby. Naopak, menej ako polovica opýtaných využíva tieto technológie na sťahovanie programov, hier a na aktivity, ktoré sú platené (napr. streamovacie platformy) alebo slúžia na finančné operácie (mikrotransakcie v hrách, investovanie na burze).
„Našim klientom sa snažíme poskytovať čo najviac informácií a možností, ako si svoje peniaze najlepšie ochránia. V mobilnej aplikácii mBank si môžu napríklad okamžite zablokovať platobnú kartu či magnetický pásik, ktorý v Európe väčšinou vôbec nepotrebujú, ale jeho blokácia môže výrazne zvýšiť ochranu pred skimmingom. Klienti si môžu dočasne zablokovať celú kartu alebo len niektoré typy transakcií – napríklad bezkontaktné alebo zahraničné platby, výbery z bankomatov v zahraničí, ktoré si za transakcie účtujú dodatočný poplatok či službu DCC, ktorú v zahraničí ponúkajú prevádzkovatelia bankomatov a terminálov často s menej výhodným kurzom. Ďalšou veľmi užitočnou funkciou je možnosť nastavenia limitov pre rôzne typy transakcií. Vďaka tomu majú klienti istotu, že výber z bankomatov alebo platba na internete nebude vyššia. Limit sa, navyše, dá jednoducho meniť priamo v mobilnej aplikácii či cez internet banking,“ hovorí Martin Podolák, riaditeľ produktovej a procesnej divízie mBank Slovensko a Česká republika.
Mladí ľudia sú v online svete sebavedomí
Až 96% Slovákov si myslí, že sa na internete správa väčšinou bezpečne. Najsebavedomejšie vystupuje skupina mladých ľudí. Z nich 27% uviedlo, že sa vždy správa na internete bezpečne, zo skupiny seniorov to je len 17%. Zaujímavé je aj to, že práve mladí ľudia sú v praxi zároveň aj menej opatrní – každý tretí (34%) totiž občas alebo pravidelne potvrdzuje bez prečítania aj dôležité informácie ako správy z banky, v emaile či na sociálnych sieťach. Zo seniorov takto odpovedalo len 10% opýtaných. Ako však vieme, útočníci vedia využiť aj malú chvíľku nepozornosti.
Pri menej dôležitých veciach, ako napríklad potvrdzovanie cookies, pozornosť a zodpovednosť mladých klesá ešte výraznejšie. Bez prečítania, o čo presne ide, zaklikne takéto správy občas alebo pravidelne až 84% z nich. Naproti tomu, vo vekovej kategórii seniorov je to len 40%.
„mBank ako líder v mobilnom bankovníctve chce byť prirodzene lídrom aj v oblasti digitálnej bezpečnosti. Aj v mBank vnímame, že klienti trávia čoraz viac času na internete a využívajú ho na rôzne aktivity. Môžu tak byť vystavení hrozbám, o ktorých často nemajú dostatok informácií na to, aby ich vedeli včas odhaliť. Preto im do rúk dávame nástroje, ako zvýšiť svoju ochranu a snažíme sa rozširovať povedomie, aby prípadné nebezpečenstvo vedeli rozpoznať – na webe mBank v hlavnom menu prinášame novú sekciu Bezpečnosť, kde všetci nájdu jednoduché tipy na to, ako svoje bezpečie v digitálnom svete zvýšiť,“ hovorí Martin Podolák.