O mobilné bankovníctvo priamo v mobile majú záujem hlavne mladí ľudia. Podľa prieskumu touchIT, patria k najčastejším operáciám kontrola zostatku na účte a realizácia platieb. U každej banky tak rastie požiadavka, aby pripravila veľmi dobrú mobilnú aplikáciu, a to minimálne pre platformu iOS a Android. Aplikácia má byť hlavne bezpečná, banke sa nemôže stať, aby niekto prišiel o peniaze.
O aktívnu formu prístupu k mobilnej bankovej aplikácii je pritom záujem práve teraz v lete, keď sme mimo svojho bežného pracovného alebo domáceho prostredia. Do nášho prehľadu sme vybrali tri aplikácie, ktoré nás v poslednej dobe najviac zaujali a v tomto prehľade budeme pokračovať aj v nasledujúcom vydaní.
Medzi hlavné novinky mobilného bankovníctva patrí možnosť, ako sa vysporiadať s IBAN kódom, teda (u nás) 24-miestnym kódom, ktorý postupne nahradzuje starší formát čísla účtu. Je takmer nemožné si pamätať takéto čísla účtov a problematickým sa stáva aj jeho prepisovanie. K slovu tak prichádza QR, resp. čiarový kód, prípadne aj optické rozpoznávanie znakov.
ČSOB SmartBanking – šikovný skener
ČSOB SmartBanking využívame každodenne a sme radi každej novej aktualizácii. Prináša totiž funkcie, ktoré sú naozaj potrebné. Poďme ale pekne po poriadku. Aplikácia existuje pre platformy iOS, Android aj Windows Phone a patrí k tomu najlepšiemu na slovenskom trhu. Na prihlásenie potrebujete mať svoje osobné číslo a PIN, všetko údaje, ktoré dostávate spolu so zmluvou o využívaní internetového bankovníctva. Keď zadáte tieto údaje, spáruje sa mobilné zariadenie s aplikáciou, a to pomocou SMS s autorizačným kódom. Po jeho zadaní s 5-miestnym PIN kódom je všetko pripravené na používanie. Každé ďalšie prihlásenie už vyžaduje len zadanie PIN a je to rýchle. Na aktiváciu potrebujete len smartfón s internetom a vyššie uvedené prístupové kódy. Aktivácia je celkovo otázka 30 sekúnd, najdlhšie trvá manuálne prepisovanie kódov. Páčilo sa nám, že ČSOB SmartBanking zobrazuje aj dobu, po ktorej sa automaticky odhlási, pokiaľ s ňou priamo nepracujete.
Hneď po prihlásení vidíte zostatky všetkých účtov v tejto banke. V hlavnom menu máte dostupné všetky potrebné položky a tých je naozaj dosť. Hlavné menu je rozdelené na časť Banking a časť Smart. V Bankigu sú účty, pohyby, platby, karty, ponuky pre vás a mimoriadna splátky hypotéky. Najčastejšie používame položku Platby. V tomto prípade si môžete vytvoriť QR platbu, teda vygenerovať QR kód, ktorý zašlete vašim partnerom, ako poklad pre platbu pre vás. Bude obsahovať vaše číslo konta v IBAN formáte, sumu, dátum splatnosti, prípadne platobné symboly a účel. Skener dokáže načítať aj medzinárodné SEPA platby a môžete realizovať aj takéto platby.
Ďalej je tu pre vás zoznam čakajúcich, trvalých platieb, prípadne si vytvoríte platobné šablóny pre vaše najčastejšie platby. Najčastejšou voľbou sú platby a v tomto prípade je k dispozícii nová funkcia, ktorú si pochvaľujeme najviac – čítačka IBAN kódov. ČSOB naozaj používa optické rozpoznávanie číslic na to, aby ste nemuseli prepisovať dlhočizný IBAN kód a nepomýlili sa v ňom. Nepotrebujete teda mať na faktúre alebo šeku QR či čiarový kód, stačia čísla a tieto aplikácia načíta. Samozrejme, je tu kontrola voči chybám, pri ktorej sa overí, či načítaný a rozpoznaný kód zodpovedá formálnym predpisom pre IBAN kód. Máte tak istotu, že vaša platba zamieri naozaj tam, kam ste zamýšľali a nepomýlili ste sa pri prepisovaní.
V časti Smart sú ďalšie užitočné položky, ako je cestovné poistenie, dobitie kreditu na mobil, kalkulačky produktov (spotrebný úver, hypotéka, sporenie). Nájdete tu aj pobočky a bankomaty zobrazené na mape, ale bez možnosti navigácie, ďalej kurzy mien, možnosť vytvorenia image karty s vlastným dizajnom, prehľad noviniek, užitočné kontakty napr. na blokovanie karty a nastavenia. V tejto časti najviac oceňujeme poistenie, ktoré je platné už do troch hodín od zadania požiadavky. Počas dovolenky sa to určite hodí.
Využili sme už aj možnosť rýchleho odoslania čísla účtu do mailu, do SMS. Pohyby na účte sa dajú dobre filtrovať napr. stanovením horného alebo dolného limitu, či iba platby realizované kartou. Filtrovať sa dá aj podľa kľúčového slova alebo čísla účtu.
Celkovo je práca s mobilným bankovníctvom ČSOB SmartBanking veľmi príjemná. Ocenili by sme zapracovanie nejakého systému s možnosťou platby na zadané mobilné číslo adresáta a napr. v prípade tabletov s väčším displejom by mohli byť výdavky kategorizované a zobrazené v prehľadných grafoch.
Ako sme sa dozvedeli na tlačovej konferencii, tejto aplikácii sa darí, stiahnutá bola 130 000-krát a aktivovalo si ju 60 000 používateľov (údaj je z mája 2015). Najčastejšie aplikáciu používajú obyvatelia miest ako je Bratislava, Košice, Žilina či Prešov, priemerná výška platby cez mobilnú aplikáciu je 63 eur. Štandardný používateľ aplikácie sa do nej prihlási 18-krát v mesiaci, jej najlepší čas je pondelok medzi 11. a 12. hodinou. QR kód alebo čiarový kód mesačne zosníma 4000 ľudí.
mBank 2.0 – rýchla aplikácia pre každodenné bankovníctvo
Banka mBank po modernizácii, lepšie povedané kompletnej premene svojho internetbankingu, vylepšila aj aplikácie mobilného bankovníctva. Stalo sa tak koncom minulého roka pre zariadenia so systémom Android. Tesne na začiatku tohto roka sa aktualizácie dočkali aj iPhony.
V mBank máme osobný účet, ktorý pravidelne používame, a táto aplikácia má svoje čestné miesto v našom telefóne. Nový dizajn oceňujeme, je oveľa prehľadnejší ako pôvodná verzia. Aplikácia síce nemá najviac funkcií na našom trhu, avšak to, čo od nej potrebujeme, jednoznačne poskytuje. A veľkou výhodou je, že všetko robí rýchlo, bez čakania.
Prvé prihlásenie do bankového účtu v aplikácii je priamočiare, avšak vyžaduje prístup do internetbankingu. Tam mobilnú aplikáciu povolíte a jej aktiváciu potvrdíte kódmi z SMS správ. Pri ďalších prihláseniach si vystačíte s PIN kódom, ktorý si sami nastavíte.
Na aplikácii oceňujeme, že poskytuje najdôležitejšie informácie aj bez nutnosti zadania PIN kódu. Stačí zapnúť mBank 2.0 a k dispozícii máte aktuálny zostatok a stav vašej kreditnej karty. Máte možnosť sa rozhodnúť, či bude zostatok účtu a kreditnej karty zobrazený v percentách z určenej sumy, alebo v absolútnych hodnotách. V prípade percent len vy viete, čo dané zobrazené čísla vlastne znamenajú, pri absolútnych sú sumy zostatkov zobrazené v eurách. Ak však chcete, aby boli tieto informácie „chránené“, môžete ich z obrazovky pred prihlásením schovať. Nakoľko mobilné bankovníctvo ľudia na Slovensku najčastejšie používajú práve na kontrolu zostatku na účte, túto funkciu oceňujeme. Telefón máme navyše chránený odtlačkom prsta alebo PIN kódom, takže k aplikácii sa dostaneme iba my.
Bez prihlásenia môžete takisto pristupovať k mape, ktorá zobrazuje bankomaty a klientské pobočky okolo vás. K dispozícii sú aj novinky a ponuky z banky. Kurz mien, kalkulačky a ďalšie extra položky mBank neponúka a ani nám nechýbali. Snáď aktuálny kurzový lístok by sa niekedy na cestách zišiel.
Prihlásení používatelia majú priamy prístup k osobnému účtu a posledným transakciám. Históriu môžete filtrovať podľa času alebo podľa účtu, resp. karty. Veľmi ľahko sa v histórii dá aj hľadať, stačí zadať prvé písmená hľadanej frázy. Takisto je možné opravovať kategórie pri jednotlivých platbách alebo si vytlačiť potvrdenku o konkrétnej transakcii. Aplikácia neumožňuje robiť podobné rozbory vášho účtu tak, ako je to v internetovom bankovníctve mBank, avšak túto funkciu sme ani pri mobilnej aplikácii neočakávali. V prvom rade potrebujeme mať prehľad a je fajn, že v aplikácii môžeme priradiť správnu kategóriu položkám, ak to zabudovaný algoritmus náhodou určí nesprávne.
Aplikácia takisto zobrazuje plánované operácie a umožňuje zadať platbu. Chválime, že tento proces je naozaj jednoduchý a využíva výhody internetového bankovníctva. mBank šikovne buduje zoznam bankových kontaktov a ten je možné využiť v aplikácii.
Alternatívne môžete poslať platbu na konkrétne telefónne číslo. V tomto prípade aplikácia využíva zoznam kontaktov v telefóne. Je to šikovné a rýchle. Naša pripomienka smeruje ku kontaktom, ktorých telefóne čísla nemáte uložené s predvoľbou štátu (napr. +421). Tieto čísla sa do aplikácie neskopírujú a treba ich vyplniť ručne. Samozrejme, je možné vytvoriť nového príjemcu a priamo zadefinovať číslo účtu. Podľa našich informácií počas júla príde aktualizácia aplikácie, ktorá umožní realizovať platbu naskenovaním QR kódu, resp. čiarového kódu. To veľmi oceňujeme. V pláne na tento rok je tiež verzia pre operačný systém Windows Mobile.
Z praktického hľadiska nás potešila sekcia venovaná platobným kartám. Môžete si skontrolovať blokovania, limity (tie však pomocou aplikácie nezmeníte), zoznam operácií a kartu v prípade potreby zablokovať. Je fajn, že všetky tieto možnosti sú hneď poruke. Stačí vybrať položku Karty z bočného panelu a všetky úkony vykonáte do dvoch ťuknutí na displej. Aplikácia takisto ponúka prehľad úverov, terminovaných vkladov a investícií.
Aplikácia mBank 2.0 ako celok funguje veľmi dobre. Nové používateľské rozhranie chválime a páči sa nám rýchly prístup k aktuálnemu zostatku účtu a kreditnej karty. A to aj bez nutnosti prihlásenia do aplikácie, stačí prihlásenie do mobilu. Komu by to vadilo, môže túto funkciu vypnúť. Avšak pre nás predstavuje zadávanie PIN kódu iba kvôli kontrole zostatku zbytočný úkon naviac. V ďalšej verzii by sme si priali aj rýchle skopírovanie čísla účtu.
VÚB – najväčší pokrok vpred
Mobilná aplikácia VÚB sa za posledné obdobie najviac vylepšila. Niet ani divu, podľa štatistík VÚB výrazne rastie počet jej používateľov, ktorí pristupujú k svojim peniazom cez mobilnú aplikáciu. Používateľská báza sa medziročne zdvojnásobila. Klienti VÚB poslali cez mobil banking 100 000 platieb v celkovej výške 24 000 000 eur. Priemerná výška platby cez mobil banking je 260 eur, pri internetbankingu je to takmer trojnásobok (údaj platný k máju 2015). Typický používateľ mobil bankingu je muž vo veku do 35 rokov z väčšieho mesta, ktorý používa smartfón s operačným systémom Android. Pripomeňme, že VÚB používa Viamo na platbu prostredníctvom mobilného čísla a existuje aj špeciálna aplikácia na vyhľadanie bankomatov ATM Locator.
Hlavné vylepšenia mobilnej aplikácie spočívajú v celkovom redizajne, pridaní možnosti online predaja úverov či rozšírenej obsluhe debetných kariet. My si najviac pochvaľujeme zavedenie mobilného PIN kódu, ako bezpečnostného prvku na autorizáciu platieb.
Mobilná aplikácia VÚB sa farebne aj dizajnovo podobá na internetové bankovníctvo. Existuje pre iOS, Android aj Windows Phone, aplikácia je prehľadná a jednoduchá. Na jej aktiváciu potrebujete údaje z internetbankingu a smartfón s internetom. Ďalej je to klasické prepisovanie kódu z SMS a voľba PIN. Aktivácia sa dá realizovať aj pomocou QR kódu.
Bez prihlásenia sa viete dostať k aplikácii na zobrazenie bankomatov, prípadne si pomôcť, ak ste zabudli PIN. Po prihlásení sa dostanete k zostatku na účtoch – toto chcú klienti v mobilnej aplikácii najčastejšie. Po rozkliknutí konkrétneho účtu máte potom k dispozícii voľby ako prevod, pohyby na účte, zobrazenie zadefinovaných partnerov a detail účtu aj s grafickým zobrazením výšky finančných prostriedkov na účte v čase. Hlavné menu je zobrazené na ľavej strane: Domov, platby, účty, karty, úvery, investície, výber nového produktu, zobrazenie správ a nastavenia. Oceňujeme aj informáciu o dobe posledného prihlásenia. V nastaveniach sme ocenili, že vidíte, na akých zariadeniach a kedy ste si aplikáciu spárovali a tiež je tu možnosť prispôsobiť si hlavnú stránku.
Pri platbe môžete IBAN, resp. BBAN kód zadať ručne, resp. vybrať z vopred definovaných partnerov. Čítanie QR kódu nechýba, ale zato chýba čítanie čiarového kódu. V časti účty vidíte okrem bežných účtov aj sporiace účty, termínované účty či garantované vklady.
Výborná je položka rozdelená na vaše debetné a kreditné karty, a ak sa vás v zahraničí budú pýtať, akú to kartu vlastne máte, tu si to môžete overiť. Rozkliknutím údajov o karte vidíte pohyby realizované cez kartu, vidíte detail, ako je napr. denný limit a je tu aj možnosť krátkodobej deaktivácie kariet. To je výborná funkcia – ak niekam kartu založíte, ale máte pocit, že ju ešte nájdete, dá sa prechodne zablokovať. Je to síce spoplatená operácia, ale máte istotu, že sa vám cez zabudnutú kartu určite nič netratí a po jej nájdení nemusíte vystavovať ďalšiu kartu.
Najviac sa nám však páčila funkcia mobilného PIN kódu, ktorá súvisí s internetbankingom. Vo VÚB to funguje tak, že pri platbách nad istú hranicu potrebujete zadať autorizačný kód. To je najčastejšie kód zaslaný cez SMS, alebo menej používaný Token či mobilný Token. Teraz je tu na to oveľa jednoduchší mobilný PIN. Na mobilnom telefóne sa vám potom zobrazí notifikácia o tom, že platba čaká na autorizáciu a vy ju povolíte tým PIN kódom, ktorý používate aj pri prihlásení do mobilnej aplikácie. Odkedy sme objavili túto možnosť, inú už ani nepoužívame. Na záver už len konštatovanie – vývojári tejto aplikácie postupovali naozaj zodpovedne – neurobíte z nej kópie obrazovky bežným spôsobom, ide totiž o obrázok chránený technológiou DRM.
Vyhodnotenie
Všetky testované mobilné aplikácie sú niečím zaujímavé a je veľmi dobre, že banky na Slovensku na to dávajú dôraz. S mobilným bankovníctvom máte naozaj banku vo svojom mobile, dokážete sa vysporiadať s IBAN kódom a máte ihneď prehľad o vašich financiách. V budúcom vydaní v tomto teste pokračujeme.
Na článku sa autorky podieľal Roman Kadlec.