Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

  • Zdieľané elektrokolobežky sa stávajú bežnou súčasťou veľkých miest.
  • Tento šikovný dopravný prostriedok sa teší obľube pre nenáročnosť používania a možnosť rýchlo a pohodlne doraziť do cieľa. Stačí si požičať kdekoľvek zaparkovanú elektrokolobežku a pomocou aplikácie ju zapnúť a jazdiť.

Pre tých, ktorí dôverujú, ale preverujú a aj vo svete zdieľanej dopravy vyhľadávajú odpovede na všetky svoje otázky, sme požiadali špecialistu o odpovede na túto tému. Ako využívať zdieľaný spôsob dopravy v meste čo najefektívnejšie a čo od kolobežiek očakávať?

Na otázky odpovedal Mike Cesnak, manažér pre Bratislavu zo spoločnosti TIER, ktorá má sídlo v Berlíne. Do Bratislavy priniesla ekologické e-kolobežky, ktoré nájdete v centre, ale aj širšom centre Bratislavy.

Sú e-kolobežky dostatočne bezpečné?

Zdieľané elektrokolobežky sú veľmi využívané ako dopravný prostriedok slúžiaci na cestu do mesta, prípadne na presúvanie sa na kratšie vzdialenosti. Veľkou výhodou je, že sú udržiavané a kontrolované službou, ktorá sa o kolobežky stará. Okrem toho má každý užívateľ istotu, že jeho kolobežka bude nabitá a v dobrom stave.

Čo sa týka bezpečnosti, e-kolobežky sú konštruované tak, aby zvládli časté používanie. Treba si všímať stav požičiavanej kolobežky (či vyzerá dobre, nie je poškodená a podobne) ale aj to, či ide o typ, ktorý má bezpečnostné prvky ako kvalitné svetlá, odrazky na bočných stranách, veľké kolesá a kvalitné brzdy, či dostatočne širokú nášľapnú plochu ale aj príjemný doplnok v podobe držiaka na telefón s nabíjačkou. Ak je možné porovnať konkurenčné typy e-kolobežiek, odporúčame voliť také, ktoré spomínané bezpečnostné prvky obsahujú. V centre Bratislavy je rýchlosť e-kolobežiek TIER obmedzovaná. Jednoducho nedovolí jazdiť príliš rýchlo z dôvodu, aby vodič neohrozil seba ani chodcov, ktorým sa bude musieť vyhýbať.

Ďalším pravidlom pre zvýšenie bezpečnosti je odporúčané nosenie prilby.

Budem vedieť narábať s aplikáciou?

Zdieľané elektrokolobežky fungujú cez aplikáciu, ktorú je možné pohodlne stiahnuť do každého mobilného telefónu. Zadaním svojich údajov sa aplikácia stáva aktívnou a môžete ju začať používať. Pri jej zapnutí vás bude navigovať k najbližším voľným kolobežkám. Prostredníctvom aplikácie je viditeľná celá sieť stanovíšť, na ktorých sú voľné e-kolobežky pripravené na používanie.

Mike Cesnak zo spoločnosti TIER hovorí: “ Vybranú kolobežku ľahko pomocou aplikácie TIER app. aktivujete a môžete začať jazdiť. Ak chcete na jazde ušetriť, je vhodné všímať si kampane sprostredkovateľa”. Do konca septembra aktuálne platí kód NESTOJ, s ktorým na jazde ušetríte. Stačí ho pri odblokovaní e-kolobežky na jazdu zadať.

Ukončenie jazdy a zaparkovanie je taktiež veľmi jednoduché. Aplikácia vás navedie na miesto, kde budete môcť kolobežku bezpečne zaparkovať. Parkovacie miesta pre e-kolobežky TIER sú situované tak, aby kolobežky nezavadzali chodcom, cyklistom ani autám a ich sieť bola vopred dohodnutá a naplánovaná.

Sú jazdy na zdieľaných e-kolobežkách drahé?

Tarify a spoplatnenie služieb si každý sprostredkovateľ nastavuje sám. V zásade však ide o nízke sumy, ktoré sa skladajú z poplatku za aktivovanie e-kolobežky a následne z najazdených minút. TIER má aktivačný poplatok jedno euro a ďalej potom pätnásť centov za každú minútu jazdy. Dostupné sú aj kódy na zľavy počas trvania kampaní. Pre používateľov, ktorí si chcú užiť častejšie jazdy je výhodné vyhľadávať špeciálne balíčky služieb. Takto si s e-kolobežkou zajazdíte ešte lacnejšie a oveľa výhodnejšie.

Nájdem e-kolobežku keď ju budem potrebovať?

Sieť elektrokolobežiek je optimalizovaná tak, aby ich zákazník vždy pohodlne našiel. V miestach so zvýšeným dopytom sa zriaďovatelia snažia umiestňovať viac kusov kolobežiek a stav celej siete je monitorovaný. Zákazník by tak mal pohodlne kolobežku nájsť prostredníctvom aplikácie v mobile ak sa nachádza v zóne, kde službu sprostredkovateľ prevádzkuje.

Sú zdieľané e-kolobežky ekologické?

Elektrokolobežky je potrebné nabíjať a starať sa o to, aby boli v dobrom stave. Nabíjanie riešia prevádzkovatelia zdieľaných e-kolobežiek dvoma spôsobmi. Náročnejší a menej ekologický prístup je zvážať vybité e-kolobežky do servisu na nabíjanie prostredníctvom nákladných áut a druhá, ekologickejšia možnosť je vymieňať vybité batérie za nabité rovno v meste bez nutnosti odvážať celé kolobežky a dovážať ich opäť na stanovisko. TIER e-kolobežky fungujú na báze výmeny batérií rovno na mieste bez nutnosti odvážať kolobežky do servisu a naspäť, čím sú bezkonkurenčne najekologickejšou formou zdieľaných dopravných prostriedkov v Bratislave. Tento prevádzkový model je unikátny vďaka ekologickému fungovaniu a spoločnosť  TIER ním dosiahla v januári 2020 hodnoty, vďaka ktorým sa môže zaradiť medzi klimaticky neutrálnu spoločnosť.

Zaujímavý ekologický krok je aj druhá šanca pre vyradené batérie. TIER spolupracuje s indickou spoločnosťou Nunam, ktorá recykluje vyradené batérie z e-kolobežiek a dáva im tak nové možnosti. Týmto spôsobom sa ďalej využíva ich kapacita v iných zariadeniach.