Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Blíži sa letné dovolenkové obdobie, počas ktorého sa aj napriek určitým obmedzeniam, množstvo Slovákov chystá vycestovať do zahraničia. Dovolenky poznačené koronavírusom nás čakajú druhý rok po sebe, aj keď reštrikcie budú miernejšie ako vlani. V jednotlivých  destináciách sa môžu líšiť, je teda potrebné sledovať aktuálnu situáciu. Bez ohľadu na to, kam sa turisti vyberú, platia všeobecné pravidlá, ktoré je dobré dodržiavať jednak pri bezhotovostných platbách, pri vyberaní peňazí, ale aj v prípade problémov ako sú krádež peňaženky či zneužitie platobnej karty.

Viacerí Slováci už majú aj zarezervované pobyty najmä v prímorských krajinách, mnohí ešte váhajú alebo sa rozhodli počkať, kým nebudú úplne jasné pravidlá, za kých sa bude dať cestovať do tej-ktorej krajiny. Napríklad Grécko či Taliansko už otvorili sezónu, postupne budú pribúdať ďalší. Na čo by však mali Slováci, okrem aktuálnych protipanemických opatrení, myslieť pri plánovaní dovolenky a taktiež už priamo na mieste, ak sa dostanú do problémov?

Okrem kreditnej či debetnej karty, ktoré sú dnes samozrejmosťou, je dobré mať u seba aj menšiu hotovosť. Záleží však na tom, do akej destinácie cestujete, aké služby ste si vopred objednali a aké aktivity máte ešte v pláne.  Pokiaľ ide o all inclusive zájazd, pričom z hotelového komplexu  nevytiahnete päty a aj zmrzlinu alebo drink na pláži máte zahrnuté v cene pobytu, nebudete pravdepodobne potrebovať ani hotovosť ani kartu, s výnimkou nákupu drobností trebárs na letisku.

Pokiaľ však plánuje výlety, požičať si auto, skúter či motorový čln, chcete vyskúšať rôzne zážitkové aktivity alebo máte rezervované len ubytovanie a počítate s tým, že sa budete sami prepravovať a stravovať, popr. nakupovať v supermarkete, budete potrebovať nielen platobnú kartu. Predovšetkým v niektorých požičovniach automobilov prijímajú iba kreditné karty, čo vás môže nemilo prekvapiť, ak budete túto službu dopytovať až priamo na mieste.

Hotovosť nie je v dnešnej dobe už taká nutnosť ako kedysi, niekde s platobnou kartou totiž zaplatíte aj na pláži v stánku za zmrzlinu alebo si kúpite lístok v miestnom autobuse. No pozor. Hlavne na odľahlejších miestach mimo väčších turistických centier, v horách či za nákup na miestnom trhu, platobnou kartou zväčša nezaplatíte. Preto je vhodnú mať aj nejakú hotovosť. „Pokiaľ máte so sebou debetnú aj kreditnú kartu, tak odporúčame vyberať z bankomatov práve kartou debetnou. Niektoré debetné karty ponúkajú výber zdarma po celom svete. Kreditná karta je potom vhodnejšia pre platenie v obchodoch alebo za služby a celkom iste ju oceníte aj v auto požičovni,“ hovorí Miroslav Zborovský, ombudsman klientov spoločnosti Home Credit.

Čo robiť, keď za hranicami prídete o peňaženku alebo vám zneužijú kartu?

Ak vám niekto ukradne peňaženku s dokladmi v zahraničí a prídete tak o hotovosť, platobné karty a doklady tisíce kilometrov od domova, je to síce veľký problém, ale riešiteľný. V prvom rade okamžite kontaktujte svoju banku, prípadne vydavateľa vašej karty so žiadosťou o jej blokáciu. „Blokácia karty sa dá vybaviť rýchlo – buď zatelefonujete na zákaznícku linku vašej finančnej inštitúcie alebo to urobíte prostredníctvom internetbankingu. Základným pravidlom je zbytočne neotáľať a konať čo najrýchlejšie, aby nedošlo k zneužitiu karty. Je dobré si do telefónu uložiť číslo klientskeho centra a mať ho tak kedykoľvek po ruke. Po návrate domov vám vydajú novú kartu,“ radí Miroslav Zborovský z Home Creditu.

V prípade blokácie karty dochádza k zablokovaniu aj digitalizovaných kariet v mobilných peňaženkách, čiže, ak máte nahratú kartu v mobile, zablokuje sa na platenie. Niektoré bankové a nebankové inštitúcie vydávajú virtuálne karty, ktorej dôležitou prednosťou je väčšia bezpečnosť. Virtuálna karta sa nemôže stratiť alebo ju nikto nemôže ukradnúť.  Klient si ju ale môže sám ihneď zablokovať v mobilnej aplikácii, a to aj dočasne, ak má podozrenie, že došlo k zneužitiu, napríklad pri platení online.

Pri strate alebo krádeži nesiete zodpovednosť do nahlásenia straty prevádzkovateľovi. Po tomto nahlásení za ďalšie čerpanie nezodpovedáte. Pokiaľ máte kartu, ktorá má bezkontaktnú funkciu, znamená to, že môžete čerpať prostriedky do určitej výšky bez zadávania PIN-u, tento limit sa môže v jednotlivých krajinách líšiť, popr. niekedy je požadované zadanie PIN-u v prípade akejkoľvek platby. „Ak vám kartu niekto ukradne a urobí s ňou platby, najprv je potrebné ju zablokovať, potom to nahlásiť na polícii a následne podať reklamáciu u prevádzkovateľa. Nastáva preverenie, či nedošlo k prezradeniu PIN-u a ak je potvrdené, že bolo platené bez PIN-u – bezkontaktne, tak vo väčšine prípadov prevádzkovateľ reklamáciu uzná a peniaze klientovi vráti,“ dodáva Miroslav Zborovský, ombudsman klientov spoločnosti Home Credit.

Čo sa týka dokladov, krádež alebo stratu treba urýchlene nahlásiť na najbližšej policajnej stanici. Na veľvyslanectve v danom štáte by vám mali vydať náhradný doklad – teda cestovný preukaz.