Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Mobility&Innovation Production s.r.o.spolu so Strojníckou fakultou STU v Bratislave predstavili 1. unikátny vodíkový midibus v Európe svojho druhu. Slovenský technologický start up Mobility&Innovation Production s.r.o. vznikol spojením technologickej spoločnosti Mobility&Innovation a.s. a investora pána Rudolfa Hrubého, ktorý je spolumajiteľom globálne pôsobiacej antivírusovej firmy Eset a.s.

Predstavenie nového elektrického autobusu

MIP je svetovým lídrom vo vývoji mestských autobusov s bezemisným pohonom využívajúcich ultraľahkú samonosnú kompozitnú konštrukciu karosérie.

Autobus firmy Mobility&Innovation Production s. r. o. v segmente midibusov bol prvým v Európskej únii, ktorý získal Európske typové schválenie začiatkom roka 2022 na vodíkový pohon. Jedná sa o unikátny koncept, keďže karoséria je vyrobená z kompozitných materiálov. Ide o svetový unikát, pretože komponenty vodíkovej sústavy sa nachádzajú v motorovom priestore.

Predstavenie nového elektrického autobusu

Maximálna hmotnosť vodíka, ktorá sa zmestí do nádrží je 10,5 kg pri tlaku 350 barov, čo je postačujúce na minimálny dojazd 350km na vodík vďaka vysoko-efektívnemu palivovému článku s maximálnym výkonom 30 kW. Dojazd je možné zvýšiť na ďalších 100 km, vďaka batériovým systémom.

 Autobus bol v súčasnosti nasadený do skúšobnej prevádzky. Počas testovania sa nám podarilo overiť unikátnu spotrebu autobusu. Bol testovaný v náročných podmienkach. Prezentácie midibusu sa zúčastnil minister dopravy SR Ing. Andrej Doležal a jeho unikátne vlastnosti si prišiel pozrieť aj štátny tajomník Ministerstva hospodárstva SR Ing. Peter Švec.

„Som hrdý na to že na Slovensku bol vyvinutý a vyrobený prvý homologizovaný vodíkový midibus  v Európe. Verím tomu, že dielo našej spoločnosti bude svojimi rekordnými parametrami inšpirovať slovenskú a medzinárodnú dopravu na využitie vodíkových midibusov, “ skonštatoval generálny riaditeľ spoločnosti MIP János Onódi.

„Hybridný pohon a modulová karoséria, to sú dva základné atribúty prvého homologizovaného midibusu, ktoré ho radia do kategórie výnimočných. Midibus môže na svoj pohyb využívať jednak elektrinu uloženú v akumulátore, alebo si ju vyrába počas prevádzky. Naša fakulta priložila ruku k dielu pri vývoji samonosnej kompozitnej karosérie. Variabilné usporiadanie jednotlivých modulov lepením umožňuje vytvárať modifikácie karosérie podľa konkrétnych požiadaviek zákazníka, garantuje jej nízku hmotnosť a v konečnom dôsledku aj nízku spotrebu midibusu,“ upresnil dekan Strojníckej fakulty STU v Bratislave profesor Ľubomír Šooš.

Strojnícka fakulta STU v Bratislave sa za skoro 80 rokov vypracovala na špičkovú a rešpektovanú vedecko-výskumnú inštitúciu doma aj v zahraničí. Aj počas Dňa otvorených dverí pedagógovia a študenti ukázali žiakom stredných škôl, že môžu študovať moderné technológie na škole s tradíciou. Záujem dozvedieť sa viac o SjF STU a vodíkovom midibuse mali žiaci z gymnázií a odborných stredných škôl z celého Slovenska. Mali možnosť vidieť nielen vodíkový midibus, ale aj iné moderné technológie a inovatívne projekty, ktorých súčasťou sa môžu stať aj oni počas svojho štúdia.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.