Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Už viac ako rok pôsobia na Slovensku online trhoviská.

Kým v zahraničí predstavujú marketplaces bežnú súčasť online nakupovania, na Slovensku a v Českej republike sa presadzujú ťažšie. Lokálne a etablované e-shopy majú na našich trhoch silnú pozíciu, podporovanú priamou komunikáciu so zákazníkmi. Mnohí lokálni obchodníci dokonca vidia v príchode zahraničných gigantov príležitosť pre rast a diverzifikáciu predaja.

V západnej Európe dominujú elektronickému obchodu online trhoviská. V Nemecku a Taliansku mali už v januári 2024 podiel na obchodných transakciách až 44 %. V susednom Poľsku tiež dominuje platforma Allegro, ktorej trhový podiel sa pohybuje v rozpätí 40 – 50 %. Na Slovensku je podľa odborníka na e-commerce situácia iná, keďže dominantné postavenie si tu dlhodobo udržuje Alza, ktorá sa už síce na marketplace transformovala, no na rozdiel od Allegra, sa vyvinula z e-shopu.

„Hlavný rozdiel je v prístupe podnikateľov. Keď sa poľský obchodník rozhodne začať predávať na internete, zamieri rovno na Allegro. Na Slovensku a v Českej republike si však založí vlastný e-shop. Tento zvyk sa online trhoviská uplynulý rok pokúšali narušiť masívnymi kampaňami. Razantný vstup zaznamenali Allegro aj Temu, no obe si dodnes hľadajú miesto na trhu, podobne ako napríklad Kaufland či turecký Trendyol,“ opisuje Michal Benatzky zo spoločnosti Upgates, ktorá vytvára platformu pre e-shopy.

Online trhoviská môžu pomôcť slovenským e-shopom pri zahraničnej expanzii

Online trhoviská ponúkajú zákazníkom širší sortiment, často za nižšie ceny. Táto cenovo orientovaná politika a ceny často hraničiace s dumpingom spôsobujú menším a lokálnym obchodníkom problémy. „Veľkí, medzinárodní hráči síce vytvárajú úspory z rozsahu, vďaka čomu môžu ponúkať tovary za ceny pod hranicou rentability miestnych predajcov, no pre lokálny e-commerce to môže byť príležitosť,“ myslí si marketér Michal Benatzky. Platformy ako Allegro či Kaufland podľa neho umožňujú lacno a jednoducho otestovať zahraničnú expanziu. Lokálni obchodníci môžu na základe skúseností medzinárodných gigantov identifikovať perspektívne trhy a produkty ešte pred spustením vlastného e-shopu.

Skúsenosti zákazníkov

Jedným z problémov, s ktorými online trhoviská na Slovensku a v Českej republike bojujú je individuálny prístup, na ktorý sú naši zákazníci zvyknutí. „Zákazníci často upozorňujú na pomalú zákaznícku podporu a komplikované riešenie reklamácií. Príkladom je platforma Vinted, ktorá dokonca čelí rastúcemu počtu sťažností na proces riešenia zákazníckych problémov. Častým problémom býva aj jazyková bariéra, keď zahraniční predajcovia nekomunikujú po slovensky, čo môže spôsobiť nedorozumenia a spomaliť dodanie tovaru,“ konštatuje Benatzky.

Polovica obchodníkov vidí hrozbu, druhá nie

Spoločnosť Upgates zaujímalo, ako online trhoviská vnímajú slovenskí a českí obchodníci. Z ich nedávneho kvalitatívneho prieskumu vyplynulo, že majitelia e-shopov na Slovensku a v Českej republike sú voči marketplace platformám obozretní. „Približne polovica lokálnych obchodníkov vidí v online trhoviskách potenciálnu hrozbu, predovšetkým kvôli tlaku na znižovanie cien. Pozitívne je, že druhá polovica predajcov sa neobáva, pretože s medzinárodnými gigantmi nezdieľajú cieľovú skupinu,“ konštatuje Michal Benatzky, ktorý už pri vstupe online trhovísk na trh upozorňoval, že kľúčom k prežitiu lokálnych e-shopov je špecifický sortiment.

Zaujímavosťou, ktorá z prieskumu spoločnosti Upgates vyplynula je skutočnosť, že majitelia e-shopov sú pomerne zásadoví aj v súkromnom života. Iba tretina z nich priznala, že nakupuje na online trhoviskách, no má ísť skôr o príležitostné nákupy. Určitú výnimku má predstavovať Alza, ktorú slovenskí obchodníci vnímajú ako dôveryhodné trhovisko.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.