Nové súpravy budú nasadené na vysoko frekventované trate západného Slovenska
Šesťvozňové poschodové jednotky s kapacitou 611 miest na sedenie budú dlhé 160 metrov a jazdiť rýchlosťou 160 km/h.
Snahou Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) je aj naďalej modernizovať a obmieňať zastaraný vozidlový park a prinášať cestujúcim čo najkvalitnejšie služby na úrovni 21. storočia. Tentokrát sa národný dopravca zameral na zlepšenie dopravnej obslužnosti na území Bratislavského, Nitrianskeho, Trnavského, Trenčianskeho a Žilinského kraja (za istých okolností i Banskobystrického kraja).
Dnes sme preto za účasti predstavenstva ZSSK a zástupcov dodávateľa jednotiek Stadler Polska podpísali zmluvu na dodávku 4 kusov nových elektrických poschodových jednotiek (EPJ), ktoré výrazne prispejú k skvalitneniu ponuky služieb železničnej osobnej dopravy. Jednotky budú prevádzkované na vysoko frekventovaných tratiach, a to Bratislava – Žilina (trať č. 120), Bratislava – Nové Zámky (trať č. 130) a Bratislava – Kúty (trať č. 110).
Z dôvodu naplnenia potrieb riadenia prevádzky, obratovania a údržby EJ budú nasadzované aj na úseky Kúty – Břeclav (CZ, trať č. 110) a Trnava – Galanta (trať č. 133). Taktiež v prípade nepripravenosti trate č. 120 železničného uzla Žilina (do doby ukončenia rekonštrukcie železničného uzla Žilina – elektrického napájania trolejového vedenia trate č. 120 striedavým napätím 25 kV/50 Hz) budú jednotky jazdiť aj v úseku Palárikovo – Zvolen – Banská Bystrica (trať č. 150 + 170).
„Moderné elektrické jednotky sú pre regionálnu dopravu vyťažených ťahov západného Slovenska a pre udržanie komfortu našich cestujúcich skutočne kľúčové. Posilnením železničnej dopravy o ďalšie štyri moderné poschodové jednotky sa snažíme reagovať na preplnené cesty a ľuďom poskytujeme možnosť cestovať rýchlo, bezpečne a ekologicky. Sme presvedčení, že jednotky úspešného uchádzača budú kvalitné a budú spoľahlivo fungovať,“ uviedol Roman Koreň, predseda predstavenstva ZSSK.
Základná charakteristika nových jednotiek typu KISS E.MU6:
- jednotky majú poschodové prevedenie,
- dosahujú rýchlosť 160 km/h,
- každý vozeň má nízkopodlažné obojstranné nástupné priestory s výškou nástupnej hrany 550 – 600 mm nad temenom koľaje a pomocný výsuvný/výklopný schodík vo výške 200 – 280 mm pre umožnenie nástupu z nižších nástupíšť,
- disponujú moderným informačným systémom:
- akustický systém (vonkajší/vnútorný)
- vizuálny systém (čelné, bočné a interiérové panely)
- Wi-Fi
- kamerový systém
- systém počítania cestujúcich,
- sú prispôsobené pre prepravu imobilných cestujúcich, teda pre osoby so zdravotným postihnutím a osoby so zníženou pohyblivosťou, zohľadnením technických špecifikácií interoperability (ďalej TSI PRM) – nástup do EJ, miesto pre doprovod, WC bunka – a taktiež disponujú prebaľovacím pultom pre kojencov. Všetky WC bunky (1x TSI PRM + 3x štandardné) sú s uzatvoreným systémom a vybavené protimrazovou ochranou. Nástup pre imobilných cestujúcich je možný aj cez sklápaciu rampu z nástupíšť výšky 250 – 500 mm nad temenom koľaje,
- sú klimatizované s priestorovým chladením/ohrevom (ohrev aj podlahový),
- umožňujú prepravu minimálne 15 ks bicyklov (kombinácia držiakov a napínacích pásov),
- majú kapacitu 611 miest na sedenie (z toho 30 miest v 1. triede a 552 miest v 2. triede),
- možnosť viacčlenného riadenia minimálne dvoch EJ.
Súčasťou dodávky bude aj certifikované školenie rušňovodičov inštruktorov a zástupcov údržby a dodanie dokumentácie pre obsluhu a údržbu EJ.
Cena za dodanie 4 ks EPJ je 76 950 000 eur, za jeden kus 19 237 500 eur.
Financovanie projektu
SPOLU | 76 950 000,00 |
Výška NFP (Kohézny fond + ŠR SR) | 74 987 775,00 |
Spolufinancovanie ZSSK | 1 962 225,00 |
Zrealizované a plánované (už podpísané) investície do vozidlového parku od roku 2016:
25 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) à projekt EÚ
- celkový objem: 160 miliónov eur
- dodané: 2020 – 2021
- nasadzovanie: regionálna doprava (Žilinský a Trenčiansky kraj)
21 ks dieselmotorových jednotiek (ucelený vlak) à projekt EÚ
- celkový objem: 77 miliónov eur
- dodané: 2019 – 2021
- nasadenie: regionálna doprava (Banskobystrický, Žilinský a Trenčiansky kraj, Prešovský kraj)
5 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) a 1 multifunkčný rušeň à projekt EÚ + vlastné zdroje
- celkový objem: 38,8 milióna eur
- predpokladané dodanie: január 2021 – december 2021 (2 ks sú už v prevádzke od 13. 12. 2021)
- nasadzovanie: regionálna doprava (tatranské elektrické železnice a ozubnicová železnica)
35 ks nových osobných vozňov série Ampz (7 ks) a série Bmpz (28 ks) à vlastné zdroje
- celkový objem: 66,8 milióna eur
- dodané: 2018 – 2021
- nasadenie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)
51 ks modernizovaných osobných vozňov série Bmz à vlastné zdroje
- celkový objem: 37,8 milióna eur
- dodané: 2018 – 2021
- nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)
37 ks renovovaných diaľkových vozňov série Apeer (11 ks) a série Bpeer (26 ks) à vlastné zdroje
- celkový objem: 3,9 milióna eur
- dodané: 2016 – 2020
- nasadené: diaľková doprava (Budapešť – Košice; Ostrava – Žilina – Banská Bystrica; Praha – Žilina; Bratislava – Zvolen – Košice; Bratislava – Žilina – Košice)
35 ks modernizovaných osobných vozňov radu Bdt
- celkový objem: 37,8 milióna eur
- predpokladaná oblasť nasadenia: Košický a Prešovský kraj (Košice – Liptovský Mikuláš, Košice – Čierna nad Tisou, Košice – Čaňa, Košice – Lipany – Plaveč)
- podpis zmluvy: 15. 1. 2021
- prvý dodaný vozeň: predpokladáme 3/2022
- predpokladané ukončenie realizácie projektu: 9/2023
17 ks nových osobných vozňov (klimatizované vozne druhej triedy s možnosťou prepravy bicyklov pre regionálnu dopravu)
- celkový objem 32,98 milióna eur
- predpokladaná oblasť nasadenia: Košický a Prešovský kraj (Košice – Liptovský Mikuláš, Košice – Čierna nad Tisou, Košice – Čaňa, Košice – Lipany – Plaveč)
- podpis zmluvy: 15. 1. 2021, dodatok č. 1 zverejnený 26. 2. 2021
- predpokladané dodanie prvých vozňov: 8/2022
- predpokladané ukončenie realizácie projektu: 9/2023
15 ks modernizovaných elektrických jednotiek 425 – celkový objem 3,495 milióna eur
- oblasť nasadenia: Vysoké Tatry
- podpis ZoD: 4. 10. 2021, účinná od 5. 10. 2021
- predpokladané ukončenie realizácie projektu: 11/2023
15 ks dieselmotorových jednotiek (Modernizácia vozového parku ŽKV v rámci OPII – 6. časť) – prebieha kontrola dokumentácie VO na ÚVO. Zároveň tak v súčasnosti prebieha aktualizácia štúdie uskutočniteľnosti a CBA analýzy na základe pripomienok zo strany ÚHP
- predpokladaná hodnota zákazky: 67 250 000 eur
- predpokladaná oblasť nasadenia: Prešovský a Košický kraj
- predpokladaný podpis zmluvy: 12/2021
- predpokladané ukončenie realizácie projektu: 11/2023
9 ks elektrických jednotiek à projekt EÚ + vlastné zdroje
- hodnota zákazky: 76 284 000 eur
- oblasť nasadenia: Košický a Prešovský kraj (Košice – Lipany – Plaveč, Košice – Trebišov, resp. po elektrifikácii až po Humenné, Košice – Michaľany – Čierna nad Tisou)
- podpis zmluvy: 9. 9. 2021
- predpokladané ukončenie realizácie projektu: 11/2023
4 ks elektrických jednotiek pre regionálnu dopravu (Modernizácia vozového parku ŽKV v rámci OPII – 7. časť)
- hodnota zákazky: 76 950 000 eur
- oblasť nasadenia: Nové Zámky, Bratislava, Žilina (Bratislava – Žilina, Bratislava – Nové Zámky, Bratislava – Kúty, Kúty – Břeclav, Trnava – Galanta, dočasne Palárikovo – Zvolen – Banská Bystrica)
- podpis zmluvy: 16. 12. 2021
- predpokladané ukončenie realizácie projektu: 11/2023
30 ks modernizovaných osobných vozňov Bdtmee (Modernizácia vozového parku ŽKV v rámci OPII – 8. časť) – prebieha vyhodnocovanie doručených ponúk od uchádzačov, následne bude dokumentácia z VO predložená na výkon kontroly na ÚVO
- predpokladaná hodnota zákazky: 32 400 400 eur
- predpokladaná oblasť nasadenia: Zvolen – Košice, Brezno (južná trasa)
- predpokladaný podpis zmluvy: 12/2021
- predpokladané ukončenie realizácie projektu: 11/2023