Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Pri dlhých cestách s rodinou i pri každodennom jazdení do práce a domov v dopravných zápchach veľkých miest je automobil preferovaným miestom na počúvanie hudby. Súčasne je však jedným z najkomplikovanejších miest na vytvorenie kvalitného zvuku. Pred konštruktérmi stojí problém, ako dosiahnuť, aby kabína posádky pôsobila ako skutočná koncertná sála. Tu je zoznam hlavných aspektov tejto oblasti konštrukcie automobilu:

-Od počiatočnej fázy vývoja: Na rozdiel od obdobia pred niekoľkými desaťročiami je tím infotainmentu SEAT zapojený do prác hneď, ako sa začína vývoj nového modelu. „Našim cieľom je usporiadať komponenty ozvučovacieho systému tak, aby sme dosiahli najlepší možný zvuk,“ vysvetľuje José Luis Álvarez, inžinier oddelenia infotainmentu.

-Až do 10 strategicky umiestnených reproduktorov: Umiestnenie a orientácia reproduktorov je jedným z najdôležitejších aspektov, ktoré musia zvážiť zvukoví inžinieri. Podľa modelu môže byť v kabíne namontovaných 6 až 10 reproduktorov, prenášajúcich vysoké, stredné a hlboké tóny. Pri konštrukcii karosérie musí byť zohľadnená ich definitívna poloha, rovnako ako aj bezpečnostné aspekty. „No aj vyhotovenie krycích mriežok a samozrejme, aj usporiadanie kabíny posádky ovplyvňujú kvalitu,“ dodáva Adrián Mateo, inžinier SEAT pre oblasť ozvučovacích systémov.

-Najtichšia miestnosť: Bezdozvuková komora je miestnosť, ktorá vďaka svojej špeciálnej konštrukcii s veľkým množstvom tlmiaceho materiálu absorbuje všetky zvukové vlny. V nej sa testuje kvalita automobilových reproduktorov. Ďalšie testy sa robia v elektronickom laboratóriu, kde sa overujú zdroje audiosignálu a zosilňovače. To sú iba dva z množstva testov, realizovaných na ozvučovacom systéme aby nijaké vonkajšie podmienky ako prach, vlhkosť vzduchu alebo vibrácie neovplyvňovali kvalitu.

-Efekt pódia: „Chceme napríklad, aby sa všetci pasažieri cítili akoby boli na živom koncerte,“ zdôrazňuje José Luis. Hoci nie sú všetky reproduktory umiestnené v prednej časti vozidla, jeho úlohou je vytvoriť tento efekt. Na to sa využívajú techniky a funkcie, používané v koncertných sálach a nahrávacích štúdiách. Jednou z nich je ekvalizácia – precízna optimalizácia basov, stredov a výšok aby nedochádzalo k skresleniu. Tieto testy sa robia s rozličnými zdrojmi audiosignálu: napríklad rozhlasové vysielanie, záznam mp3 alebo hudobný záznam z mobilného telefónu. Pri tom sa využívajú rozličné hudobné žánre, siahajúce od hip-hopu a džezu po inštrumentálne a vokálne skladby aby bola za každých okolností zaručená najvyššia možná kvalita zvuku.

-Finálne doladenie na ceste: Ten istý druh testov sa robí v automobile jazdiacom v bežnej premávke aby ani motor a ďalšie zdroje hluku neovplyvňovali kvalitu reprodukovaného zvuku. Na to konštruktéri robia finálne vyladenie sediac za volantom a opätovne ekvalizujú zvuk šíriaci sa z reproduktorov. „Našim hlavným cieľom je dosiahnuť čo najprirodzenejší zvuk,“ rekapituluje Adrián Mateo.

Značky: