Porota International Truck of the Year (IToY) udeľuje prestížne ocenenie plnoelektrickým nákladným motorovým vozidlám od značky Mercedes-Benz, čím tiež oceňuje ich komplexný prístup k e-mobilite.
- Akumulátorové elektrické vozidlo eActros určené na mestskú distribúciu bolo predstavené v roku 2018 a odvtedy je úspešne intenzívne testované zákazníkmi – sériová výroba je naplánovaná na rok 2021
- Koncept s palivovými článkami, nákladné motorové vozidlo GenH2 na náročnú diaľkovú prepravu, oslávil svoju svetovú premiéru v septembri 2020 – testovanie zákazníkmi je naplánované na rok 2023 a so sériovou výrobou sa počíta v druhej polovicu tohto desaťročia
- Martin Daum, člen predstavenstva spoločnosti Daimler AG a predseda predstavenstva spoločnosti Daimler Truck AG: „Sme poctení a hrdí na to, že renomovaná porota Truck of the Year udelila našim nákladným motorovým vozidlám eActros a GenH2 svoje prestížne ocenenie „2021 Truck Innovation Award“. Je to dôrazné potvrdenie toho, že sme na správnej ceste pokiaľ ide o našu stratégiu, v rámci ktorej sa jasne zameriavame na skutočne lokálne CO2 neutrálne technológie: energiu z akumulátorov a palivové články na báze vodíka. Vďaka tejto kombinácii môžeme našim zákazníkom ponúknuť tie najlepšie možnosti pri výbere vozidla v závislosti od využitia. S nákladným motorovým vozidlom eActros sme v posledných rokoch preukázali, že lokálne CO2 neutrálna mestská distribúcia je možná už dnes. S naším nákladným motorovým vozidlom GenH2 sme zároveň predstavili svoju špecifickú koncepciu ťažkých nákladných vozidiel s palivovými článkami vhodnými na flexibilnú a náročnú diaľkovú prepravu.“
Stuttgart – Najinovatívnejšie nákladné motorové vozidlá elektrickej budúcnosti nesú trojcípu hviezdu – tak znie verdikt renomovanej poroty International Truck of the Year (IToY), ktorá udelila svoje prestížne ocenenie „2021 Truck Innovation Award“ dvom plnoelektrickým nákladným motorovým vozidlám značky Mercedes-Benz: akumulátorovému elektrickému vozidlu eActros a konceptu s palivovými článkami Mercedes-Benz GenH2. Porota IToY pozostávajúca z 25 redaktorov a skúsených novinárov v oblasti úžitkových vozidiel zastupujúca hlavné medzinárodné magazíny o nákladných motorových vozidlách vyzdvihla najmä komplexný prístup k e-mobilite založený na jasnej a dlhodobej stratégii. Ocenenie bolo digitálne odovzdané Martinovi Daumovi, predsedovi predstavenstva spoločnosti Daimler Truck AG a členovi predstavenstva Daimler AG, a Svenovi Ennerstovi, členovi predstavenstva spoločnosti Daimler Truck AG zodpovednému za vývoj, obstarávanie a región Číny.
Divízia Daimler Trucks bola prvým výrobcom na svete, ktorý v roku 2016 predstavil elektrické ťažké nákladné motorové vozidlo s koncepciou pre mestskú distribúciu. V roku 2018 oslávil svoju premiéru prototyp vozidla eActros a v tom istom roku začali intenzívne testovania zákazníkmi. Sériová podoba vozidla eActros naplánovaná na rok 2021 bude mať dojazd výrazne presahujúci 200 kilometrov. V septembri 2020 predstavila divízia Daimler Trucks vozidlo Mercedes-Benz GenH2, koncept nákladného motorového vozidla s palivovými článkami a dojazdom až 1 000 kilometrov a viac v prípade sériovej verzie pre náročnú diaľkovú prepravu. Testovania zákazníkmi sú naplánované na rok 2023 a spustenie sériovej výroby je naplánované na druhú polovicu tohto desaťročia.
Martin Daum: „Sme poctení a hrdí na to, že renomovaná porota Truck of the Year udelila svoje prestížne ocenenie „2021 Truck Innovation Award“ našim nákladným motorovým vozidlám eActros a GenH2. Je to dôrazné potvrdenie toho, že sme na správnej ceste pokiaľ ide o našu stratégiu, v rámci ktorej sa jasne zameriavame na skutočne lokálne CO2 neutrálne technológie: energiu z akumulátorov a palivové články na báze vodíka. Vďaka tejto kombinácii môžeme našim zákazníkom ponúknuť tie najlepšie možnosti pri výbere vozidla v závislosti od využitia. S nákladným motorovým vozidlom eActros sme v posledných rokoch preukázali, že lokálne CO2 neutrálna mestská distribúcia je možná už dnes. S naším nákladným motorovým vozidlom GenH2 sme zároveň predstavili svoju špecifickú koncepciu ťažkých nákladných vozidiel s palivovými článkami vhodnými na flexibilnú a náročnú diaľkovú prepravu.“
V septembri tohto roka divízia Daimler Trucks zároveň prestavila svoju technologickú stratégiu na elektrifikáciu svojich vozidiel od mestskej distribúcie až po medzinárodnú diaľkovú prepravu, čím znova potvrdila svoj záväzok k cieľom Parížskej dohody o zmene klímy. V rámci tohto komplexného prístupu predstavila divízia Daimler Trucks po prvýkrát svoju novú celosvetovú architektúru modulárnej platformy, takzvanú ePowertrain, ktorú okrem iného tiež mimoriadne ocenila porota.
Mercedes-Benz eActros: lokálne CO2 neutrálna alternatíva pre mestskú distribučnú prepravu
Zistenia z testovaní zákazníkmi vozidla Mercedes-Benz eActros prúdili do ďalšieho vývoja prototypu, ktorý smeroval k sériovému vozidlu. Doteraz preukázali, že čisto akumulátorový elektrický eActros je mimoriadne vhodný na trvalo udržateľnú ťažkú distribučnú prepravu. Z hľadiska dostupnosti a výkonu vôbec nezaostáva za konvenčným dieselovým nákladným motorovým vozidlom. V sériovej podobe však bude eActros v istých bodoch, ako dojazd, sila pohonu a bezpečnosť, výrazne lepší ako súčasný prototyp. Sériová podoba vozidla eActros bude na jednej úrovni s konvenčným vozidlom Actros aj pokiaľ ide o užitočné zaťaženie. eActros bude uvedený ako nákladné motorové vozidlo s dvoma a troma nápravami. Divízia Daimler Trucks implementuje vozidlo do holistického ekosystému, ktorý zahŕňa poradenské služby pre elektrickú mobilitu, ako je analýza trás, kontrola možných dotácií, podpora integrácie prevádzkového autoparku a vývoj vhodných riešení nabíjacej infraštruktúry.
V roku 2020 divízia Daimler Trucks predbežne predstavila aj akumulátorové elektrické nákladné motorové vozidlo na dlhé vzdialenosti, Mercedes-Benz eActros LongHaul, ktoré je navrhnuté tak, aby energeticky efektívnym spôsobom pokrylo pravidelné cesty po plánovaných trasách. Podľa plánov divízie Daimler Trucks bude model eActros LongHaul pripravený na sériovú výrobu v roku 2024. Na jedno nabitie prejde zhruba 500 kilometrov.
Mercedes-Benz GenH2: koncept nákladného motorového vozidla s palivovými článkami určený na flexibilnú a náročnú diaľkovú prepravu
Vývojoví inžinieri divízie Daimler Trucks založili nákladné motorové vozidlo Mercedes-Benz GenH2 na schopnostiach konvenčného vozidla Mercedes-Benz Actros určeného na diaľkovú prepravu z hľadiska ťažnej sily, dojazdu a výkonu. Napríklad celková hmotnosť sériovej verzie nákladného motorového vozidla GenH2 má byť 40 ton, pričom užitočná hmotnosť má byť na úrovni 25 ton. Túto vysokú užitočnú hmotnosť a veľký dojazd umožňujú dve nádrže na kvapalný vodík a mimoriadne výkonný systém palivových článkov, ktoré práve preto tvoria základ konceptu nákladného motorového vozidla GenH2. Divízia Daimler Trucks uprednostňuje kvapalný vodík (LH2), pretože v tomto skupenstve disponuje nosič energie oveľa vyššou hustotou energie vzhľadom na objem v porovnaní s plynným vodíkom. Výsledkom toho sú nádrže na kvapalný vodík oveľa menšie a vďaka menšiemu tlaku aj výrazne ľahšie. Nákladné motorové vozidlá tak majú viac miesta na náklad a vyššiu užitočnú hmotnosť. Zároveň možno prepravovať väčšie množstvo vodíka, vďaka čomu má nákladné motorové vozidlo väčší dojazd. Vďaka tomu je sériové nákladné motorové vozidlo GenH2 vhodné na každodenné diaľkové prepravy s vysokou dennou energetickou potrebou, ktoré sa ťažko plánujú, podobne ako dieselové nákladné motorové vozidlo.