Až 85 % zamestnancov z oblasti IT bezpečnosti sa v pracovnej dobe venuje aj voľnočasovým aktivitám. Typicky tieto záľuby zodpovedajú až šiestim[1] hodinám týždenne, čo je o hodinu viac ako u iných zamestnancov vo firme.
Dôvodom týchto prestávok môže byť potreba rozptýliť sa od vysokej pracovnej záťaže, ktorá sa tiež spomínala ako najčastejší dôvod na odchod zo zamestnania v oblasti kybernetickej bezpečnosti. Tieto zistenia vyplývajú z aktuálnej správy spoločnosti Kaspersky pod názvom „Managing your IT security team“ (Riadenie vášho IT bezpečnostného tímu).
Práca v oblasti kybernetickej bezpečnosti zahŕňa rutinné a opakujúce sa úlohy, čo však ovplyvňuje produktivitu aj motiváciu pracovať. Prechod na prácu z domu rozostrel hranice medzi pracovným a osobným časom, čo môže viesť k situáciám, keď sú zamestnanci v práci rozptyľovaní.
Do prieskumu spoločnosti Kaspersky sa zapojilo viac než 5 200 odborníkov z oblasti IT a kybernetickej bezpečnosti na celom svete. Z prieskumu vyplynulo, že medzi najčastejšie aktivity, ktorým sa bezpečnostní IT pracovníci venovali, patrilo čítanie správ (42 %), sledovanie videí na YouTube (37 %) a pozeranie filmov alebo televíznych seriálov (34 %). Tretina respondentov čítala odbornú literatúru (33 %) alebo cvičila (31 %).
Typy voľnočasových aktivít, ktorým sa zamestnanci v oblasti IT bezpečnosti venujú počas pracovnej doby
Okrem toho takmer polovica (46 %) IT zamestnancov v oblasti bezpečnosti verí, že ich kolegovia dali výpoveď z dôvodu vysokej pracovnej záťaže, pričom v prípade zamestnancov naprieč všetkými oddeleniami ide len o 41 %. Aj keď sa môže zdať, že zistenia si, vzhľadom na to, koľko času zamestnanci trávia pri voľnočasových aktivitách, odporujú, tak 48 % zamestnancov vysvetlilo, že rozptýlenie od práce bolo vyvolané potrebou prestávky medzi úlohami, než kvôli nude alebo nedostatku práce. Navyše, pri práci z domu môžu byť niektoré povinnosti a schôdzky naplánované mimo štandardného pracovného času. Počas dlhších pracovných dní je potreba urobiť si prestávku ešte dôležitejšia, aby zamestnanci zostali produktívni aj v prípade predĺženej pracovnej doby.
„Nemyslím si, že ide o problém, ak sú zamestnanci rozptýlení od práce. Mala by skôr existovať kontrola nad vykonávaním úloh, nie nad tým, koľko pracovných hodín zamestnanec venuje koníčkom. Takisto môže byť normálne, že ľudia pozerajú videá, pretože môžu poskytnúť informácie na riešenie problémov. Vo všeobecnosti, ak práca, ktorú niekto vykonáva preňho nie je zaujímavá a chýba tam manažovanie úloh, zamestnanec si nájde spôsob, ako robiť niečo iné, a to aj keď pracuje v kancelárii,“ hovorí Miroslav Kořen, generálny riaditeľ Kaspersky pre východnú Európu.
„Zamestnanci by mali mať definované ciele, kľúčové ukazovatele výkonnosti (KPI), ako aj metriky, ktoré charakterizujú kvalitu a rýchlosť ich práce. Ak nie je ovplyvnená ich pracovná výkonnosť, nie je problém, ak dochádza k rozptýleniu od práce. Avšak, ak klesá produktivita práce alebo sa líši od kolegov, mala by byť tomu venovaná pozornosť. Cieľom manažéra je informovať zamestnancov o ich klesajúcej produktivite čo najskôr, aby mohli nájsť spôsoby, ako tento problém vyriešiť,“ súhlasí Sergey Soldatov, vedúci Bezpečnostného operačného centra (SOC) spoločnosti Kaspersky.
Bezpečnostní IT a SOC odborníci spoločnosti Kaspersky zdieľajú niekoľko odporúčaní, ako riadiť tímy v oblasti IT bezpečnosti:
- Zabezpečte, aby vo vašej spoločnosti pracoval dostatok bezpečnostných IT odborníkov. Ideálne by na 10 IT odborníkov mal pripadať jeden zamestnanec v oblasti kyberbezpečnosti.
- V prípade nepretržitej prevádzky Bezpečnostného operačného centra (SOC) by za monitoring malo byť zodpovedných najmenej päť zamestnancov. Zaveďte prácu na zmeny, aby nedošlo k prepracovaniu.
- Outsourcujte opakujúce sa úlohy v oblasti IT bezpečnosti. Zabezpečíte tak interným zamestnancom viac času, aby sa mohli sústrediť na špecifické požiadavky spoločnosti a ochranu staršej IT infraštruktúry.
- Zaistite, aby ste zamestnancom dávali rôzne aj neštandardné úlohy, aby nerobili len rutinnú prácu a mohli rozvíjať svoje schopnosti.
Celá správa a ďalšie rady týkajúce sa riadenia tímu sú k dispozícii na stránke Kaspersky.
[1]Použitá bola stredná hodnota, tzv. medián. Ide o prostrednú hodnotu oddeľujúcu hornú polovicu od dolnej polovice vzorky údajov. Táto metóda bola zvolená preto, aby znázorňovala typickú rutinu, pretože priemerný počet bol výrazne ovplyvnený malou vzorkou, ktorá venovala veľa času svojim záľubám.