Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Pripravovaná novela z dielne Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorá má uvoľniť licencie so stanicami STK, by v praxi nebola žiadnym prínosom pre zlepšenie bezpečnosti na cestách.

NA STK chce byť konštruktívnym partnerom pre štátnu a verejnú správu, aby technické a emisné kontroly skutočne napĺňali svoj účel. Zástupcovia asociácie preto predstavujú vlastnú sériu riešení a návrhov.

Nekontrolovateľné rozširovanie siete STK nie je správnym prístupom k skvalitňovaniu služieb technickej a emisnej kontroly, apeluje Národná asociácia STK. Na Slovensku dnes pri technických a emisných kontrolách využívame viacero úspešných riešení, ktorých zavádzanie je aj výsledkom dlhoročného úsilia NA STK a ktorými sa úspešne inšpirujú i v zahraničných krajinách.

„Prirodzene, akýkoľvek podobný systém je priamo závislý od ľudí, ktorí ho zabezpečujú. Aj pri technických a emisných kontrolách sa vyskytujú čierne ovce, ktoré úspešne ťažia z toho, že veľkú skupinu občanov nezaujíma technický stav vozidla ani ekológia, a tak tieto čierne ovce sami vyhľadávajú. Obávame sa, že práve to je skutočným dôvodom, prečo vzbudzujú stanice STK u potenciálnych investorov taký záujem o túto činnosť,“ uvádza podpredseda NA STK Peter Panis.

Vstupu nových prevádzkovateľov by podľa asociácie malo predchádzať zabezpečenie objektívnosti kontrol na všetkých STK rovnako. O takýto stav sa môže postarať len systematický dozor štátu. „Pokiaľ v systéme budú existovať čierne ovce, vždy budú profitovať a občania ich budú radi vyhľadávať,“ zdôrazňuje P. Panis.

Automatizácia zvýši objektívnosť kontrol

Štát nemusí investovať finančné prostriedky, aby zlepšil situáciu na trhu so stanicami STK. Na základe už existujúcich softvérových riešení a dát vieme skvalitniť emisné i technické kontroly.  „Navrhujeme riešenia, pri ktorých existujúce dáta z jednotlivých staníc, kontrol, technikov a vozidiel stačí lepšie využívať. Dokážeme z nich získať konkrétne hodnotenia niektorých úkonov kontroly bez subjektívneho ovplyvňovania technikom. Navrhujeme automatické vyhodnocovanie kontrol bŕzd a emisií na základe získaných dát z brzdovej stolice a dát z analyzátorov výfukových plynov,  ktorými už dnes disponujeme. Práve to je cesta, ako zabezpečiť poriadok na staniciach s jasným cieľom: mať na cestách overené, bezpečné vozidlá,“ ozrejmuje P. Panis.

Zároveň navrhujeme riešenia, ako odbúrať zbytočnú záťaž pre motoristov:                    

– umožniť na STK predaj súčastí povinnej výbavy a súčiastok, kvôli ktorým vodič musí absolvovať opakovanú kontrolu a na úspešné absolvovanie kontroly mu stačí len ich zakúpenie

–  zavedenie povinnosti využívania objednávkového systému, za účelom zníženia čakacích dôb

Zástupcovia NA STK v súčasnosti predstavujú Ministerstvu dopravy a výstavby SR vlastnú sériu ďalších riešení a návrhov v záujme toho, aby na cestách jazdilo čo najväčšie množstvo overených a spoľahlivých vozidiel. Jedným z námetov na zamyslenie by mohol byť tiež lotyšský model. STK sú v tejto pobaltskej krajine využité aj na kontrolu ďalších povinnosťami občanov. Zisťuje sa teda aj to, či má prevádzkovateľ vozidla zaplatené všetky pohľadávky voči štátu (dane, pokuty a podobne).

Liberalizácia: Áno či nie?

Liberalizácia je trvalé rozhodnutie, ktoré je žiaľ z pohľadu dôsledkov nezvratné. „Neučme sa na vlastných chybách. V Českej republike sa poslanci s liberalizáciou nestotožnili a schválili novelu zákona so zachovaním regulovanej siete. Zavážil najmä príklad z Poľska, kde po liberalizácii vzniklo 4 800 staníc a štát teraz musí riešiť, ako ich dostať pod kontrolu,“ uviedol P. Panis.

NA STK navrhuje, aby sme vytvorili také podmienky, ktoré sieť rozšíria určeným spôsobom zabezpečujúcim doplnenie staníc tam, kde je to potrebné, ale so zachovaním možnosti účinného štátneho dozoru. „Liberalizácia môže byť dobrou myšlienkou a NA STK sa jej nebráni, ale realizujme ju až vtedy, keď z trhu vymiznú čierne ovce a všetky stanice budú dodržovať predpísané štandardy,“ uzavrel P. Panis.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.