Vesmírna agentúra to s elektrickými lietadlami nechce napriek neúspechu vzdať.
V roku 2020 americká vesmírna agentúra NASA začala projekt vývoja elektrického lietadla X-57 Maxwell. Hoci sa prvý let mal uskutočniť ešte koncom spomínaného roka, napokon sa celý projekt ukončí teraz na jeseň bez toho, aby tento letún čo i raz vzlietol.
Let spomínaného elektrického lietadla bol opakovane odkladaných pre rôzne problémy a nedostatok komponentov potrebných na vývoj experimentálneho hardvéru. Keďže sa medzitým priblížil plánovaný čas ukončenia projektu a NASA doň zrejme nechce viac investovať, rozhodla sa ho ukončiť bez vzlietnutia stroja.
Napriek neúspechom projekt považuje za úspešný. Cieľom vraj nebolo vyvinúť prototyp, ale testovaciu platformu pre technológie a konštrukčné metódy. Všetky získané poznatky a skúsenosti chce vesmírna agentúra využiť v budúcich projektoch, či už budú zamerané na elektrické lietadlá, alebo iné stroje. Treba povedať, že takýto transfer technológií je pre NASA bežný.
Pokiaľ ide o samotné lietadlo X-57 Maxwell, inžinieri vesmírnej agentúry ho vytvorili úpravou talianskeho lietadla Tecnam P2006T. Poháňal ho elektrický pohonný systém so 14 elektromotormi. Vývojový tím však ihneď narazil na základný problém, ktorým sú batérie.
Lítium-iónové batérie inštalované v lietadle sa pri vybíjaní energie zahrievali, čo prinášalo riziko ich prehriatia. V rámci projektu preto NASA spolupracovala so spoločnosťou Electric Power Systems v Utahu na vývoji nového systému batérií, ktorý sa podľa NASA ukázal ako bezpečný.
Práve batérie budú i v budúcnosti brzdou možného rozvoja elektrolietadiel. Aj pri elektromobiloch totiž nezanedbateľne zvyšujú hmotnosť vozidla, čo sa prejavuje napríklad nutnosťou používať špeciálne, odolnejšie pneumatiky, ktoré sa pre vysokú váhu elektromobilu tak rýchlo neopotrebúvajú. V prípade lietadiel, kde sa pri konštrukcii neraz rozhoduje na úrovni kilogramov či desiatok kilogramov, ide o ešte dôležitejší aspekt.
Zdroj: Nasa.gov
Prečítajte si tiež: