Vedcom sa pred dvomi rokmi podarilo nájsť planétu, ktorá sa podobá našej Zemi, ale asi nemá atmosféru. Informujú o nej v časopise The Astrophysical Journal Letters.

Spomínaná planéta obieha okolo trpasličej hviezdy typu M, čo je jeden z najbežnejších typov hviezd v celom vesmíre. Označenie planéty je GJ 1252b a od jej objavu v roku 2020 ju astronómovia skúmajú, aby o nej zistili viac.

Konkrétne sa zamerali na infračervené žiarenie v čase, keď bola väčšina jej svetla prekrytá sekundárnym zatmením. Vedci na základe toho odhadli, že denné teploty na jej povrchu dosahujú hodnotu viac ako 1200 stupňov Celzia. To znamená, že kovy ako striebro, zlato či meď by sa na jej povrchu roztavili. Pre vysokú teplotu sa výskumníci tiež domnievajú, že planéta nemá atmosféru.

To je smutná správa nielen pre pravdepodobnosť života na danej planéte, ale aj na iných podobných vesmírnych telesách, ktoré obiehajú okolo hviezd typu M. Aj na základe tohto pozorovania vedci totiž predpokladajú, že tieto hviezdy sú také horúce, že atmosféry obiehajúcich planét zničia a a zvýšia na nich teplotu tak vysoko, že šanca nájsť na nich mimozemský život je mizivá. To znamená, že u väčšiny takýchto planét ani netreba strácať čas na jeho hľadanie.

Na druhej strane, niektorí vedci sú presvedčení, že ak je nejaká planéta na dostatočne vzdialenej obežnej dráhe od svojej hviezdy typu M, môže si atmosféru uchovať. Viac sa o tom možno dozvieme aj vďaka novému vesmírnemu teleskopu Jamesa Webba, keď ho výskumníci využijú na bližší pohľad na takéto hviezdne systémy.

Zdroj: Iopscienceiop.org, Brg.com, ilustračné foto

Prečítajte si tiež:

Branislav Caban

Okrem technologických tém sa snažím prinášať aj tie so spravodajským nádychom a rôzne zaujímavosti. Moja e-mailová adresa je bcaban@touchit.sk.