O sprísnení podmienok sa hovorí už dlhšie.

Podľa zmluvy a právnikov je však situácia pripravená už v základe používania Netflixu. Zdieľanie hesiel namiesto kúpy rodinného balíčka či iné variácie „ohýbania“ podmienok používania, je už dávno v rozpore. Sústrediť sa viac ako na právnu stránku treba teraz na jej vymáhanie.

Podľa webu The Verge sa táto situácia sprísni už v nasledujúcich mesiacoch. Firma by tak mala uplatňovať dôraznejšie politiku využívania služby a prinútiť viacerých používateľov k tomu, aby platili za každého člena používajúceho túto streamingovú službu.

Problematika nekorektného využívania účtov sa pretriasa už dlhšie. Rodinné členstvo je síce dostupné, avšak nerieši zdieľanie prístupových údajov s inými osobami. Podľa rodinného účtu by ste mali žiť v jednej domácnosti. V minulosti sa ozývali hlasy, že deti môžu byť členmi rodiny, no študujú v inom meste a domov chodia len občas. Kontrola podľa IP adresy nebola receptom na všetko.

V októbri zaviedol Netflix možnosť exportovania údajov z aktuálneho profilu do nového. To malo motivovať používateľov, aby si vytvorili vlastný účet a platili zaň. To ste síce mohli spraviť aj bez nástroja na transfer dát, no začínali by ste s čistým účtom. Takto sa preniesli rozpozerané seriály aj váš zoznam a ďalšie údaje tak, aby ste mohli ťažiť z navrhovacích algoritmov Netflixu.

Sprísnenie vymáhania podmienok používania ide ruka v ruke s pocovidovým poklesom predplatiteľov. Faktom ale je, že roky 2020 a 2021 boli špecifické a nárasty boli vysoké, no neprirodzené. V rok 2022 Netflix hovoril o zhruba 7,6 miliónoch nových predplatiteľov celosvetovo. To prekonalo očakávania, je to ale menej ako v roku 2021, keď firma zaznamenala 8,2 milióna nových používateľov.

Nové predplatné obsahujúce aj reklamy sa pomaly spúšťa v niektorých krajinách a podľa údajov firmy Antenna, ktoré získal WSJ sa k tomuto plánu zaregistrovalo 15 % nových predplatiteľov. Ide o údaj z decembra minulého roka. Počiatočná kritika toho, že Netflix bude obsahovať reklamy bola hlasná, avšak lacnejšie predplatné môže byť obľúbené. V novembri si takýto plán aktivovalo len 9 % nových predplatiteľov. A to ešte nie je reklamný paušál spustený celosvetovo, takže chápeme čísla ako podhodnotené a záujem bude väčší.

Účet, v ktorom budú reklamy má okrem reklám samotných aj jedno negatívum. Nie je možné ukladať filmy off-line a obmedzenie je na HD rozlíšenie. To je však stále vyššie ako SD rozlíšenie, ktoré bolo dostupné pri najlacnejšom účte bez reklám.

Teraz majú všetky formy predplatného na Netflixe minimálne HD vysielanie svojho obsahu. No a Jay Peters z The Verge upozorňuje aj na fakt, že kým si predplatné neaktivujete, nevidíte, aký obsah je blokovaný kvôli licenčným obmedzeniam. Odlišností od základného predplatného bez reklám bude asi viac, ako sa na prvý pohľad javilo.

Rok 2023 má byť pre Netflix úspornejším, čo potvrdili aj správy z minulého roka o pripravovanom šetrení na nákladoch. To sa ale dotkne aj seriálov, ktoré z pohľadu firmy nemali očakávanú sledovanosť. Mnohé tak po prvej či inej menej úspešnej sérii nebudú mať pokračovanie.

Zdroj: The Verge

Prečítajte si aj:

Značky:

Michal Reiter

Michal Reiter
Publikujem o dianí na internete, súkromí, bezpečnosti a testujem notebooky, smartfóny, audio produkty a ďalšie gadgety.