Snímač

Vopred omluva za prehnané používanie superlatívov, ale u najlepšcích produktov na trhu sa im občas proste nedá výhnúť 🙂

45.7MP BSI CMOS

45 megapixelová novinka spolieha na netradične riešený BSI CMOS snímač, kde BSI je skratkou od Back-Side Illuminated, čo je technológia obvykle známa zo snímačv menších kompaktov. Neznamená to nejaké snímanie svetla zadnou stranou, skôr je len prehodené vrstvenie eletronických rozvodov tak aby časti zberajúce svetlo boli čo najviac na povrchu, teda menej zakryté elektronikou na čipe. Vo výsledku by mali mať o máličko nižší vstupný šum a zároveň by sa malo mierne zlepšiť snímanie svetla na okrajoch snímača. Rozdiel medzi bežnou a BSI verziou snímača je malý, ale každá snaha o zlepšenie obrazovej kvality poteší.

Snímač je mimochodom z produkcie Sony a ak vás zaujíma, ako je možné, že si konkurenti takto navzájom produkujú kľúčové súčiastky a nekradnú si z nich technológie, nie ste sami. Vysvetlením je ako funguje spoločnosť Sony Semiconductor – každý externý klient si u nej môže nechať vyrobiť čip podľa svojho vlastného dizajnu s tým, že detaily dizajnu ani práva na jeho použitie nie sú nikdy uvoľňované pre divíziu Sony venujúcu sa fotoaparátom. Preto si Nikon môže dovoliť o svojich snímačoch prehlásiť, že sú „dizajnované v spoločnosti Nikon“ a preto tiež nevidno niektoré vychytávky u Sony, napríklad základné ISO začínajúce od 64. Základné technológie sú však u Sony a Nikon rovnaké, konkrétne BSI prevedenie a dual gain dizajn, o ktorom sa dozviete viac v nasledovných odstavcoch.

Obrovské rozlíšenie a neprítomnosť antia-alias filtra (ktorý tentoraz nejde zapnúť podľa potreby, ako v niektorých predošlých modeloch) znamenajú mimoriadne vysokú rozlišovaciu schopnosť, ktorá takmer dobieha najschopnejší model spomedzi Full Frame zrkadloviek, konkrétne Canon EOS 5DS R, rozdiel v prospech Canonu je naozaj maličký. Podobnú rozlišovaciu schoposť má napríklad aj medium formátový fotoaparát Fujifilm GFX 50S, ktorého náskok je badateľný len keď veľmi presne viete, čo hľadáte. Skrátka, toto je Full Frame, ktorý rozlišovacou schonosťou súperí so špičkou.

ISO 5000 – fotografia z ruky

Vysoké ISO vs šum

Podobne je na tom aj čo sa týka šumu pri vysokej citlovsti. Vďaka špeciálnemu dizajnu snímača, ktorý nad ISO 400 zmení charakteristiku na vyššiu efektivitu snímania, sú zábery získané pri vyšších ISO viditeľne menej zašumené než u jeho predchodcu. Tento dizajn sa nazýva Dual Gain a má samozrejme aj svoje nevýhody, inak by ho použvali všetci výrobcovia. Jednou z nich je napríklad to, že už nie je ISO invariantný. Túto charakteristiku mala väčšina Nikon snímačov za posledné roky a znamenalo to v skratke to, že nebol rozdiel v kvalite záberu z hľadiska šumu medzi takým, čo ste odfotili na ISO 3200 a takým, čo na ISO 100 s následným zosvetlením o 5 expozičných hodnôt. Jediný rozdiel bol v možnostiach úpravy, pretože záber získaný na ISO 100 si zachoval obrovský dynamický rozsah, ktorý majú snímače na svojom základnom ISO, takže v ňom šlo ľahšie zabrániť prepáleniu svetlých častí. Inak povedané, Nikon D850 obetoval časť dynamického rozsahu v hodnotách nad ISO 400 v prospech produkcie čistejších fotiek. Ak ste nikdy nevyužívali fotenie tmavých scén pri ISO 100 tak aby bolo vidno len správne exponované svetlé časti (čo znamená veľa práce s fotkou v postprodukcii), tak je to vlastne dobrá správa.

Vľavo pôvodná fotografia v RAW súbore, vpravo fotka vyvolaná v Adobe Lightroom. Pre Nikon D850 nie sú ani čierne časti úplne stratené, stačí pár kliknutí v Lightroome.

Dynamický rozsah

Opäť je možné porovnávať s veľkými medium format snímačmi. Podobne ako jeho predchodca aj Nikon D850 má snímač nastavený tak, aby jeho minimálne ISO bolo 64, takže pri fotení rovnakej scény ako jeho konkurenti dokáže zosnímať viac svetla až o 2/3 EV, pretože môžete nastaviť kombináciu nižšieho ISO a dlhšej expozície. To následne znižuje zašumenie scény v tmavých častiach lebo šum zo samotnej elektroniky predstavuje menšiu časť informácie oproti tej zosnímanej. Zároveň to znamená, že tieto snímače dokážu zosnímať viac svetla, než sa začnú presvecovať svetlé časti do čisto bielej farby. Dynamický rozsah je teda zvýšený smerom do svetlých aj do tmavých častí obrázka. Pri fotení kontrastných scén alebo scén s dlho expozíciou je toto obrovské plus, takže poteší hlavne fotografov krajiniek. No veľký význam to zohrá aj pri fotení nočných scén s niekoľkými osvetlenými miestami, u ktorých je možné ľahšie zachovať farebnú informáciu v extrémne tmavých či svetlých častiach.

Príklad exponovania podľa svetlej časti scény s neskorším vyvolaním tmavej časti. Kvalita sa nestráca ani pri výraznom zosvetľovaní.

1. strana: predstavenie
2. strana: snímač
3. strana: zaostrovanie
4. strana: video
5. strana: telo a verdikt

9.6 The BEST

Nikon D850 kombinuje najlepšiu obrazovú kvalitu spomedzi zrkadloviek s jedným z najvyšších rozlíšení, top automatickým zaostrovaním, bleskovou rýchlosťou, skvelou ergonomikou a profesionálnou odolnosťou, takže dohromady tvorí najlepšiu zrkadlovku. Za konkurenciou zaostáva len vo video režime.

  • Obrazový výstup 10
  • Vyhotovenie 10
  • Výkon 10
  • Video 8.3
1 2 3 4 5

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.