Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Po zverejnení obrázkov v júni minulého roka pri príležitosti účasti Nissanu na východoafrickej rallye pred 50 rokmi ožil Nissan JUKE Hybrid Rally.

JUKE Hybrid Rally prešiel od dizajnovej skice k plne funkčnému jednorazovému vozidlu po mimoriadne pozitívnej reakcii na zverejnenie pôvodných obrázkov konceptu. Jeho odhalenie je predzvesťou európskeho uvedenia modelu JUKE Hybrid v lete tohto roku. Základom prototypu je hybridné pohonné ústrojenstvo sériovej verzie.

Pokročilé hybridné hnacie ústrojenstvo

Použitie pohonnej jednotky z pripravovaného modelu JUKE Hybrid odráža dodatočný výkon, ktorý ponúka v sériovej verzii, ako aj zlepšenie jeho účinnosti a emisií.

Hybridné hnacie ústrojenstvo vozidla JUKE pozostáva z najmodernejšieho spaľovacieho motora Nissan novej generácie, ktorý bol špeciálne vyvinutý na prácu v hybridnom hnacom ústrojenstve. Produkuje výkon 69 kW (94 k) a krútiaci moment 148 Nm.

Na elektrickej strane má hlavný elektromotor výkon 36 kW (49 k) a krútiaci moment 205 Nm, zatiaľ čo vysokonapäťový štartér/generátor prispieva výkonom 15 kW, ktorý je napájaný z 1,2 kWh vodou chladenej batérie. Výsledkom je pohonná jednotka poskytujúca o 25 % vyšší výkon ako súčasná možnosť benzínového motora, pričom spotreba paliva sa v mestskom cykle zníži približne o 40 % a v kombinovanom cykle až o 20 %. (Údaje podliehajú homologizácii)

Inteligentná automatická prevodovka

Zo sériovej verzie modelu JUKE Hybrid sa preniesla aj pokročilá multimodálna prevodovka s nízkym trením, ktorá optimálne využíva hnaciu silu, či už elektrického alebo benzínového motora, alebo oboch.
Na zníženie trenia sa v tejto prevodovke inšpirovanej motoristickým športom namiesto bežných synchronizačných krúžkov používajú psie spojky na radenie 4 prevodových stupňov spaľovacieho motora a 2 prevodových stupňov elektrického pohonu. Okrem toho sa v tejto prevodovke kvôli zníženiu trenia nepoužíva spojka. Všetky štarty vozidla sú 100 % elektrické a 2 elektro motory sa používajú v kombinácii na synchronizáciu prevodových stupňov, čo zabezpečuje plynulé, spojené a citlivé zrýchlenie.
Prevodovka je riadená pokročilým algoritmom, ktorý riadi body radenia, regeneráciu batérie, ako aj pokročilú sériovo-paralelnú architektúru. Pohonná jednotka dokáže plynule prechádzať rôznymi kombináciami hybridizácie (sériová, paralelná, sériovo-paralelná) podľa požiadaviek na zrýchlenie a výkon, a to bez akéhokoľvek zásahu vodiča.

Úpravy inšpirované rallye

Podobne ako koncepčné vozidlo Gripz, ktoré bolo predstavené na frankfurtskom autosalóne v roku 2015 pred uvedením modelu JUKE, vychádza dizajnovo z ikonického modelu 240Z, ktorý pred viac ako polstoročím úspešne súťažil v púštnych rallye.

Najviditeľnejšou úpravou sú zväčšené podbehy kolies, do ktorých sa zmestili terénne pneumatiky, zatiaľ čo prídavné svetlá na kapote a streche pripomínajú tie spred 50 rokov.

Podobne aj čierna kapota a zväčšené čierne kolesá sú vizuálnou poctou vozidlu z roku 1971, ktoré sa zúčastnilo východoafrickej rallye. Použitie historických log sponzorov a čísla 11 tiež odráža aspekty rallye vozidla 240Z, rovnako ako dodatočné zosilnené plechy pod prednými a zadnými prahmi, ktoré poskytujú ochranu spodnej časti vozidla. Všade bolo namontované zosilnené odpruženie s dlhým zdvihom, aby Juke Hybrid Rally Tribute získal výnimočnú vyrovnanosť v náročnom teréne, ktorý bude prekonávať.

Pneumatiky majú rozmer 265/70 R16 a zaisťujú fenomenálnu priľnavosť a trakciu za každých podmienok, a to aj v tých najnáročnejších podmienkach.

Vnútri bol interiér upravený namontovaním ochranného rámu, ktorá spevňuje karosériu a poskytuje ochranu v prípade nehody v rýchlosti v náročnom púštnom prostredí. Zadné sedadlá boli odstránené, aby sa vytvoril priestor pre rezervné kolesá, a boli pridané štvorbodové bezpečnostné pásy na bezpečné upevnenie vodiča a navigátora v ich pretekárskych sedadlách.

Medzi ďalšie úpravy interiéru patrí montáž súťažného hasiaceho prístroja, interkomového systému s dvojicou slúchadiel na zjednodušenie komunikácie medzi vodičom a navigátorom, obloženie volantu Alcantarou a hydraulická ručná brzda s vysoko položenou rukoväťou na rýchle a jednoduché ovládanie.
Nissan vo východoafrickej Safari Rally

Legendárny model 240Z, ktorý v roku 1971 zvíťazil na náročnej východoafrickej Safari Rallye, šoféroval Edgar Herrmann s navigátorom Hansom Schüllerom. Táto rallye bola pre značku skutočne veľkým úspechom, keď sa vozidlá 240Z vrátili domov na druhom a siedmom mieste. Okrem toho toto víťazstvo predstavovalo druhé po sebe idúce víťazstvo značky v rallye.

Nízko položený model 240Z poháňal 2,4-litrový radový šesťvalec s výkonom 210 k, ktorý sa prenášal na zadné kolesá. Víťazné vozidlo bolo v roku 2013 zreštaurované do výborného stavu a je súčasťou zbierky kultúrneho dedičstva spoločnosti Nissan, ktorá sa nachádza v meste Zama, neďaleko globálnej centrály Nissan v japonskej prefektúre Kanagawa.

Značky: