Vo februári tohto roku predstavila Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) ucelenú elektrickú jednotku „Panter“ (EJ) z dielne konzorcia českej ŠKODA TRANSPORTATION a slovenskej ŽOS Trnava. Národný dopravca robil všetko, čo bolo v jeho silách, aby v čo najkratšom čase nasadil nové jednotky do prevádzky a tým zabezpečil cestujúcim vyšší komfort služieb. Dnes na železničnej stanici v Žiline uskutočnil tlačovú konferenciu pri príležitosti predstavenia prvej elektrickej jednotky v jej ostrej prevádzke.

Nová trojčlánková EJ s dĺžkou 80 m a s kapacitou 247 miest na sedenie absolvovala svoju prvú jazdu zo Žiliny do stanice Zwardoń za účasti Andreja Doležala, ministra dopravy a výstavby SR, Filipa Hlubockého, predsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa ZSSK a zástupcu konzorcia ŠKODA TRANSPORTATION a ŽOS Trnava Miloša Kyselicu, generálneho riaditeľa ŽOS Trnava.

„Teší ma, že do vozového parku našich železníc pribudnú nové ekologické elektrické jednotky, vďaka ktorým budú môcť ľudia cestovať bezpečnejšie a pohodlnejšie. Okrem nových vlakov čaká tento región aj veľká modernizácia železničného uzla Žilina. Nové vlaky, ktoré v posledných rokoch pribúdajú do slovenských regiónov, sú pre cestujúcich ďalším z argumentov, prečo nechať auto doma a cestovať do práce, či do školy verejnou dopravou. Cestovanie vlakom bude mať podľa mojej mienky v budúcnosti stále väčší význam,” uviedol Andrej Doležal, minister dopravy a výstavby SR.

EJ s maximálnou rýchlosťou 160 km/h svojimi parametrami spĺňa požiadavky TSI a predstavuje tak účelné vozidlo na úrovni 21. storočia. Do prevádzky budú postupne nasadené dve verzie EJ – trojčlánková s dĺžkou 80 m a s kapacitou 247 miest na sedenie (13 ks) a štvorčlánková s dĺžkou 106 m a s kapacitou 343 miest na sedenie (12 ks).

Jednotky budú postupne nasadzované v žilinskom i trenčianskom regióne, najmä na tratiach Žilina – Trenčín, Žilina – Čadca, Čadca – Zwardoń, Žilina – Liptovský Mikuláš. Do konca roka dodá výrobca ZSSK ešte najmenej tri ďalšie Pantery.

Tento tender vôbec nebol jednoduchý. Pre čo najväčšiu transparentnosť sme ho museli po našich predchodcoch vypísať nanovo a všetky procesy urýchliť tak, aby nové vozidlá prišli čo najskôr, uviedol vo februári predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký. „Tento najväčší tender v histórii sme nakoniec úspešne dotiahli do konca a nové vlaky budú predstavovať obrovský skok vpred v kvalite cestovania v regióne, doplnil.

„Tento projekt je pokračovaním úspešnej dlhodobej slovensko-českej spolupráce. Nové elektrické jednotky prinesú zákazníkovi úsporu prevádzkových nákladov a znížené náklady na údržbu. Cestujúci ocenia zvýšený komfort a kultúru cestovania. Zlepšené trakčne vlastnosti vozidla umožnia skrátiť prevádzkové  časy. Pre slovenský priemysel a  našu spoločnosť  tento projekt prináša zvýšenie zamestnanosti, zvýšenie odbornej a technickej úrovne. Konkrétne  v našej spoločnosti ŽOS Trnava vykonávame  vysoko kvalifikované montážne práce vložených vozňov, montáž, oživenie a  skúšky celej jednotky v požadovanom rozsahu, následne jednotku odovzdávame zákazníkovi do prevádzky,“ povedal generálny riaditeľ ŽOS Trnava Miloš Kyselica.

Svojím objemom takmer 160 miliónov eur (159 999 500,00 eur*) je tender, ktorý prinesie žilinskému a z veľkej časti i trenčianskemu regiónu spolu 25 nových elektrických jednotiek, najväčším v histórii národného dopravcu. Majoritná časť z tejto sumy je pokrytá Kohéznym fondom Európskej únie (134 598 779,38 eur*), 23 752 725,77 eur* je hradených zo štátneho rozpočtu, sumu 1 647 994,85 eur* uhradila ZSSK z vlastných zdrojov.

* uvedené sumy sú bez DPH

Zrealizované a plánované, už podpísané, investície súčasného manažmentu ZSSK do vozidlového parku:

25 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) – projekt EÚ

  • celkový objem: 160 miliónov eur
  • predpokladané dodanie: 2020 – 2022
  • nasadzovanie: regionálna doprava (Žilinský a Trenčiansky kraj)

21 ks dieselmotorových jednotiek (ucelený vlak) – projekt EÚ

  • celkový objem: 77 miliónov eur
  • predpokladané dodanie: 2019 – 2021 (14 ks DMJ je už v prevádzke)
  • nasadzovanie: regionálna doprava (Banskobystrický, Žilinský a Trenčiansky kraj)

5 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) a 1 multifunkčný rušeň – projekt EÚ

  • celkový objem: 38,8 milióna eur
  • predpokladané dodanie: 2021 – 2022
  • nasadzovanie: regionálna doprava (tatranské elektrické železnice a ozubnicová železnica)

35 ks nových osobných vozňov série Ampz (7 ks) a série Bmpz (28 ks) – vlastné zdroje

  • celkový objem: 66,8 milióna eur
  • predpokladané dodanie: 2018 – 2021 (32 ks nových vozňov je už v prevádzke)
  • nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

51 ks modernizovaných osobných vozňov série Bmz – vlastné zdroje

  • celkový objem: 37,8 milióna eur
  • predpokladané dodanie: 2018 – 2021 (39 ks modernizovaných vozňov je už v prevádzke)
  • nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

37 ks renovovaných diaľkových vozňov série Apeer (11 ks) a série Bpeer (26 ks) – vlastné zdroje

  • celkový objem: 3,9 milióna eur
  • predpokladané dodanie: 2016 – 2020 (37 ks renovovaných vozňov je už v prevádzke)
  • nasadzovanie: diaľková doprava (Budapešť – Košice; Ostrava – Žilina – Banská Bystrica; Praha – Žilina; Bratislava – Zvolen – Košice; Bratislava – Žilina – Košice)

 Aktuálne pripravované projekty ZSSK:

9 ks elektrických jednotiek – vypísaná verejná súťaž

  • predpokladaná hodnota zákazky: 76 284 000 eur
  • predpokladaná oblasť nasadenia: Košický a Prešovský samosprávny kraj
  • predpokladaný podpis zmluvy: 04/2021
  • predpokladané ukončenie realizácie projektu: 11/2023

35 ks modernizovaných osobných vozňov radu Bdt – ukončená verejná súťaž, čaká sa na podpis zmluvy

  • predpokladaná hodnota zákazky: 32 200 000 eur
  • predpokladaná oblasť nasadenia: Košický a Prešovský samosprávny kraj
  • predpokladaný podpis zmluvy: 12/2020
  • predpokladané ukončenie realizácie projektu: 9/2023

17 ks nových osobných vozňov – ukončená verejná súťaž, čaká sa na podpis zmluvy

  • predpokladaná hodnota zákazky: 33 093 333 eur
  • predpokladaná oblasť nasadenia: Košický a Prešovský samosprávny kraj
  • predpokladaný podpis zmluvy: 12/2020
  • predpokladané ukončenie realizácie projektu: 9/2023

Ďalšie projekty sú vo fáze posudzovania štúdií uskutočniteľnosti.

Značky: