MINI predstavuje podľa niektorých meraní najvýkonnejšie modely v 60-ročnej histórii značky.
Prepĺňaný 4-valcový motor s výkonom 225 kW (306 k) dosahuje v oboch nových modeloch MINI John Cooper Works Clubman (kombinovaná spotreba paliva: 7,4 – 7,1 l/100 km; kombinované emisie CO2: 169 – 161 g/km) a MINI John Cooper Works Countryman (kombinovaná spotreba paliva: 7,3 – 6,9 l/100 km; kombinované emisie CO2: 166 –156 g/km) výnimočné hodnoty.
Britský prémiový výrobca automobilov, značka MINI, predstavuje podľa niektorých meraní najvýkonnejšie modely v 60-ročnej histórii značky. Prepĺňaný 4-valcový motor s výkonom 225 kW (306 k) dosahuje v oboch nových modeloch MINI John Cooper Works Clubman (kombinovaná spotreba paliva: 7,4 – 7,1 l/100 km; kombinované emisie CO2: 169 – 161 g/km) a MINI John Cooper Works Countryman (kombinovaná spotreba paliva: 7,3 – 6,9 l/100 km; kombinované emisie CO2: 166 –156 g/km) výnimočné hodnoty a to nielen v prémiovom segmente. V oboch modeloch sa mimoriadne výkonný motor štandardne spája s novou 8-stupňovou športovou prevodovkou Steptronic vybavenou zabudovaným mechanickým samosvorným diferenciálom na prednej náprave, pohonom všetkých kolies ALL4, so špeciálne naladeným podvozkom a s dodatočnými výstuhami karosérie, uloženia motora a so zosilneniami podvozku. Vďaka tomu sa pretekársky pocit z výkonu dostáva vo vozidlách John Cooper Works na úplne novú úroveň. Obe top verzie športových vozidiel, či už individualistická 6-dverová poskytujúca maximálnu zábavu za volantom, alebo robustná univerzálna, prinášajú výnimočný zážitok z výkonu.
Najnovšia generácia 4-valcového motora vyvinutá pre modely John Cooper Works s technológiou MINI TwinPower Turbo prekonáva predchádzajúcu pohonnú jednotku maximálnym výkonom o 55 kW (75 k). Maximálny krútiaci moment stúpol o 100 Nm na 450 Nm a spolu s tým sa zlepšili aj hodnoty zrýchlenia. Nový model MINI John Cooper Works Clubman zrýchli z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy, nové MINI John Cooper Works Countryman dosiahne túto rýchlosť za 5,1 sekundy. To je o 1,4 a 1,5 sekundy rýchlejšie ako v prípade predošlej generácie. Pružnosť oboch modelov je lepšia než kedykoľvek predtým.
Koncentrovaným výkonom nových motorov a zlepšenou schopnosťou preniesť tento výkon na vozovku alebo na terén, sa nové modely MINI John Cooper Works Clubman a MINI John Cooper Works Countryman jednoznačne radia na čelo segmentu kompaktných športových vozidiel. Oba špičkové športové modely si svoje výsadné postavenie naplno zaslúžia aj v rámci modelového radu MINI. V porovnaní s modelmi MINI Cooper S Clubman a MINI Cooper S Countryman sa výkon zvýšil o 84 kW (114 k), pričom v prípade predchádzajúceho modelu bol rozdiel iba 29 kW (39 k). Výsledný výkon sprevádzajú aj ďalšie špecifické úpravy dizajnu a výbavy, ktoré úspešne podčiarkujú exkluzivitu a výnimočnosť oboch modelov John Cooper Works.
Zhrnutie najdôležitejších prvkov: MINI John Cooper Works Clubman a MINI John Cooper Works Countryman.
- Nový 4-valcový motor s technológiou MINI TwinPower Turbo, výkonom 225 kW (306 k) a krútiacim momentom 450 Nm.
- Medzigeneračný nárast výkonu o 55 kW (75 k).
- Technológia chladenia využíva okruhové skúsenosti.
- Nový výfukový systém s výrazným zvukom a filtrom pevných častíc spĺňajúci normu Euro 6d-TEMP.
- Štandardne dodávaný pohon všetkých kolies MINI ALL4.
- Nová 8-stupňová športová prevodovka Steptronic s integrovaným predným mechanickým samosvorným diferenciálom.
- Špecifická konštrukcia a nastavenie podvozka.
- Nový a výkonnejší športový brzdový systém John Cooper Works.
- Extrémne tuhá karoséria, uloženie motora a podvozka.
Nové LED svetlomety s adaptívnymi diaľkovými svetlometmi a LED zadné svetlomety so vzorom britskej vlajky Union Jack v novom modeli MINI John Cooper Works Clubman.
Maximálny výkon zo štyroch valcov: Nový 2-litrový motor s technológiou MINI TwinPower Turbo.
Kompletne prepracovaný benzínový 4-valcový motor sa zameral na dosiahnutie čo najvyššieho výkonu. Vychádza z 2-litrovej pohonnej jednotky používanej v modeloch MINI Cooper S Clubman a MINI Cooper S Countryman, no zároveň prešiel viacerými špecifickými úpravami kľukového mechanizmu a využíva najnovšiu generáciu technológie MINI TwinPower Turbo. Úpravy vychádzajú z pretekárskych skúseností John Cooper Works a obsahujú zosilnený kľukový hriadeľ, väčšie hlavné ložiská, upravené piesty, ojnice a nový tlmič vibrácií s upraveným chladením.
K výraznému medzigeneračnému nárastu výkonu prispelo aj väčšie turbodúchadlo. Kompresný pomer sa znížil z 10,2 na 9,5, aby sa tak lepšie zladil s plniacim tlakom. Turbodúchadlo integrované do výfukového potrubia dostalo obtokový ventil, ktorý prispieva k rýchlejším reakciám. Prepracované nasávanie dokáže takisto oveľa rýchlejšie reagovať na ubratie plynu. Spontánny nárast výkonu motora podporuje aj ostatná generácia priameho vstrekovania benzínu. Vstrekovače paliva s viacerými otvormi umiestnené medzi ventilmi umožňujú zvýšenie vstrekovacieho tlaku na 350 barov. Jemné rozprášenie znamená presnejšie dávkovanie paliva, jeho dôslednejšie prehorenie a tým aj zvýšenie účinnosti. Súčasťou technológie MINI TwinPower Turbo sú aj plne variabilný zdvih ventilov VALVETRONIC (systém patentovaný spoločnosťou BMW Group) ako aj variabilné časovanie nasávacích aj výfukových ventilov (double VANOS).
Nezávislé chladenie, špecifický športový výfuk.
Nová pohonná jednotka sa vyznačuje typickými mimoriadne športovo rýchlymi reakciami na najmenšie povely pomocou plynového pedála, pričom motor veľmi rýchlo stúpa do otáčok. Vzhľadom na zvýšené požiadavky na teplotný manažment dostalo vozidlo aj úplne prepracovaný systém chladenia. Ten za každých okolností zabezpečuje ideálnu prevádzkovú teplotu a to aj v extrémnych podmienkach na okruhu. Starajú sa o to dva samostatné chladiče, špeciálna expanzná nádržka so zväčšeným objemom, nezávislé zavesenie chladiaceho modulu, výkonnejší elektrický ventilátor ako aj tretia úroveň chladenia, ktorú obstaráva kondenzátor. Na zrýchlenie zahrievania sa pomocou ventilu môže dočasne odpojiť chladenie kľukovej skrine. Navyše prevodovka dostala vlastný chladiaci okruh a externý chladič prevodového oleja.
Vysoko výkonný pohon nových modelov MINI John Cooper Works Clubman a MINI John Cooper Works Countryman generuje krútiaci moment 450 Nm dostupný v širokom spektre od 1 750 do 4 500 ot./min., čo oproti predchádzajúcemu motoru predstavuje približne 28-percentný nárast. Maximálny výkon nového 4-valcového motora sa zvýšil približne o 32 percent. Maximálny výkon 225 kW (306 k) sa nachádza medzi 5 000 až 6 250 ot./min. Výsledný ťah nového motora znamená, že MINI John Cooper Works Clubman zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy, zatiaľ čo modelu MINI John Cooper Works Countryman to trvá 5,1 sekundy. To zaručuje dych berúci spontánny nárast výkonu a rýchlosti. Prvý raz sa tak stalo, že maximálna rýchlosť športového vozidla MINI bola elektronicky obmedzená na 250 km/h.
Dynamické pružné zrýchľovanie pri predbiehaní sprevádza príťažlivý zvuk novo vyvinutého špeciálneho výfukového potrubia. Samotný extrémny výkon motora vytvára intenzívnejší pocit než doteraz s emotívnym zvukom, ktorý dopĺňa a podčiarkuje charakter vozidla. Pri uvoľnenej jazde na nízkych otáčkach je zvuk pokojnejší a zvučnejší. Dvojité výfukové potrubie smeruje do nového veľkého zadného tlmiča. S nízkou úrovňou spätného tlaku podporuje spontánny nárast výkonu motora. Vonkajší priemer koncoviek zabudovaných do pravej a ľavej časti nárazníka je v prípade modelu MINI John Cooper Works Clubman 95 mm, MINI John Cooper Works Countryman má priemer 85 mm. S úpravou a znižovaním emisií pomáha športovému výfukovému potrubiu aj filter pevných častíc pre benzínové motory. Emisie oboch modelov s označením John Cooper Works spĺňajú predpisy normy Euro 6d-TEMP.
Osemstupňová športová prevodovka Steptronic, mechanický samosvorný diferenciál.
Motor uložený vpredu naprieč odovzdáva v oboch mimoriadne výkonných športových vozidlách svoj výkon novo vyvinutej 8-stupňovej športovej prevodovke Steptronic. Najnovšia generácia prevodovky má nižšie vnútorné straty a umožňuje väčší záklon čapu riadenia. To znamená nižšie otáčky motora pri jazde na vyšších rýchlostiach, čo sa prejavuje aj na nižšej spotrebe paliva. Nové ovládanie prevodovky zvyšuje rýchlosť radenia aj komfort. Premostenie spojky meniča sa uzatvára ihneď po rozjazde, čím vzniká priame prepojenie s motorom spojené so spontánnym jazdným zážitkom. Na manuálne radenie rýchlostí slúžia páčky štandardne montované na stĺpik riadenia. Športová 8-stupňová prevodovka Steptronic navyše ponúka funkciu na maximálne dynamický rozjazd.
Nová automatická prevodovka taktiež obsahuje aj zabudovaný samosvorný diferenciál, ktorý zmenšuje rozdiel rýchlostí otáčania pravého a ľavého predného kolesa. Pod zaťažením dokáže vytvoriť svornosť až do 39 percent. Samosvorný mechanický diferenciál je spojený s kontrolou dynamickej stability vozidla DSC. Tá pomáha zlepšovať trakciu a dynamiku nových modelov MINI John Cooper Works Clubman aj MINI John Cooper Works Countryman počas zlého počasia, v teréne ako aj na vozovke pri športovom prejazde zákrutami. Výsledkom je, že výkon sa nebude prenášať na koleso, ktoré sa začne pretáčať. Uzatváranie diferenciálu zvyšuje obratnosť vozidla pri zmene smeru ako aj pri dynamickom výjazde zo zákruty tým, že cielene upraví veľkosť dodávaného krútiaceho momentu.
Upravený pohon všetkých kolies ALL4.
Pohon všetkých kolies ALL4 zohráva kľúčovú úlohu pri úprave trakcie, ovládateľnosti a dynamickej stability vozidla. Tvorí súčasť štandardnej výbavy nových modelov MINI John Cooper Works Clubman aj MINI John Cooper Works Countryman a prešiel výraznými úpravami. Kompaktný a odľahčený pohon všetkých kolies pozostáva z rozvodovky na prednej náprave, dvojdielneho rozvodového hriadeľa a zo zadnej rozvodovky s elektrohydraulicky ovládanou spojkou. Inteligentná riadiaca jednotka systému ALL4 je prepojená s riadením dynamickej stability vozidla DSC a neustále prepočítava ideálne rozloženie výkonu medzi prednými a zadnými kolesami. To znamená, že vysoký výkon motora sa neustále upravuje tak, aby vozidlo čo najúčinnejšie poháňal vpred.
Pri bežných jazdných podmienkach s aktivovaným systémom DSC sa výkon pre značku typicky prenáša na predné kolesá. To umožňuje, aby sa výkon maximálne efektívne premieňal na pohyb vpred. Ak snímače DSC zistia nebezpečenstvo preklzu predných kolies, v zlomku sekundy sa pomocou elektrohydraulickej pumpy zopne spojka a prenesie pohon na zadné kolesá. Aktuálna verzia systému ALL4 bola precízne zladená s extrémne vysokým výkonom motora a s mimoriadnym dynamickým potenciálom oboch nových modelov MINI John Cooper Works Clubman aj MINI John Cooper Works Countryman. Pozostáva z posilneného ozubeného súkolesia rozvodovky, väčšej pružnej spojky rozvodového hriadeľa vedúceho k zadným kolesám a z upravených tuhších polosí.
K precíznejšej jazde prispievajú aj nové a upravené uchytenia pohonnej jednotky. Tuhšie uloženie motora a prevodovky znamená pevnejšie prepojenie medzi pohonom a karosériou. Tvorí to účinnú akustickú bariéru a zlepšuje reakcie pri extra športových manévroch. Nové uloženie pohonu pozitívne vplýva aj na precíznosť riadenia v zákrutách a zrýchlenie reakcií motora na pokyny vodiča.
Upravený športový podvozok, nové športové brzdy.
Spolu so zvýšením výkonu a s výraznými úpravami motora sa na novú vyššiu úroveň posunula aj kvalita podvozka oboch nových modelov MINI John Cooper Works Clubman aj MINI John Cooper Works Countryman. Predná náprava typu McPherson ako aj zadné viacprvkové zavesenie prešli úpravami v prospech vyššej tuhosti, lepšej kinematiky a nižšej hmotnosti, aby tak vytvorili príťažlivý pretekársky pocit z mimoriadne vysokého výkonu motora. Nový tvar čapu kolesa umožňuje väčší odklon predných kolies. Spolu s upravenou kinematikou zadnej nápravy to znamená, že sa zlepšil potenciál prenášania bočných síl pri dynamickom prejazde zákrutami. Úpravy nastavenia odpruženia, dynamickej stabilizácie DSC a elektromechanického riadenia sa detailne zamerali na extrémnu obratnosť oboch špičkových športových modelov. Na požiadanie sa pre oba modely dodáva adaptívne odpruženie s elektronicky nastaviteľnými tlmičmi. Tlmiče pracujú v dvoch režimoch podľa toho či sa vodič zameriava na športovú alebo komfortnú jazdu, pričom svoju voľbu mení ovládačom režimov MINI Driving Modes. Štandardný podvozok nového modelu MINI John Cooper Works Clubman dopĺňajú športový podvozok a adaptívny podvozok, ktorý znižuje svetlú výšku oproti ostatným modelom o 10 milimetrov. Súčasťou štandardnej výbavy sú aj 18-palcové čierne disky kolies z ľahkých zliatin John Cooper Works s tvarom Black Grip Spoke. Na požiadanie sú k dispozícii aj 18- a 19-palcové disky kolies z ľahkých zliatin John Cooper Works.
Nový prepracovaný brzdový systém teraz na zadných kolesách využíva 4-piestikové pevné strmene, ktoré pôsobia na brzdové kotúče, čím zabezpečujú konštantne vysoko účinné brzdenie aj pri intenzívnom používaní. K vysokej teplotnej stabilite prispievajú aj veľké ventilované brzdové kotúče. Vpredu majú rozmery 360 × 30 milimetrov, vzadu 330 × 20 milimetrov. Červené predné strmene dopĺňa logo John Cooper Works.
Spevnenie karosérie a podvozka s vyššou tuhosťou.
Dlhý rázvor, široký rozchod a nízke ťažisko oboch modelov tvoria vynikajúci základ pre úpravy zamerané na dlhodobý športový výkon. K tomu sa pridáva maximálna precíznosť jazdy, ktorú sa podarilo dosiahnuť systematickým spevňovaním karosérie a extrémne tuhým podvozkom oboch nových modelov MINI John Cooper Works Clubman aj MINI John Cooper Works Countryman. Obe vozidlá dostali do motorového priestoru precízne navrhnutú výstuhu, ktorá prepája pravé a ľavé uloženie tlmičovej vzpery. O vystuženie prednej časti sa starajú aj šípové vzpery a výstuhy v stene medzi motorom a karosériou uchytené v podvozku.
Celá karoséria modelov s označením John Cooper Works sa zameriava na nefalšovanú dynamiku, obratnosť a precíznosť. Dopĺňajú ju špecifické dizajnové prvky exteriéru, ktoré slúžia na zlepšenie aerodynamiky vozidla a presne usmerňujú prúdenie vzduchu. Veľké otvory na vstup vzduchu v prednej časti vozidla slúžia na účinné chladenie pohonu aj bŕzd. Vysoký výkon vozidla sa odráža aj na originálnom tvarovaní bočných prahov a na zadných nárazníkoch so zabudovanými difúzormi. Špeciálny strešný spojler redukuje vztlak pri vysokých rýchlostiach. Oba modely John Cooper Works dostali aerodynamicky upravené vonkajšie kryty spätných zrkadiel.
Exkluzívna štandardná výbava, na požiadanie špičkové prvky.
Medzi ďalšie špecifické prvky na zvýraznenie exteriéru patria na požiadanie dodávané kontrastné lakovanie červenou farbou na streche a krytoch vonkajších spätných zrkadiel, individuálny dizajn plôšok pri smerovkách na blatníkoch ako aj logo John Cooper Works na mriežke chladiča aj na veku batožinového priestoru. Stredový otvor na vstup vzduchu dostal kryt so štruktúrou včelieho plástu. Okolie mriežky modelu MINI John Cooper Works Countryman dostalo červený rámik. Model MINI John Cooper Works Clubman zase dostal červenú novo tvarovanú priečku na mriežke chladiča. V duchu nového modelu MINI Clubman dostali nové tvary aj predné a zadné svetlomety a zadný nárazník.
Pretekársky pocit sa posunul do nových dimenzií, ktoré si posádka vychutná na všetkých piatich plnohodnotných sedadlách nového modelu MINI John Cooper Works Countryman. Charakteristický nádych športového vozidla sa v interiéri oboch modelov s označením John Cooper Works odráža na športových sedadlách s integrovanými opierkami hlavy John Cooper Works, na multifunkčnom športovom volante John Cooper Works, na voliči automatickej prevodovky John Cooper Works a na antracitovom čalúnení stropu.
Exkluzívna štandardná výbava oboch špičkových športových modelov v ponuke MINI obsahuje aj LED svetlomety, bezkľúčový prístup, ovládač jazdných režimov MINI Driving Modes a Radio MINI Visual Boost so 6,5-palcovým dotykovým displejom a s prepracovaným grafickým displejom. Zabudované prvky Connected Media poskytujú prístup k viacerým online službám MINI Connected. Na výber je aj viacero na požiadanie dodávaných špeciálnych prvkov ako navigácia Connected s jednoducho používateľnými funkciami navádzania a s dodatočnými informačnými a zábavnými možnosťami ako aj navigácia Connected Plus s 8,8-palcovým dotykovým displejom. Spolu s týmito službami sa dodáva aj služba dopravných informácií v reálnom čase RTTI, osobné služby recepcie a MINI Online Portal vrátane prípravy na rozhranie Apple CarPlay. Navyše, navigačné mapy sa vďaka zabudovanému mobilnému pripojeniu vo vozidle aktualizujú automaticky.