V decembri sa tradične mení cestovný poriadok vlakov osobnej prepravy. Vlaky Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) budú jazdiť v nových časoch a zvýšia svoj počet i frekvenciu jazdy. Nový Grafikon vlakovej dopravy (GVD) 2024/2025 začne platiť v nedeľu 15. decembra 2024 a jeho cieľom je zvýšenie efektívnosti a komfortu cestujúcich. Pozrite si najdôležitejšie zmeny.
Vlak medzi Bratislavou a Košicami každú hodinu
Po prvýkrát v histórii Slovenska dopravca zavádza celodenný hodinový takt na trase medzi Bratislavou a Košicami. Počet diaľkových vlakov stúpne z 22 na 32, pričom 4 budú zrýchlené. Tieto zrýchlené vlaky zvládnu trasu pod 5 hodín a ponúknu cestujúcim maximálny komfort aj vďaka povinnému miestenkovaniu. Súpravy budú vybavené cateringovými službami, a vo všetkých spojoch bude platiť možnosť bezplatnej prepravy pre študentov a dôchodcov.
Nové priame spojenia doma aj v zahraničí
Okrem hlavného ťahu medzi Bratislavou, Žilinou a Košicami ZSSK rozširuje priame spojenia aj v ďalších regiónoch Slovenska. Vznikne dlhodobo očakávaná priama linka medzi Bratislavou a Nitrou. Cesta medzi týmito dvomi mestami potrvá 1 hodinu a 37 minút. 18 vlakov, ktoré budú premávať denne, budú stáť aj v Hlohovci, Trnave a v Pezinku. Na južnej trase Košice – Lučenec – Zvolen zavádza dvojhodinový takt a posilňuje aj spoje z Prievidze do Bratislavy.
Na linke Bratislava – Praha pribudnú dva nové EuroCity vlaky. Ranný a nočný vlak prinesie ešte lepšiu dostupnosť hlavného mesta do Českej republiky. Na linke Bratislava – Viedeň pribudne 12 nových spojení po ukončení výluky v Marcheggu s predpokladom v polovici roka 2025. Slovensko bude ešte lepšie prepojené s Ukrajinou. Na trase Košice – Čop pribudnú nové vlaky s priamymi vozňami až z/do Bratislavy. V Čope si cestujúci budú môcť prestúpiť na vlak Ukrajinských Železníc (UZ) do Kyjeva.
Viac vlakov naprieč celým Slovenskom
Naprieč celým Slovenskom ZSSK pridáva desiatky vlakov denne. Hodinové spoje medzi Banskou Bystricou a Zvolenom budú premávať aj cez víkendy. Košice sa lepšie prepoja s Prešovom, Popradom či Lipanmi, pričom cestujúci z východného Slovenska budú mať prípoje na diaľkové vlaky do Bratislavy.
ZSSK rozšíri spojenia do Slovenského raja, kde vlaky na linke Banská Bystrica – Margecany budú premávať počas zimnej aj letnej sezóny každý deň. Trnavčania získajú priame spojenie s Kútmi bez prestupu v Senici a do Galanty budú môcť počas pracovných dní cestovať každú hodinu. Viac vlakov bude jazdiť aj na severe Slovenska, konkrétne medzi Žilinou a Trenčínom, a tiež aj Liptovským Mikulášom a Vrútkami. Cieľom bolo zahustiť dopravu na viacerých linkách do takzvaného hodinového taktu, ktorý prináša pravidelné spojenia pre cestujúcich, čím zvyšuje prehľadnosť a lepšiu prípojovosť.
Pokračujúce modernizácie tratí
Výluky na tratiach Bratislava – Marchegg, Žilina – Rajec, Nová Baňa – Hronský Beňadik či Bánovce nad Ondavou – Humenné zo strany manažéra železničnej infraštruktúry, Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), si aj počas budúceho roka vyžiadajú náhradnú autobusovú dopravu, no zlepšenia, ktoré prinášajú, prinesú ešte bezpečnejšiu vlakovú dopravu.
Zdroj: ZSSK
Prečítajte si tiež