Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Vďaka spoločnosti Bosch sa teraz motocyklisti môžu v sedle cítiť ešte bezpečnejšie: technologická spoločnosť predstavila šesť nových asistenčných systémov založených na radaroch, vrátane piatich svetových prvenstiev.

Podľa Bosch Accident Research by tieto systémy mohli pomôcť zabrániť nielen každej siedmej nehode, ako to bolo v prípade predchádzajúcich systémov, ale až každej šiestej nehode len na nemeckých cestách. Spoločnosť Bosch už v roku 2020 spôsobila revolúciu na trhu s motocyklami svojimi podpornými funkciami pre motocyklistov.

Zo šiestich nových asistenčných funkcií budú štyri predstavené v novom modeli popredného európskeho výrobcu motocyklov KTM v novembri 2024 a do výroby sa majú dostať v roku 2025. „Deklarovaným cieľom spoločnosti Bosch je urobiť jazdu na motocykli ešte bezpečnejšou a pohodlnejšou využívaním nových inovatívnych technológií – bez toho, aby sa znížil pôžitok z jazdy,“ hovorí Geoff Liersch, vedúci divízie dvojkolesových vozidiel a motošportov spoločnosti Bosch. „Nové funkcie predstavujú ďalší krok týmto smerom a sme radi, že KTM je naším zákazníkom.“ Výrobca do svojej výbavy začlení štyri asistenčné funkcie Bosch pre jazdca, ktoré využívajú predný radar.

Nie je to prvýkrát, čo Bosch a KTM spolupracujú: v roku 2013 obe spoločnosti spolupracovali na úspešnom uvedení systému kontroly stability motocykla MSC. „Sme veľmi spokojní s dlhoročnou spoluprácou medzi našimi vývojovými tímami a teší nás, že KTM je prvou spoločnosťou, ktorá tieto nové funkcie využíva,“ hovorí Stefan Haist, vedúci oddelenia KTM Chassis Control System – Street Development.

Asistenčné systémy Bosch poskytujú väčšiu podporu na dvoch kolesách

Adaptívny tempomat – stop and go (ACC S&G)

Pre dvojkolesové vozidlá môžu byť dopravné zápchy namáhavé aj nebezpečné. Jazdci musia neustále stláčať spojku, používať brzdy a potom sa opäť rozbiehať. Na uľahčenie tejto úlohy uviedla spoločnosť Bosch už v roku 2020 na trh adaptívny tempomat ACC. Po nastavení požadovanej rýchlosti tento systém neustále prispôsobuje rýchlosť vozidla plynulosti premávky a zároveň udržiava potrebnú bezpečnú vzdialenosť od vozidla pred sebou. Spoločnosť Bosch teraz posunula túto technológiu na novú úroveň a ponúka vyšší jazdný komfort vďaka novej funkcii ACC S&G, ktorá dokáže motocykel riadene zastaviť, aby podporila motocyklistu. Najlepšie to funguje s automatickou prevodovkou, aká sa používa v novom motocykli KTM, ktorý bude prvým motocyklom s touto novou funkciou. Ak sa motocykel zastaví, jazdci nemusia používať spojku; motocykel môžu uviesť do pohybu jednoduchým stlačením tlačidla alebo krátkou aktiváciou plynovej rukoväte, akonáhle sa vozidlo pred nimi začne pohybovať.

Asistent skupinovej jazdy (GRA)

Skupinová jazda v rozloženej formácii je medzi motocyklistami obľúbená, hoci s ACC môže byť náročná, pretože funkcia očakáva, že motocykle jazdiace vpredu budú v strede jazdného pruhu. Funkcia GRA je užitočným doplnkom ACC; pomocou algoritmu rozpozná, keď skupina jazdí v rozloženej formácii, a reguluje rýchlosť tak, aby automaticky udržiavala rovnakú vzdialenosť od motocyklov vpredu. Týmto spôsobom funkcia pomáha jazdcom dosiahnuť prirodzenú formáciu skupiny. Keď sa nejazdí v skupinách, systém GRA funguje rovnako ako ACC.

Asistent jazdnej vzdialenosti (RDA)

Keď je premávka plynulá a je aktivovaný systém RDA, pomáha udržiavať primeraný odstup od vozidiel idúcich vpredu, a tým predchádzať zrážkam zozadu. Pri systéme ACC je potrebné nastaviť požadovanú rýchlosť; keď je však aktivovaná funkcia RDA, motocykel možno ovládať bežne pomocou plynovej rukoväte. Počas jazdy systém automaticky znižuje zrýchlenie vozidla alebo brzdí podľa potreby. Jazdec môže vopred nastaviť požadovanú vzdialenosť od vozidla idúceho vpredu. Ak si to želajú, môžu tiež pomocou prepínača deaktivovať funkciu alebo stlačiť plynovú rukoväť, aby zrušili spomalenie generované systémom RDA. Vďaka tomu sa funkcia prirodzene a pohodlne začlení do dynamického priebehu jazdy.

Asistent núdzového brzdenia (EBA)

Nebezpečné situácie na ceste si vyžadujú nielen rýchlu reakciu, ale v mnohých prípadoch aj núdzové brzdenie. Pri predchádzaní kolíziám a zabránení potenciálne vážnym následkom sa počíta každá sekunda. Systém EBA sa spustí, keď systém zistí riziko nárazu a jazdec nebrzdí dostatočne prudko. V takom prípade funkcia aktívne ďalej zvyšuje tlak v brzdách kolesa, aby čo najrýchlejšie znížila rýchlosť motocykla.

Upozornenie na vzdialenosť za vozidlom (RDW)

Aj v aute môže byť ťažké neustále sledovať premávku, ktorá sa blíži zozadu, ale na motocykli si to vyžaduje mimoriadnu úroveň koncentrácie. Systém RDW monitoruje situáciu za jazdcom a ak sa iné vozidlo priblíži príliš blízko, na displeji sa rozbliká varovanie. Na základe tohto varovania môže jazdec prijať zmierňujúce opatrenia, aby zabránil kolízii zozadu.

Varovanie pred nárazom zozadu (RCW)

Systém RCW varuje vozidlá za motocyklom, keď hrozí kolízia zozadu, napríklad aktivovaním výstražných svetiel. Týmto spôsobom funkcia chráni motocyklistov pred nehodami spôsobenými tým, že musia nečakane brzdiť alebo že ich vozidlo nevidí – či už čakajú na semaforoch, stoja v dopravnej zápche alebo jazdia vo voľne plynúcej premávke.

Tieto nové funkcie dopĺňajú celosvetové portfólio asistenčných systémov Bosch založených na radaroch, čím rozširujú „zmyslový svet“ motocykla. Okrem základných bezpečnostných funkcií sa čoraz väčší význam pripisuje aj funkciám pre pohodlie a zážitok, ktoré sa zameriavajú na motocykel a zohľadňujú reálne jazdné situácie – funkcie, ktoré zabezpečujú nielen bezpečnosť a pohodlie, ale aj bezkonkurenčný pôžitok z jazdy.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.