Konkurencia hovorí, že Microsoft Outlook je nová služba na zhromažďovanie údajov.

Na serveri služby Proton sa hovorí o tom, že nový poštový klient Outlook od Microsoftu je nástroj na cielenú reklamu. Hneď úvodom treba dodať, že služba Proton obsahuje vlastnú emailovú službu a ďalšie cloudové nástroje a je priamou konkurenciou pre Outlook alebo Microsoft ako firmu.

Nič to však neznamená, že reagujú na tohto emailového klienta, pričom v minulosti na zdieľanie údajov z tejto aplikácie reagovali aj iné bezpečnostné weby. Tu sa konkrétne tvrdí, že Outlook obsahuje mechanizmus na zhromažďovanie údajov až pre 772 externých partnerov. Ako je vidieť na obrázku nižšie, nie je to len tvrdenie firmy Proton AG. Takéto okno sa vám totiž zobrazí po spustení programu a zadávaní e mailových účtov.

OutlookZdroj: Proton AG

V okne sa formuje o tom, aké údaje a s akým účelom sú zbierané. Ide napríklad o vývoj a zlepšovanie produktu, prispôsobenie reklám a obsahu a takisto napríklad aj identifikácia používateľov prostredníctvom skenovania zariadenia. Na základe tohto je vidieť, že veľké technologické firmy chcú zhromažďovať vaše dáta.

Používatelia na platforme macOS používajúci tento program sa dokonca stretnú s reklamami vo forme doručených správ. Aj cez túto menej priaznivú situáciu môžeme poďakovať nariadeniu Európskej únie o ochrane údajov. Aj vďaka tomu aspoň tušíte, že vaše údaje budú zhromažďované.

Microsoft-AdsZdroj: Proton AG

V prípade niektorých iných krajín, ako napríklad Veľkej Británie máte možnosť vidieť reklamných partnerov a odhlásiť sa z ich účasti na vašich dátach. Používatelia v krajinách ako USA alebo Švajčiarsku nemajú tento zoznam v nastaveniach reklám dostupný. Aj keď máte do istej miery na výber, nie je to tak jednoduché ako prepnutie prepínača.

outlook-advertising-preferences-2Zdroj: Proton AG

Tieto spoločnosti následne predávajú vaše dáta inzerentom a sprostredkúvajú údaje tretím stranám, takže reálne odhlásenie je komplikovanejšie. Navyše Zásady používania vašich údajov sú písané jazykom, ktorému nemusí bežný používateľ porozumieť, čo situáciu ešte viac zneprehľadňuje.

Tiež sa treba zmieriť s tým, že pri synchronizácii účtov iných poskytovateľov emailovej služby ako napríklad Yahoo! alebo Gmail budete zdieľať vaše prístupové údaje s Microsoftom. Ani tento postup nebýva odbornou verejnosťou prijímaný s nadšením a faktom je, že Outlook sa nedá používať bez synchronizácie týchto informácií z Microsoft Cloud. Podobne však fungujú aj iné webové služby a Microsoft so svojím Outlookom nie je jediný.

Údajov, ktoré môže Microsoft získavať:

  • Meno a kontaktné údaje
  • Heslá
  • Demografické údaje
  • Platobné údaje
  • Údaje o predplatnom a licenciách
  • Vyhľadávacie dotazy
  • Údaje o zariadení a používaní
  • Chybové hlásenia a údaje o výkone
  • Hlasové údaje
  • Obrázky
  • Obsah
  • Spätná väzba a hodnotenia

Podľa týchto dát je vidieť, že Microsoft sa priblížil v oblasti sledovania a zbierania údajov ku veľkým spoločnostiam ako sú Google, Facebook alebo najnovšie Apple. Je vidieť, že technologické firmy využívajú potenciál obrovského zberu dát na ďalšiu monetizáciu.

Znepokojený je aj profesor Ulrich Kelber, nemecký spolkový komisár na pre ochranu osobných údajov, ktorý na sieti Mastodon oznámil, že si vyžiada správu od írskeho komisára pre ochranu osobných údajov. Ten je zodpovedný za to, aby spoločnosti ako Microsoft dodržiavali normy na ochranu údajov a súkromia. Nepredpokladáme však, že situácia bude jasnejšia a firmy si budú stáť za svojim princípom získavania od používateľov čo najviac dát.

Zdroj: Proton

Prečítajte si aj:

Michal Reiter

Michal Reiter
Publikujem o dianí na internete, súkromí, bezpečnosti a testujem notebooky, smartfóny, audio produkty a ďalšie gadgety.