Už je to dávno, čo sa ľudia vydávali na cestu v skorých ranných hodinách aby sa vyhli jazde pod páliacim slnkom alebo jazdili po diaľnici s otvorenými oknami aby zredukovali zohrievanie kabíny. Na rozdiel od dneška klimatizácia v 80. rokoch dvadsiateho storočia nebola súčasťou bežného vybavenia automobilov.
Vývoj klimatizácie pre každý jednotlivý model automobilu trvá tri roky. Tento čas konštruktéri využívajú na štúdium geometrie výduchov a mriežok v trojrozmernom (3D) zobrazení a robia virtuálne simulácie, aby zmapovali prúdenie vzduchu v kabíne automobilu. No napriek tomu ľudia stále robia chyby pri používaní klimatizácie. Uvádzame päť najčastejších z nich a k tomu niekoľko tipov ako lepšie využívať klimatizáciu:
- Nastavenie klimatizácie na plný výkon hneď po nastúpení do automobilu: V lete môže teplota v kabíne automobilu, zaparkovanom na slnku, dosiahnuť až 60 stupňov Celzia. Táto teplota sa dá znížiť na 25 stupňov za približne pol hodiny pri dodržaní niekoľkých jednoduchých pravidiel. Jednou z najčastejších chýb je zapnutie klimatizácie na plný výkon. „Otvorte dvere a spustite okná na minútu pred zapnutím klimatizácie“ znie prvé odporúčanie, ktoré dáva Ángel Suárez, inžinier technického centra SEAT. Týmto jednoduchým spôsobom môžete „prirodzene znížiť teplotu v interiéri.“ Keď je automobil vyvetraný, môžete nastúpiť do vozidla, zavrieť dvere a okná a zapnúť klimatizáciu.
- Nechať zapnutú recirkuláciu vzduchu: To je ďalšia tradičná chyba, ktorú ľudia robia, pretože zapnutá recirkulácia „spôsobuje zahmlievanie okien.“ Namiesto toho Suárez odporúča jazdu s aktivovaným režimom Auto, kedy „rozdelenie vzduchu systém reguluje rovnomernejšie a efektívnejšie.“
- Nezapnúť klimatizáciu pretože ráno je chladno: Podľa toho, kde sa v Európe nachádzate, môže byť ráno aj v lete chladné. Napriek tomu je užitočné „zapnúť klimatizáciu aj keď je teplota nastavená na vyššiu hodnotu ako je vonku“ aby ste zabránili zahmlievaniu okien keď sa vonkajšia teplota začne pomaly zvyšovať.
- Nesprávne nastavenie výduchov: „Zapnem klimatizáciu a nič necítim,“ je výpoveď, ktorú často pasažieri robia v lete. Podľa experta SEAT väčšinu času „to nie je otázka teploty ale smerovania prúdu vzduchu v kabíne.“ Na dosiahnutie rovnomernej distribúcie vzduchu „mriežky výduchov majú byť nastavené dohora, nie na tváre ľudí.“ S takýmto nastavením vzduch prúdi okolo interiéru a dosahuje rovnomerne každého pasažiera.
- Nerobiť pravidelnú údržbu: rovnako ako motorový olej alebo brzdová kvapalina aj klimatizačná sústava automobilu potrebuje špecifickú údržbu. Odporúča sa vymeniť peľový a prachový filter každých 15 000 až 20 000 kilometrov „aby sa zabránilo zníženiu prietoku vzduchu a intenzity,“ dodáva Ángel Suárez.
Je dôležité nepodceňovať vplyv teploty pri jazde v lete. Podľa experta SEAT teplota 35°C spôsobuje, že vodič reaguje o 20 % pomalšie ako pri teplote 25°C. To je podobný efekt ako akoby vodič jazdil s 0,5 promile alkoholu v krvi. Preto je dôležité udržiavať kabínu posádky chladnú a dobre vetranú.